2160
Sök

Fundering om motorhuv med luftintag

15 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#1
Tja gött folk!

Är i full färd att införskaffa lite nya pryllar till min Audi A4 B5 2001 p.g.a skadegörelse på den >.<

Det jag funderar på är angående om ny motorhuv till min bil. Det jag hade tänkt mig är en kolfiberhuv med eller utan luftintag. Så kallad ViS luftintag i mitten på huven.

Jag har själv inge erfarenhet av exteriör styling eller något för bilar i princip.. Men håller på och försöker lära mig ett och annat.

Min fråga är:  Själv vet jag att funktions mässigt i princip är det inge skillnad emellan orginal huv eller kolfiberhuv. Förutom vikten och så då menmen.  Hur är det att ha en bil med luftintag på motorhuven som man använder som bruksbil dagligen i princip?  Då tänker jag mig i banorna kring regn(väta överhuvutaget), damm, snö, skit m.m. Är det massa jäkelskap med en motorhuv som har luftintag?  Har inge större lust att utsätta motorrummet för större påverkan av väder och vind än vad den redan är..

Sedan vad anser bilprovning om kolfiberhuvar med eller utan luftintag till bilar? Själv bor jag i Gävle och har lärt mig att bilprovningen här älskar och jävlas med mig.. Kan inte tänka mig det ska vara några som helst problem.


Kort och gott så vill jag veta vad folk anser och tycker om luftintag på motorhuven på en bruksbil?

15 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#2
Tänkte jag bump:ar denna tråd. För min fundering och fråga återstår. Har inte fått nå större hjälp med den hmm

642 Inlägg
3 juni 2010
#3
Jag använde min Supra till och från jobbet och i nästintill varje dag under april och maj och visst blir det lite skitigare under huven om det har regnat men inget som man stör sig märkvärdigt på, gäller bara att ta fram "putsbögen" inom sig lite oftare och ge motorrummet lite kärlek någon gång ibland tongue


Hemmainstruktör
641 Inlägg
3 juni 2010
#4
Hade en typ EVO luftintag på min Saab 9k innan, inga problem med regn och dam, motorvtättade lite oftare än annors men ställde inte till med något strul på den iaf. Dock har jag förstått att VAG's nyare motorer är väldigt känsliga för motortvättar, bytt tändspolar på någon som våra rekare spolat av lite lätt så vet inte om det kan bli ett problem på Audin.
På vintern böt jag till original huv utan hål, ingen lust å ha flera decimeter snö på turbon vid uppstart, skulle säkert klarat det med men kan bli följdfel av snön som smälter och rinner längre bak i motorrummet som inte blir varmt lika snabbt som turbon.
Ett stort plus med stora hålet i huven var synen av en rödorange-glödande turbo när man stannade till och klev ut om det var mörkare ute, såg riktigt mysigt ut efter lite pressad körning <3

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

15 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#5
Tackar för svaren smile Hade lite aningar om att det blir mer att göra rent och så. Själv funderade man på att om man skulle tillverka själv någon slags skydd av plast till luftintags hålet då när bilen ska stå stilla ett längre tag eller om man ska köra på vinter och så.

Men själv har man råkat ut för något kul... Nå jävla last bli har backat på min original huv så att det är bara och slänga skiten... Men ska väl snacka med en plåtslagare om de kan fixat... Så inför besiktningen så blir det svårt för mig att byta tillbaka till original huven. hmm

Men hur är det sen med fästena för en kolfiberhuv? Finns det oftast färdiga fästpunkter för skruvarna redan vid köp eller får man fixa dem själv. Samt hur är det för låsningen av huven. Kan man använda original låsanordningen må tro? Eller ska man köra på "lockpins"?

15 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#6
Okej, aja då får man leta vidare och höra med leverantörer då smile

2 117 Inlägg
21 juni 2010
#7
På med en huv bara. Det är ju inga problem att göra några "korkar/täckkåpor" som täcker över hålen i huven.
Då kan du montera dit dem när det börjar bli mera höst, massor av regn samt vid vinterkörning.



Sök