2574
Sök

Lastbilar med nos(torpedfront?) - Förbjudet: Sant eller falskt?

998 Inlägg
19 mars 2010
#21
Grabber skrev:
LordLife skrev:
Ser ofta en tysk regad lastbil som ser ut ungefär som den fast högre och lite större, Skit snygg är den.
Sen hur dom är att köra är en annan sak, det bryr jag mig inte om men snygga är dom.
Nya Volvo lastbilen med nos är också grymt snygg design på.

Nåt sånt du menar?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/52381/813614_jf3rin.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/52381/311638_dbnmef.jpg

Volvon tror det är den, är inte så bra på last bilar, men snygga är dom.

Den sista är den tyska bil jag menar smile  ser honom ofta.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

244 Inlägg
19 mars 2010
#22
Farsan kör ju Torped dragbil, så det är ju inte förbjudet. Dock så la Scania ner tillverkningen vilket var synd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16644/441686_5vlkky.jpg


12 086 Inlägg
19 mars 2010
#23
Knappast olaglig men opraktiskt, vi har ju maxlängder att anpassa oss till och då vill man inte ha 2m extra dragbil. Iofs rätt märkligt, våra semitrailers är väl 18-19 m? Och maxlängden är ju 24 så?

244 Inlägg
19 mars 2010
#24
25,25 är max i Sverige.


Avstängd
1 714 Inlägg
20 mars 2010
#25
Hexenhammer skrev:
Emilius skrev:
Och åter igen: Sverige = dåligt, USA = bra

Det kan väl ibland diskuteras. Vissa stater tillåter inte att du tatuerar dig, vissa stater tillåter inte oralsex, vissa stater tillåter inte kvinnor att göra abort, du får lära dig att döda när du är 16, kan köpa vapen i närmaste butik mer eller mindre, du får inte dricka alkohol för ens du är 21 och du får inte ha sex för ens du är 18... o.s.v, o.s.v. Bra, nja.

Men ibland finns det ju bättre saker. Dock bor jag hellre i Sverige än i USA, rent generellt.

Jo vissa stater har lite skumma regler det är sant tyvärr.
åldersgränserna är också sjuka, fast alkoholen hade man kanske klarat sig utan,
krogen här i sverige är ju helt jävla meningslös iallafall, jag har inte druckit speciellt mycket på krogen än,
men när jag väl får köpa ut (20 i sommar) så blir man väl hobbyalkis.
En komplett fylla kostar som en halvtimme på krogen gör ungefär tongue

Jag syftade ungefär på att usa är bättre på många anseenden så även detta.
Senast redigerat av Emilius (20 mars 2010)


R-Berg
392 Inlägg
20 mars 2010
#26
DouZter skrev:
25,25 är max i Sverige.

Med dispans ja! 25,25m uppnås oftast av bil-dolly-trailer alt. dragbil-link-trailer. Maxlängd för bil-släp är däremot 24m


498 Inlägg
20 mars 2010
#27
Hool skrev:
Amerikanska lastbilar må vara snygga men det är fan stenåldern   En modern *host*bortskämd*host* svensk chaufför skulle inte trivas något vidare i dem.

DU får nog knappast ens polacker att köra dem på långraderna skulle jag misstänka..

18 st osynkade växlar och allt annat som hör stenåldern till gör att det inte är någon trevlig upplevelse.
Billigt skräp precis som amerikanska bilar.


62 Inlägg
21 mars 2010
#28
Hamberg skrev:
DouZter skrev:
25,25 är max i Sverige.

Med dispans ja! 25,25m uppnås oftast av bil-dolly-trailer alt. dragbil-link-trailer. Maxlängd för bil-släp är däremot 24m

Nej, behöver ingen dispens för det, däremot skall ekipaget uppfylla vissa krav!

825 Inlägg
23 mars 2010
#29
bjornt skrev:
Det är jävligt synd med tanke på att lastbilar med "nos" är så j***vla snygga, tänk om man kunde stå vid vägen och se en sån här brassa förbi istället för nån avhuggen scania.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … kBlack.jpg

