3498
Sök

Racekat eller sportkat?

29 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Jag ska bygga nytt avgassystem på min golf, har 3" downpipe och ingen katalysator. Jag tänkte fortsätta på 3" och fixa antingen en race- eller sportkat men ja vet inte va ja ska ha sad. Jag kommer inte att trimma den mer än att chippa den. Men va ska ja satsa på? race eller sport? keramisk eller metallisk?

Elektriker
718 Inlägg
22 mars 2010
Har inte koll på siffrorna utan till men till en liten golf motor med original turbo å chip kan ja nog säga att det utan problem ska räcka med en sport kat.
Keramisk eller metalliskt kan ja inte svara på.
Men köp en på biltema så kan du berätta om den funkar sen(klarar bes.), funderar på köpa en själv därifrån nämligen å hoppas man duger till att montera den. ;)haha

Sen om vi säger just biltema så har deras sport katt 3" in å utgångar på medan race katten har 2,5" å det förstår ja inte riktigt varför men..

Som att kasta vatten i sjön.

29 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Jag kommer ju att ligga på ca 200 i motorn så jag borde ju kunna klara mej på en sportkat, men nå biltema grejer blire nog inte tongue. Ska försöka kolla mer på de där med keramisk å metallisk smile

-utan 940
1 728 Inlägg
22 mars 2010
Metallisk är ju bättre än keramisk, men om du märker någon skillnad kan jag inte svara på.
Jag kör själv med en tretums metallisk sportkatt från http://www.a-alt-avgassystem.se/ och det har aldrig varit några problem med avgasvärden på besiktningen trots att motorn varit avstängd när jag väntat utanför.

29 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Det blir nog att prova biltemas ändå wink, Billigast plus att ja slipper fraktkostad smile

Elektriker
718 Inlägg
24 mars 2010
Nå tror ja biltemas kat funkar kanon, enda frågan är väl hur länge?

Lånar tråden för två enkla frågor bara, på saaben min, 93 AERO-00 är det ju två lambasonder vist är det så att en ska va i katten å en innan? Eller är det en i och en efter, går ifos å ba kolla på orginalsystemet men det är en bit bort:P
Och andra frågan, hur tusan kan min bil går hur bra som helst utan kat, med båda lambor inkopplade och utan felkoder? Lite förbryllad över det faktiskt då det är ett vanligt bsr steg 3 på den å dom antar jag är gjorde för kat.

P.S Ska fixa en kat bara det blir sommar å man slipper frysa fingrarna av sig men just nu kör jag utan. D.S

Som att kasta vatten i sjön.

-utan 940
1 728 Inlägg
24 mars 2010
monno skrev:
Och andra frågan, hur tusan kan min bil går hur bra som helst utan kat, med båda lambor inkopplade och utan felkoder? Lite förbryllad över det faktiskt då det är ett vanligt bsr steg 3 på den å dom antar jag är gjorde för kat.

Lambdasonderna mäter hur mycket oförbrännt syre det är kvar i avgaserna, inte hur mycket skit den släpper ut.

040 RedLine
1 219 Inlägg
24 mars 2010
Har själv köpt en sportkatt från Biltema som jag svetsat på igår!
Har besiktning i morgon faktiskt, så då blir det upp till bevis...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

29 Inlägg
24 mars 2010
Satsa på sportkat räcker ju gått och väl. Om du inte ska göra mer. Metalisk är bättre håller bättre tycker jag. Jag köpte racerkat på biltema till min förra v70 hade inga problem med besiktningen eller liknande:) Varför betala mer en man behöver:)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
24 mars 2010
Biltema ska ha en sportkat/racekatt med FIA stämpel på.. godkänd för banracing och allt. bara handla på.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

040 RedLine
1 219 Inlägg
24 mars 2010
myran skrev:
Biltema ska ha en sportkat/racekatt med FIA stämpel på.. godkänd för banracing och allt. bara handla på.

Min kat från biltema var inte gjord av de själva. När jag köpte den visade expiditen stolt att den inte var tillverkad av dem själva ...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
24 mars 2010
BrajjAxx skrev:
myran skrev:

Min kat från biltema var inte gjord av de själva. När jag köpte den visade expiditen stolt att den inte var tillverkad av dem själva ...

biltema tillverkar ingenting själva, dom beställer prylar med deras namn på..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 201 Inlägg
24 mars 2010
lånar då tråden snabbt. skillnad mellan 100 och 200 cells osv?

040 RedLine
1 219 Inlägg
25 mars 2010
The_Mechanic skrev:
BrajjAxx skrev:
myran skrev:

biltema tillverkar ingenting själva, dom beställer prylar med deras namn på..

Stod inte biltema på varken kartong eller nått, var så jag menade:)

https://www1.garaget.org/archive/98/97947/153852/153852-1812916.jpg
Såhär blev mina avgasvärden, alltså helt okej:)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/885077_yb466v.jpg
Senast redigerat av BrajjAxx (25 mars 2010)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Sök