3774
Sök

Vevlager/Ramlager dimensioner till Sr20Det

Najs
18 mars 2010
Trådstartare
#1
Tja.

Ska byta mina Ramlager och vevlager efter en liten banträff på Manntorp där dom tog lite stryk
hehe

Motorn är en Trimmad Sr20Det motor som sitter i en -99 årsmodell av Nissan 200Sx s14 A
Hadde tänk mig o stoppa dit ett par ACL Calico ramlager Och ett par ACL Calico vevlager

Nu till frågan. vilken dimension på vevlager och ramlager ska man ha till Sr20det motorn?
dom  Finns i std dimmention, .25 eller .50 överdimension.

Tack på förhand och väldigt väldigt i behov av ett bra svar!

Mvh// Jonas "Najs"


https://www1.garaget.org/gallery/archive/6437/880195_wver5k.jpg
Senast redigerat av Najs (18 mars 2010)

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 mars 2010
#2
ta reda på om veven är omslipad sen får du välja wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

NissanMotorsport
18 mars 2010
Trådstartare
#3
Mejla info@japtuning.se och fråga, du kan ju även beställa där smile väldigt bra att ha att göra med. Beställde nyss vev,ramlager och lit eannat därifrån själv smile

SVK Customs
1 639 Inlägg
21 mars 2010
#4
Du får ju mäta tapparna såklart för att avgöra om den varit slipad innan eller om det är std dimension.
Det står även stämplat STD på de gamla lagerbanorna om de är standard dimension så det är det enklaste sättet för dig att ta reda på det om du inte har möjlighet att mäta veven.
Dock skulle jag ändå rekommendera dig att lämna in veven på en motorfirma för att få den kontrollerad så inte vevtapparna blivit ovala när det bankat samt att lagerytan ej är skadad, för då får du slipa veven.

mvh
Senast redigerat av krille_hlm (21 mars 2010)


gött med mos pajjka
181 Inlägg
21 mars 2010
#5
hej, du får mäta veven och se hur vev tappar och ramen ligger, sedan som dom skrivit så står det storlek på lagren,men kontroll mät alltid, sedan skall du kolla kastet på veven då den snabbt kan sticka lite när det gått varmt och då får du rikta den,är det orginal mått på veven pch den e fin och det räcker att polera den så rekomenderar jag att du tar dom lagren som finns i 0.0254mm för mer spel,men är din vev omslipad redan så finns ej detta option då får du ant hona upp överfallen på stakarna ett par hundringar och på ramen får du linehona upp lagerspelet lite isf, om du vill ha lite mer spel är orginal,

tänk sedan på att det krävs mer saker att byta efter ett ras man återanvänder aldrig ett gammalt oljekyl som varit med om ett ras,man byter alltid oljepumpen efter ras med, finns lite mer saker att tänka på men dom jag speca nu är ett måste, delar osv om du vill ha prisuppgift på kan jag ge dig via pm även om du vill ha hjälp med ngt annat tex topp arbete,block arbete ja allt som rör din motor.

//M
Senast redigerat av supraturbo (21 mars 2010)


11 Inlägg
12 juni 2015
#6
Tjena!
Skulle behöva hjälp att identifiera för vevlager jag har på min s14a 99-.
Ramlagrena var 0,5 men på vevlagerna står de: EE 1 0 1 US100.

Någon som kan hjälpa?


Sök