3611
Sök

Audi 80 2.0E -92 Tappat halva effekten.

16 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Tänkte fråga om någon har stött på någonting liknande som jag med min Audi 80 2liters 8 ventilare när var ut och körde då den mittiallt spottade till och efter det har ungefär halva effekten försvunnit men går ändå jämt och knycker inte, men den dör ut i uppförsbacke och accelererar som om det var 50hk under huven.
Har sökt igenom hela motorn för att komma på vad det kan vara men ideérna börjar ta slut.. Har bytt luftmassamätare, tändkablar, fördelarlock och rotor, stift och t.o.m provat byta motorstyrdonet. Har kollat bränsletryck, märkningarna på fördelningen, har också kollat upp lite mätvärden på olika komponenter men allt verkar stämma och hittar inget fel.. Nån som har flera ideér eller varit med om nånting liknande så skulle de va rolit om nån skulle veta nåt.
Svarar gärna på frågor om nån vill veta mera om hur den går och vad jag har gjort.

.Vw-Audi.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 mars 2010
#2
Läs av en felkoder! Min 2.0 (iofs inte en 2E utan ADY) "tappade" oxå typ halva effekten, segstartad kall med dålig tomgåmg i ca 30 sek sedan bättre ju varmare den blev, dock lite för låg. Felsökte ALLT (byte fördelare,spole,gasspjäll,LMM,bränslefilter, rengjorde vevhus ventilationen osv...), utan förbättring. Då fick jag nog o köpte en felkodsavläsare, fick upp en felkod som sa "för låg tomgång", nähä??? Iaf, tog bort felkoden o startade bilen, guess what dn gick precis som vanligt, bra med kraft o soppasnål igen! I mitt fall blev bilen "nertvingad" i felsäkert läge av någon anledning, vet än idag inte varför. Har hänt att felet återkommit (1 gång på ca 4000mil), nollställt felkoden igen o allt är som vanligt. Har hört med VW experter men de har inga tips, det kan MÖJLIGEN vara som så att gasspjället är något slitet på min bil, för då kan man få liknande symptom, dock borde det komma oftare än med ca 4000 mils mellanrum....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

16 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#3
Okej, kolla felkoderna på min med och då visade den att temperaturgivaren till insugsluften var felaktig så de va då jag bytte luftmassamätaren eftersom tempgivaren till insugsluften sitter inne i den men ändra ingenting.. Jag raderade också felkoden efter bytet och efter det gav den inga felkoder mera. borde man kolla gasspjället då? Tack iaf!

.Vw-Audi.

Administratör
2 978 Inlägg
20 mars 2010
#4
Kän med handen i avgaset därbak om det lixom slår med ett jämnt flöde på handen eller om det känns som det bara strömmar avgaser lite slött på handen. Vid "fisande" flöde kan det vara katten som gått sönder och spärrat flödet.... bara en idee

En kopp av den svarta såsen...

16 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#5
Ingen chans katalysatorn är tom wink Annars skulle de ha varit en bra ide! tack.

.Vw-Audi.


Sök