Riktigt härlig truck den där . Ja det handlar om längdregler . I USA räknas inte dragbilen in i totallängden så därför är dom väldigt långa i usa . I USA är endast trailerns längd reglerad .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
23 mars 2010
#30
O med total vikt på 80 000 pounds (36 ton) kör dom så gott som toma...
Kanada är lite mer manligt! Dubbel trailer o cirkus 60 ton.
http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/bc_trucks/2009/05-20/20090520_dsc_3267.jpg
http://www.hankstruckpictures.com/lunch … 0_2009.htm
Senast redigerat av Grabber (23 mars 2010)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
15 april 2010
#31
Dammar av lite då jag såg MACKen (MACK M744) som går i Göteborg o hittade lite info på reg nr RPT403, https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx
FORDONET ÄR FÖRSETT MED AD-BLUE TANK PÅ 70 L.
T12E PROVBIL.FORDONET FÅR BRUKAS I TRAFIK MED DE UNDANTAG SOM
GÄLLER FÖR EXPORTVAGN ENL VVFS 1994:5,AVSNITT 10.6 SAMT
UTAN KRAV PÅ BESIKTNING ENL 38 OCH 77 PARAGRAFERNA
FORDONSKUNGÖRELSEN (1972:595).SE SÄRSKILT BESLUT.


roadrage
188 Inlägg
15 april 2010
#32
JapMax skrev:
Knappast olaglig men opraktiskt, vi har ju maxlängder att anpassa oss till och då vill man inte ha 2m extra dragbil. Iofs rätt märkligt, våra semitrailers är väl 18-19 m? Och maxlängden är ju 24 så?

har för mig att maxlängden för dragbil med trailer är 18m, men kan såklart ha fel.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
15 april 2010
#33
slimetard skrev:
har för mig att maxlängden för dragbil med trailer är 18m, men kan såklart ha fel.

I övrig Europa ja, 17,5 i Norge o 17 i visa andra men i Sverige är det 24 med EN trailer o 25,25 med "link"/dubbel trailer men då måste visa krav uppfyllas(bromsar)

Uppe i Norrland går nåt timmer-prov ekipage på 30m o 90 ton består av vanlig timmer bil + dolly med dubbel trailer.

Hittar inget info nu....
Senast redigerat av Grabber (15 april 2010)


12 086 Inlägg
16 april 2010
#34
Grabber skrev:
slimetard skrev:
har för mig att maxlängden för dragbil med trailer är 18m, men kan såklart ha fel.

I övrig Europa ja, 17,5 i Norge o 17 i visa andra men i Sverige är det 24 med EN trailer o 25,25 med "link"/dubbel trailer men då måste visa krav uppfyllas(bromsar)

Uppe i Norrland går nåt timmer-prov ekipage på 30m o 90 ton består av vanlig timmer bil + dolly med dubbel trailer.

Hittar inget info nu....

Men om 24m gäller även en trailerdragare med tillhörande trailer så fattar jag inte varför jag aldrig sätt någon med nos?

De ända som kör nos är ju typ grusbilar och sånna här blanka med asfalt i tongue

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 april 2010
#35
JapMax skrev:
Men om 24m gäller även en trailerdragare med tillhörande trailer så fattar jag inte varför jag aldrig sätt någon med nos?

De ända som kör nos är ju typ grusbilar och sånna här blanka med asfalt i tongue

Det kryllar inte av dom direkt, har sett såna med maskin trailer o en vit med lång trailer tank nån gång då o då...
Senast redigerat av Grabber (16 april 2010)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
16 april 2010
#36
Ska man prata stort så klår Road Trains allt.

http://www.ozprodrivers.com.au/e107_images/newspost_images/ozprodrivers_image_road%20train%20fuel%20tanker%203%20trailer.jpg

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

529 Inlägg
16 april 2010
#37
Grabber skrev:
slimetard skrev:
har för mig att maxlängden för dragbil med trailer är 18m, men kan såklart ha fel.

I övrig Europa ja, 17,5 i Norge o 17 i visa andra men i Sverige är det 24 med EN trailer o 25,25 med "link"/dubbel trailer men då måste visa krav uppfyllas(bromsar)

Uppe i Norrland går nåt timmer-prov ekipage på 30m o 90 ton består av vanlig timmer bil + dolly med dubbel trailer.

Hittar inget info nu....

Måste ju vara den här du menar? http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/bi … 178343.svd

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
roadrage
188 Inlägg
16 april 2010
#39
one more pile! vore askul att köra en sådan, kanske lite svårt o backa bara wink perfekta dragbilen skulle lätt vara en volvo fh700
Senast redigerat av slimetard (16 april 2010)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
17 april 2010
#40
Skulle vara en heltids jobb att ha 2 st 36 tons trailar o klättra uppför Jönköpings/Göteborgs backen med min R420! lol



Sök