3233
Sök

Viljan att få stabilt laddtryck i en saab 9000 CSE 2,3 T -94

1 253 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#1
Svajande ladd på högre varv trots byte av alla vakuumslangar till riktiga silikon diton från do88, även bytt dumpen tillbaka till original men fortfarande svaj i laddet precis när det roliga börjar. Går upp till slutet av röda men sjunker rätt snabbt till runt slutet av det rödstreckade på mätaren. bilen har steg 2 programvara som ska ge 250 hk o runt 420-430 Nm. Ska ge fullt ladd på 2:an o resterande ska ha ca 1,18 enligt killen so gjorde det.

Men eftersom laddet svajar förlorar jag massor på högre varv o det är inge kul alls hmm Nu kommer en fråga som många kommer skrika o gapa över men ställer den ändå. kan jag rycka wg slangen o om den laddar bra då kan jag då fortsätta köra så genom att inte vrålköra den utan bara så man ser att den laddar där den ska o sen hålla den där med hjälp av gasen eller kommer bilen bli okörbar på det sättet. pysis kan man ju inte sätta på denna med T5 vad jag vet o det brukar ju aldrig funka som tänkt iaf så...

Snälla om ni inte har någon vettig kommentar så spara den då wink Måste ju finnas de som haft liknande problem som jag o bestämt sig för att köra utan wg slangen

Sen undrar jag vad den laddar om mätare är på slutet av det röda kanske någon milimeter utanför? Ja jag ska skaffa en graderad mätare snart wink
Senast redigerat av opeldrifter (21 mars 2010)

Lev livet nu innan det är för sent

3 295 Inlägg
21 mars 2010
#2
orginal mätaren är riktigt kass, den sitter bara där för utseendets skull. har du testat byta tändstift? NGK BCPR7ES-11 ska du. rycka wastegate slangen är ingen bra idé, då kan det hända massa tråkiga saker, hål i kolvar m,m..
Senast redigerat av Slave_joe (21 mars 2010)


Turbo lover
555 Inlägg
21 mars 2010
#3
Antagligen din fjäder i wastegateklockan som är trött. Därför det svajjar. Brukar bli så med många mil.

För övrigt orkar inte original T25 ladda så mycket på höga varv oavsett, pumpar mest varmluft då.
Senast redigerat av Turbovin (21 mars 2010)


1 253 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#4
Slave_joe skrev:
orginal mätaren är riktigt kass, den sitter bara där för utseendets skull. har du testat byta tändstift? NGK BCPR7ES-11 ska du. rycka wastegate slangen är ingen bra idé, då kan det hända massa tråkiga saker, hål i kolvar m,m..

Stiften är nybytta till NGK- BCPR7ES-11 smile Okej tänkte mer om man ryckte den o sen att man höll laddet med hjälp av gasen men det var väl dumt kanske hmm bara less på svajet i laddet när man slängt ut pengar på programeringen

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#5
Turbovin skrev:
Antagligen din fjäder i wastegateklockan som är trött. Därför det svajjar. Brukar bli så med många mil.

För övrigt orkar inte original T25 ladda så mycket på höga varv oavsett, pumpar mest varmluft då.

Ja jag misstänker det med men hur gör jag för att fixa detta lättast/billigast. Hade så på en Og900T16 med o då satte jag en hård fjäder mellan klockan o stången som såg till att inte wastgate öppnade för tidigt o fick ett stabilt ladd på 1,2 bar som sjönk till 0,9 ca på högre varv så det var ju godkänt smile Men vet inte om det går o göra samma på denna som har elektronisk styrnig av laddet??

Nej vet att T25 aggen inte pumpar så mycket på högre varv men den ska ju iaf klara hålla sig i mitten av det röda minst men det gör den ju inte, går ju ner o lägger sig som original nästan o där tappar jag massa effekt på de högre varven sad
Senast redigerat av opeldrifter (21 mars 2010)

Lev livet nu innan det är för sent

695 Inlägg
21 mars 2010
#6
det är inte tändkasetten som börjar ge upp då? för då kan ju laddet svaja.

//Mathias

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

888 Inlägg
21 mars 2010
#7
Provat med en annan magnetventil?

1 253 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#8
Ingen aning men tror inte det,borde den inte bli ryckig o så i gången också? Det blir den inte för går hur mjukt som helst

