1. Kontrollera bilens skick
Utvändigt Börja med att gå runt bilen och kolla efter skador såsom repor, lacksläpp, rostangrepp och synliga rostskador, vanligt är att du hittar det i kanterna på bakskärmarna, framskärmarna, bakluckan och dörrarna.Något som är bra att ha till hands är en magnet som kan avslöja eventuella fusklagningar, magneten biter endast på vissa metaller och därför kan du då hitta fusklagningar om det finns några sådana. Om du kan lägga dig ner på en filt tex och kolla undertill så är det en fördel, leta framförallt efter rostangrepp i golv, trösklar och balkar. Hittar du rost undertill så bör du se upp. Öppna sedan bagaget och lyft på reservhjulet och leta även där efter rostangrepp, kontrollera även skicket på reservhjulet. Glöm inte att domkraft och verktyg också ska finnas att tillgå.
Kontrollera mönsterdjupet på däcken, besiktningen godkänner inte mindre än 1,6 mm mönsterdjup men mönsterdjupet bör ändå vara mer än 3 mm. Något som är viktigt är att titta på om däcken är snedslitna, är dom det kan det tyda på för lågt eller för högt däcktryck men det kan också betyda att en hjulinställning behöver göras.
Invändigt När du sedan kliver in i bilen ska du även där leta efter skador i inredningen och i framför allt förarsätet, det är ofta det sätet som slits mest. Är där överdragsklädsel så titta under den och se hur det ser ut, det kan vara så att ägaren har satt dit det för att skydda sätet men det kan också vara för att dölja skador som har uppstått. Något som kan vara lätt att glömma är att kolla på hur taket ser ut skickmässigt, gör inte det! Titta noga på vindrutan och leta efter sprickor eller skador, skulle vindrutan behöva bytas kan detta bli en dyr utgift.
2. Provkör bilen
När du provkör bilen så ska växelspaken kännas stum och inte sladdrig samtidigt som växlarna ska gå i relativt lätt. Är bilen utrustad med en automatlåda så ska lådan växla mjukt och inte ta tid på sig att växla, pröva även kickdownfunktionen för att försäkra dig om att den fungerar som den ska. Kontrollera även när du kör följande fungerar.
* Instrumenten
* Kupefläkten (på både värme och kyla)
* Övrig utrustning (såsom stolvärme och elhissar)
Är bilen utustad med AC/ACC så ska du även kontrollera så att detta fungerar
3. Kontrollera kopplingen
För att kontrollera att kopplingen är i okej skick så lägg dig i 70 km/h. När du i den hastigheten konstant så gasar du på och när du gjort det så kopplar du snabbt, när bilen börjar varva så släpper du upp kopplingen snabbt igen men släpp inte samtidigt på gasen. Varvtalet ska då sjunka snabbt igen.
4. Besiktningspapper
Fråga efter besiktningsprotokollet från den senaste besiktningen för att se så att det inte finns anmärkningar som inte redan är åtgärdade
5. Servicebok
En fullstämplad servicebok är ett stort plus. Det talar om för dig att motorn troligtvis är i bra kondition. Något som du ska kontrollera extra nogrannt är om motorn har en kamrem, då ska den vara bytt helst ganska nyligen. Det kan stå i serviceboken men det kan också sitta en klisterlapp på kamremskåpan om talar om för dig vid vilket miltal och datum som den senast vart bytt.
6. Kontrollera motorutrymmet
När du kollar motoroljan så ska den vara svart eller gulbrun. Är den lite grå eller är grumlig så kan det vara så att det har kommit in kylarvätska i oljan, då är troligtvis toppackningen sönder och det kan bli en dyr historia. När du lyssnar på motorn när den står på tomgång så ska du lyssna efter missljud såsom knackningar eller pysljud.
När du står och lyssnar så kolla samtidigt efter läckande vätskor.
7. Stötdämpare
För att kontrollera stötdämparens skick så kan du trycka nedåt på tex bagageluckan eller på draget om ett sådant finns så att du får bilen i en gungning. När du sedan slutar ska bilen stanna upp direkt. Stötdämpare generellt sätt är oftast dyra att byta men varierar lite från bil till bil.
8. Hjullager
Att byta hjullager kan vara väldigt kostsamt så för att kontrollera att dom ska behöva bytas ut så tar du tag i däckets ovankant med båda händerna och gungar däcket fram och tillbaka med kraft. Det ska då inte glappa eller klonka.
9. Spindelleder
Att man kan åka på ombesktning för slitna spindelleder är kanske knappast någon nyhet för många. Men faktum är att man kan ganska lätt kontrollera dom. Man ger fullt rattutslag åt vardera håll och kör i en cirkel. Det ska då inte knarra eller knacka.
10. Avgassystemet
Att kontrollera att avgassystemet är tätt är lätt. Om du håller för avgaspipen med foten så ska motorn vilja stanna, då är avgassystemet tätt.
En liten lista som jag har fixat och redigerat. Där har du en del att titta på