2598
Sök

Laddning- & Startmotornproblem Renaul Laguna 96

78 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har en Renault Laguna 96:A som inte går igång. Det klickar bara på startmotorn när man vrider på nyckeln. Men om man puttar igång den så går den igång.
Men när man väl haft bilen igång under en tid så dör den och batteriet är stendött.

Nu är inte jag något proffs, men jag har skruvat ner startmotorn för att titta på den och jag tycker allt ser ut som det ska. Men som sagt, jag är inte så hajj på det.

Jag tänkte bara be om tips om vad som är det troliga felet. Batteriet är rätt nytt och även när det är nyladdat så klickar det i startmotorn.

Det som jag annars gjort är att putsat jorden från batteriet, karossen, startmotorn och generatorn.

Tack på förhand! smile

43 Inlägg
19 mars 2010
#2
kan det vara något fel på tändnigslåset? det andra med att batteriet är dött tror jag kan vara generatorn som har lagt av. kan ju prova att byta kolen i den och se om den laddar då.


583 Inlägg
19 mars 2010
#3
Så ifall du kopplar ur batterit laddar det och kopplar in det direkt, så klickar det om du drar på nyckeln?.
Oftast ifall det "klickar" beror det på att det krävs för mycket ström för att dra runt startmotorn.

Det är svårt att följa ditt tillvägagångs sätt.
* Jag tycker du skall testa först att Ladda batterit fullt, kanske även testa ett annat batteri som du VET fungerar till 100%, så du helt kan utesluta batterit som en felkälla.

* Ifall generaton är kass (kolet möjligtvis) så skall motorn inte kunna gå av sig själv speciellt länge då den suger batterit tomt och den kommer dö. Men som du skriver fungerar bilen en liten stund villket kan tyda på att den tar den lilla laddningen i batterit som är kvar.

Ett sätt att testa generatorn är att koppla ur batterit helt, putta igång bilen och låta den stå en liten stund (30sek - 1min räcker). En bil skall kunna gå utav sin egna generatorström. Det skall dock inte köras med då batterit utjämnar strömmen och man kan förstöra elsystemet på det. Vägrar bilen att gå igång när du försöker putta igång den får bilen ingen ström via generatorn.

* Ifall du laddar batterit fullt, utan att röra bilen över natten. Laddar det ur sig självt?. Isåfall drar bilen tjuvström någonstanns alternativt kortslutning.

mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

78 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#4
Tack för svar!

Det klickar även fast batteriet är fullt laddat. Har testat med ett annat batteri som också, och det klickade i alla fall. Jag kan testa att ladda det batteriet också och prova.

Bilen går att köra minst 30 min med fläkt, lampor och sådant på innan den dör. Så det verkar inte riktigt som den laddar ur direkt. Utan att den laddar lite, men inte tillräckligt.

Batteriet laddas inte ut över natten, så det dras ingen tjuvström. Det enda som är igång när bilen är av är alarmet. Men det drar knappt någon ström.

Kan inte testa att putta igång den utan batteri just för tillfället då den är delvis nedplockad.

Jag har hört att det kan vara jorden mellan motor och chassi, kan det stämma?

Det här hände när bilen stod still, den fungerade innan, sen stod bilen i några månader och nu fungerar inte startmotorn eller generatorn.

Tändningslåset har jag inte kikat på, hur kan jag lättast märka om det är något fel i det?

Tack på Förhand!

78 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#5
Hej igen!
Måste först säga att mitt "v" på denna dator funkar inte, och jag orkat inte klistra in hela tiden så anwänder W istället.

Wi prowade att ta batteriet kopplat direkt på startmotorns + och - och den klickade i alla fall. Den gick inte runt. Axeln åker fram men drewet går inte runt, utan den stannar så.
Är det startmotorn som är helt kaputt då eller går det inte att få den att snurra med bara batteriet?
Kanske lättare att köpa en ny-begagnad?

Tack på förhand!

78 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#6
Glömde lägga till att kolen inte är slitna. Inte så pass att de skulle behöwas bytas.
smile

21 761 Inlägg
19 mars 2010
#7
Heh skrev:
Wi prowade att ta batteriet kopplat direkt på startmotorns + och - och den klickade i alla fall.

Hur menar du?
Byglade ni mellan den grova anslutningen och den tunna anslutningen på startmotorn?

Med tanke på att bilen bara går att köra ett tag innan den "dör" så kan det handla om dålig kontakt i någon av strömförsörjningskablarna, dvs generatorladdkabel/batteripluskabel/batterijordkabel. Nu hade du visserligen kollat upp några ställen, men du bör göra spänningsmätning på några ställen vid själva startförsöket och se vart spänningen försvinner. smile

23 Inlägg
19 mars 2010
#8
här finns lite om felsökning på generator och startmotor som ev kan vara till hjälp

http://www.startmotor.se/page/startmotor
http://www.startmotor.se/page/generator

mvh
t

78 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Hur menar du?
Byglade ni mellan den grova anslutningen och den tunna anslutningen på startmotorn?