Lev livet nu innan det är för sent

2 174 Inlägg
21 mars 2010
#9
opeldrifter skrev:
Svajande ladd på högre varv trots byte av alla vakuumslangar till riktiga silikon diton från do88, även bytt dumpen tillbaka till original men fortfarande svaj i laddet precis när det roliga börjar. Går upp till slutet av röda men sjunker rätt snabbt till runt slutet av det rödstreckade på mätaren. bilen har steg 2 programvara som ska ge 250 hk o runt 420-430 Nm. Ska ge fullt ladd på 2:an o resterande ska ha ca 1,18 enligt killen so gjorde det.

Men eftersom laddet svajar förlorar jag massor på högre varv o det är inge kul alls hmm Nu kommer en fråga som många kommer skrika o gapa över men ställer den ändå. kan jag rycka wg slangen o om den laddar bra då kan jag då fortsätta köra så genom att inte vrålköra den utan bara så man ser att den laddar där den ska o sen hålla den där med hjälp av gasen eller kommer bilen bli okörbar på det sättet. pysis kan man ju inte sätta på denna med T5 vad jag vet o det brukar ju aldrig funka som tänkt iaf så...

Snälla om ni inte har någon vettig kommentar så spara den då wink Måste ju finnas de som haft liknande problem som jag o bestämt sig för att köra utan wg slangen

Sen undrar jag vad den laddar om mätare är på slutet av det röda kanske någon milimeter utanför? Ja jag ska skaffa en graderad mätare snart wink

svajande ladd är standard på saabarna det finns enormt många orsaker till detta, kompisen montera sin orginal dumppventil sen gick den bra, jag hade vakum läckage te min, sen den andra kompisen hade för liten IC.


1 253 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#10
Ja min Ic lär ju inte vara för liten för kör ju bara med steg 2 så smile Dumpen har jag bytt, testat 2 st original utan resultat och båda är täta. Vakuumslangar är bytta inklusive de till BTR samt mapsensorn. även den in till mätaren i bilen är bytt från torpeden. Ingen som har lust att kolla på den om man bor i närheten. har fasen inte råd att lämna den till någon, går arbetslös o nybliven pappa o allt så allt går till den lille tongue

Lev livet nu innan det är för sent

3 295 Inlägg
21 mars 2010
#11
du skulle ju kunna höra med "Samuelf" här på garaget. han är duktig på saab i allmänhet. bor i linköping gör han med wink


24 Inlägg
21 mars 2010
#12
luftmassemätaren kan vara sönder.

saab 93-00 Aero 265 hk

1 019 Inlägg
21 mars 2010
#13
lurvis skrev:
luftmassemätaren kan vara sönder.

Omöjligt, det finns nämligen ingen.


Bilmekaniker
199 Inlägg
21 mars 2010
#14
lurvis skrev:
luftmassemätaren kan vara sönder.

Finns ingen luftmassemätare på T5. min gissning är att det är WG:en eller magnetventilen som börjar bli trött.

1 253 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#15
Slave_joe skrev:
du skulle ju kunna höra med "Samuelf" här på garaget. han är duktig på saab i allmänhet. bor i linköping gör han med wink

Tack mannen för tipset wink

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#16
Saab_Emil skrev:
lurvis skrev:
luftmassemätaren kan vara sönder.

Finns ingen luftmassemätare på T5. min gissning är att det är WG:en eller magnetventilen som börjar bli trött.

jag misstänker Wg också men ej säker för jag kan inte så mycket om det

Lev livet nu innan det är för sent

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 mars 2010
#17
Du kan få köpa min klocka med öppet köp om du vill? Jobbar på Hedin om dagarna smile


1 253 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#18
Skulle jag gärna göra men har inte så mycket pengar tyvärr men vad hade du tänkt dig isf?

Lev livet nu innan det är för sent

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 mars 2010
#19
Om någon moderator ogillar prisförslag i en tråd så får ni gärna tillrättavisa mig så tar vi det via PM!

Är stabilt laddtryck värt 500? Vi säger det och vill du hitta en billigare så får du lämna tillbaka den du köpte av mig smile Bara så jag inte blir lurad på det smile


1 253 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#20
Fan då att man inte har dom pengarna hmm...

Lev livet nu innan det är för sent


Sök