2965
Sök

Volvo 740-Rullande Projekt

Tråd om min bil som jag kör dagligen i. Grejar och fixar med den så fort jag har pengar och tid :) Inga direkta framtidsplaner, bara att fortsätta hålla den i gott skick och fixa lite smågrejer med den. Vad som händer med bilen... Visa mer

363 685 Visningar
Projektet avslutat 29 mars 2014
1 314 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#21
guddevafan skrev:
nej det behöver man inte göra, jag har gjort det på min:) du kommer inte bli besviken iallafall

Oksmile

tack för Tipsetwink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#22
guddevafan skrev:
nej det behöver man inte göra, jag har gjort det på min:) du kommer inte bli besviken iallafall

Hur mycket prestandaökning ger det ungefär då??smile

Goare drag och så i bilen då eller?

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

2 419 Inlägg
3 april 2010
#23
RallyMartin skrev:
guddevafan skrev:
nej det behöver man inte göra, jag har gjort det på min:) du kommer inte bli besviken iallafall

Hur mycket prestandaökning ger det ungefär då??smile

Goare drag och så i bilen då eller?

de ger vell sisodär 200 hk hehe nej då det kan jag inte svara på men den blir nog märkbart varvvilligare tongue


1 314 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#24
strandberg31 skrev:
RallyMartin skrev:
guddevafan skrev:
nej det behöver man inte göra, jag har gjort det på min:) du kommer inte bli besviken iallafall

Hur mycket prestandaökning ger det ungefär då??smile

Goare drag och så i bilen då eller?

de ger vell sisodär 200 hk hehe nej då det kan jag inte svara på men den blir nog märkbart varvvilligare tongue

Ok, Tack!smile

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#25
Idag hade vi ju underbart väder igen så då passade jag på att greja lite med bilensmile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/132110/891092_shuxqz.jpg
Idag lackade jag kylarhållarna som är längs upp till vänster i bildwink, generatorskyddet och oljekorkensmile



https://www1.garaget.org/gallery/archive/132110/891094_ptg4xi.jpg
Bilen fick sig en tvätt igår i det fina vädret och här sitter den nya skylten påsmile
Senast redigerat av RallyMartin (3 april 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Hopplös
328 Inlägg
3 april 2010
#26
strandberg31 skrev:
RallyMartin skrev:
guddevafan skrev:
nej det behöver man inte göra, jag har gjort det på min:) du kommer inte bli besviken iallafall

Hur mycket prestandaökning ger det ungefär då??smile

Goare drag och så i bilen då eller?

de ger vell sisodär 200 hk hehe nej då det kan jag inte svara på men den blir nog märkbart varvvilligare tongue

jag kör med följande i min 240:
Kg extraktor grenrör
K-kam
2,5" hela vägen med 2 dämpare
ingen katalysator
biltema elfläkt
sportluftfilter

och den pinnar på rätt bra, varvar utan problem 5-6k rpm smile borde väl i teorin ca 125-135 hk i motorn

Nice bil för övrigt! big_smile


1 314 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#27
Martin_volvo skrev:
strandberg31 skrev:
RallyMartin skrev:

Hur mycket prestandaökning ger det ungefär då??smile

Goare drag och så i bilen då eller?

de ger vell sisodär 200 hk hehe nej då det kan jag inte svara på men den blir nog märkbart varvvilligare tongue

jag kör med följande i min 240:
Kg extraktor grenrör
K-kam
2,5" hela vägen med 2 dämpare
ingen katalysator
biltema elfläkt
sportluftfilter

och den pinnar på rätt bra, varvar utan problem 5-6k rpm smile borde väl i teorin ca 125-135 hk i motorn

Nice bil för övrigt! big_smile

Måste du inte byta toppen när du kör med en k-kam?

Tack för tipsen för övrigtsmile

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

2 419 Inlägg
4 april 2010
#28
RallyMartin skrev:
Martin_volvo skrev:
strandberg31 skrev:

de ger vell sisodär 200 hk hehe nej då det kan jag inte svara på men den blir nog märkbart varvvilligare tongue

jag kör med följande i min 240:
Kg extraktor grenrör
K-kam
2,5" hela vägen med 2 dämpare
ingen katalysator
biltema elfläkt
sportluftfilter

och den pinnar på rätt bra, varvar utan problem 5-6k rpm smile borde väl i teorin ca 125-135 hk i motorn

Nice bil för övrigt! big_smile

Måste du inte byta toppen när du kör med en k-kam?

Tack för tipsen för övrigtsmile

Räker vell med en dämpare tongue det tjänar man lite på och så låter de ju gött eheh


Hopplös
328 Inlägg
4 april 2010
#29
RallyMartin skrev:
Martin_volvo skrev:
strandberg31 skrev:

de ger vell sisodär 200 hk hehe nej då det kan jag inte svara på men den blir nog märkbart varvvilligare tongue

jag kör med följande i min 240:
Kg extraktor grenrör
K-kam
2,5" hela vägen med 2 dämpare
ingen katalysator
biltema elfläkt
sportluftfilter

och den pinnar på rätt bra, varvar utan problem 5-6k rpm smile borde väl i teorin ca 125-135 hk i motorn

Nice bil för övrigt! big_smile

Måste du inte byta toppen när du kör med en k-kam?

