Ingen som har föreslagit Audi 80 ser jag, dags för en nöjd Audiägare att skriva av sig lite.
Jag äger en Audi 80 1,8s -89. Bilen har gått i familjen sedan ny och har blivit hyffsat väl omhändertagen under åren. Jag har nu kört med den i 2 år, förvisso har vissa problem dykt upp, men har varit ganska lätta att åtgärda.
Värt att nämna är att innan jag tog över bilen hade den stått still i ca 2 år, något som säkerligen satt sina spår.
Det första felet som uppdagades var att den vägrade starta första vintern den kördes, bytte ut någon tändmodul ( kan tyvärr inte minnas vad, men den kostade 100kr på biltema och tog 4 minuter att byta)
Nästa "fel". Nedslag på frambromsar på besiktningen, nya skivor och belägg från biltema ~1000kr.
Tog kanske 3 timmar att byta, men bara för att vi var tvungna att bygga ett eget verktyg för att pressa tillbaka kolven i oket.
Detta är allt "hemmamek" som gjorts på bilen.
Den har dock varit på verkstad två gånger. Första gången för att byta främre kröken/downpipe på avgassystemet, som hade rostat av helt och hållet. ~1500kr
Andra gången: Byte av bromsrör, bakre samt längsgående. ~3000kr.
Bilen är som sagt ingen pärla, så ingen energi läggs på att hålla den fin. Om något går sönder så lagas det, än så länge har det känts prisvärt.
Det som dock tilltalar mig mest är komforten. Detta är en bil som är över 20 år gammal, med 25000+ mil på mätaren. Men man åker riktigt bra i den. Den är tyst, man sitter bra både fram och bak. Inredningen håller väldigt hög kvalité och känns nästan lite lyxig
Nu under vintern har bilen snittat på 0,8 liter milen. Detta enbart i stadstrafik och med kallstarter varje start, vilket får anses som helt ok med tanke på hur jäkla kallt det varit den här vintern.
Som sagt, jag kan inte annat än rekommendera Audi 80. Om min "skrotaudi" är såhär bra som jag beskriver så kan jag knappt tänka mig hur en bil som blivit ompysslad är. Mycket möjligt att nästa bil blir en nyare 80.
När det gäller att köpa en audi 80:
Den motorn som jag har i min: 1,8s är en av de bättre motorerna. Den har förvisso bara 90 hästar, men är ganska pigg för sin låga effekt.
Vill man ha lite roligare så är det 2.3 liters motorn som gäller, 135 hästar på 5 cylindrar. Har ingen direkt koll på vad dom drar, men tror inte det ska vara någon större skillnad.
Dessa bilar har helgalvaniserad kaross, så det är ganska befriade från allvarligare rost. Skärmkanter och andra utsatta ställen kan dock vara lite smårostiga.
Som sagt. Audi 80 är trevliga bilar. Mer matnyttig info hittar du på
www.nordicaudi.com