Jag vet inte om det är ett rätt/bra sätt att kolla, utan jag testade att ta en startkabel från batteriets minuspol och satte i startmotorns gods, och tog sedan en startkabel från batteriet pluspol och satte vid startmotorns plus-kontakt.

Och den klickade bara. Axeln med drevet kom fram men det hände inte mer än så.
Som jag sa, jag vet inte om det är rätt/bra sätt att testa den så, kanske har det förvärrats, det vet jag inte. Den klickar i alla fall bara ändå. Och kolen är som sagt inte slut.

Drönirettab skrev:
... men du bör göra spänningsmätning på några ställen vid själva startförsöket och se vart spänningen försvinner.

Har tänkt på detta också, men lik förbannat inte lyckats få tag i något mätinstrument. Haha! Får åka och köpa.
Mest rimligt enligt mig skulle vara att det är dålig jord/plus någonstans då allt fungerade innan bilen blev ståendes i några månader. hmm

terg skrev:
här finns lite om felsökning på generator och startmotor som ev kan vara till hjälp
http://www.startmotor.se/page/startmotor
http://www.startmotor.se/page/generator

Tack så mycket, har kikat lite på den sidan innan, men tål att tittas på igen!

21 761 Inlägg
19 mars 2010
#10
Heh skrev:
Jag vet inte om det är ett rätt/bra sätt att kolla, utan jag testade att ta en startkabel från batteriets minuspol och satte i startmotorns gods, och tog sedan en startkabel från batteriet pluspol och satte vid startmotorns plus-kontakt.

Jag tolkar detta som att du satte plusstartkabeln på startmotorns tunna pluskontakt, stämmer det?

I så fall finns möjligheten att det är något knas med den grova kabeln från batteriet, då orkar inte startmotorn snurra pga spänningsfall i batterikabeln. Det blir en av mätpunkterna som du bör kolla upp. smile

78 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Jag tolkar detta som att du satte plusstartkabeln på startmotorns tunna pluskontakt, stämmer det?

Det är en bra tolkning. wink Kanske skulle ha skrivit det direkt.
Men ja, det stämmer. Borde jag inte ha gjort det?

Drönirettab skrev:
I så fall finns möjligheten att det är något knas med den grova kabeln från batteriet, då orkar inte startmotorn snurra pga spänningsfall i batterikabeln. Det blir en av mätpunkterna som du bör kolla upp.

Hehe, får göra det. Beskriv gärna lite kort var jag ska börja mäta och så, om du har tid och lust! smile
Har inte sysslat så mycket med mätning och sådant innan.

Mvh

21 761 Inlägg
19 mars 2010
#12
Heh skrev:
Borde jag inte ha gjort det?

Med den kopplingen kunde du iof se om startmotorns solenoid fungerade, men du kunde inte utesluta eventuellt fel i batteripluskabeln som går till solenoiden. Det är via den kabeln som startmotorn får "sin kraft", den tunna kabeln fungerar bara som "styrkabel" så att solenoiden slänger ut drevet. Du gjorde inte fel, inte alls, men felsökningsmetoden var inte tillräcklig. smile

Man kan mäta upp batteripluskabeln på några olika sätt, det jag tänker på i första hand är att kolla vilken spänning det är på startmotorns solenoid där batterikabeln sitter fast. Du sätter plusmätpinnen på själva anslutningsskruven hos solenoiden, inte på batterikabelns kabelsko. Minusmätpinnen sätter du på batteriminuspolen till att börja med.

Kolla nu vilken spänning det visar när du försöker starta motorn, bäst att vara två stycken alltså. Akta dig dock för drivremmar och liknande saker, kan lätt hamna mätsladdar eller händer/kläder i remmarna om man är oförsiktig. smile

78 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Med den kopplingen kunde du iof se om startmotorns solenoid fungerade, men du kunde inte utesluta eventuellt fel i batteripluskabeln som går till solenoiden. Det är via den kabeln som startmotorn får "sin kraft", den tunna kabeln fungerar bara som "styrkabel" så att solenoiden slänger ut drevet. Du gjorde inte fel, inte alls, men felsökningsmetoden var inte tillräcklig. smile

Med lite extra puts på alla kontakter på startmotorn så klickade den inte bara längre, utan nu gick den runt när man kopplade direkt från batteriet.
Så jag antar att den får för svag ström när den sitter på bilen, får extralkolla alla kablar och mäta när jag hittar instrument. smile

Tack


Sök