Tack för tipsen för övrigtsmile

Nej man behöver inte byta topp för en k-kam, men man tjänar på att byta till en 531 el 405 topp smile

strandberg31 jag kör med 2 st för att det känns som responsen blir bättre smile polaren tyckte att bilfan lät som en rx7a när han var på besök smile


2 419 Inlägg
4 april 2010
#30
Martin_volvo skrev:
RallyMartin skrev:
Martin_volvo skrev:

jag kör med följande i min 240:
Kg extraktor grenrör
K-kam
2,5" hela vägen med 2 dämpare
ingen katalysator
biltema elfläkt
sportluftfilter

och den pinnar på rätt bra, varvar utan problem 5-6k rpm smile borde väl i teorin ca 125-135 hk i motorn

Nice bil för övrigt! big_smile

Måste du inte byta toppen när du kör med en k-kam?

Tack för tipsen för övrigtsmile

Nej man behöver inte byta topp för en k-kam, men man tjänar på att byta till en 531 el 405 topp smile

strandberg31 jag kör med 2 st för att det känns som responsen blir bättre smile polaren tyckte att bilfan lät som en rx7a när han var på besök smile

hehe jasså blir det stor skillnad i respons jag tycker ju att raka vägen ut borde bli bättre man kanske inte tongue


1 314 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#31
Ok, tack för tipsen allihopa!big_smile

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#32
Idag var jag ute och lackade litesmile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/132110/892407_eiqsag.jpg
Korken till vänster är den jag lackade och den till höger har jag tagit från farsans bil bara för att jämföra demsmile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/132110/892414_y13lj2.jpg
Så här såg det ut innan.....


https://www1.garaget.org/gallery/archive/132110/892416_gdzgpg.jpg
.....och så här ser det ut nubig_smile, ser ganska mycket bättre ut tycker jagsmile, jag ska även ta ner behållaren och rengöra den så att det hela ser lite fräschare utwink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/132110/892424_if1sd8.jpg
Satte även på den nylackade oljekorkensmile
Senast redigerat av RallyMartin (4 april 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Hopplös
328 Inlägg
4 april 2010
#33
strandberg31 skrev:
Martin_volvo skrev:
RallyMartin skrev:
Måste du inte byta toppen när du kör med en k-kam?

Tack för tipsen för övrigtsmile

Nej man behöver inte byta topp för en k-kam, men man tjänar på att byta till en 531 el 405 topp smile

strandberg31 jag kör med 2 st för att det känns som responsen blir bättre smile polaren tyckte att bilfan lät som en rx7a när han var på besök smile

hehe jasså blir det stor skillnad i respons jag tycker ju att raka vägen ut borde bli bättre man kanske inte tongue

hmm du kanske har en poäng där, men vad jag har uppfattat det som så behöver sugmotorer ett visst mottryck för att få ett brett register, och med raka rör så blir det får inte motorn det mottryck som behövs och går sämre på låga varv och bra på höga tongue därav jag kör med 2 dämpare med samma mått som orginaldämparna har  för att få det mottryck som verkar bäst:)

Rallymartin: blev riktig skillnad med det lackade smile det är som där små detaljerna som gör mycket i längden!

kolla gärna in mitt projekt om du vill ha inspiration! smile
Senast redigerat av Martin_volvo (4 april 2010)


2 419 Inlägg
4 april 2010
#34
Blev riktigt bra med det du lackade smile Vad är det man skådar är det inte en HONDA? tongue


1 314 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#35
strandberg31 skrev:
Blev riktigt bra med det du lackade smile Vad är det man skådar är det inte en HONDA? tongue

Tackar!big_smile

Jo det är det faktisktwink, det är brorsans crosssmile
Senast redigerat av RallyMartin (4 april 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#36
Martin_volvo: Tackar!smile, ja det är ju även de små detaljerna som gör så att det ser fräschare ut:)

Jag kollar gärna in ditt projekt:)
Senast redigerat av RallyMartin (4 april 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#37
En liten bild på hur mina fälgar ser ut för närvarandesmile



https://www1.garaget.org/gallery/archive/132110/893497_hqcvvg.jpg
Så här ser alltså fälgarna ut efter lackeringensmile blev ganska bra tycker jagwink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#38
Bild på bilen med de lackade fälgarnasmile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/132110/895477_ti4n0g.jpg
Så här ser de lackade fälgarna ut på bilen, ska sätta på dem på bilen igen imorgon nu efter jag tagit bort vinterdäckensmile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/132110/895486_v4e8al.jpg
Bild på bilen där den står nusmile
Senast redigerat av RallyMartin (5 april 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

VW NÖRD
409 Inlägg
6 april 2010
#39
Kommer bli bra detta! har en gammal 745a som det är tänkt att jag och några polare ska ha som projektarbete i trean, dock ser din 740 bra mkt bättre ut, den jag har är aningen rostskadad xD
Är det mkt du ska göra på bilen eller bara få den i fint originalskick?
Lycka till iaf! big_smile
Mvh// Askelius

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

876 Inlägg
6 april 2010
#40
nice kolla mitt projekt om du får en minut över.



Sök