3570
Sök

Köpa begagnad - stora risker?

133 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejhej!

I Augusti (w00t, tar ju as lång tid) tänker jag köpa min vardagsbil (måste ha lite pengar, körkortet först). Vill ha en clio, golf eller något annat småbil smile Nu kommer min budget vara runt 10 000:- Har kollat runt lite nu och det finns ju snygga bilar som är mellan 15 och 25 år gamla och ser ut att va i bra skick.

Hur luras jag? finns det stora risker att den inte funkar, eller kommer gå sönder efter att ha kört 2 mil? jag är ingen motorkille och kommer inte fatta mycket om skicket genom att kolla under hyveln. Om den e skattat och besiktigat, och dom SÄGER att den funkar bra, kan jag lita på det? finns det inte typ något lag på det, att man måste tala sanningen i annonser?

Tack för hjälpen!

//fritszol.


1 207 Inlägg
22 mars 2010
#2
När man har 10k som budget så får man helt enkelt suga den sura k*ken och köpa en bil som har sina fel.

Det viktigaste är väl egentligen att det inte är ett rostmonster, inte bara för att det är fult utan pga man kan torska besiktningen och det kostar mycket att laga om man inte kan göra det själv.

Sedan skall man nog låta bli stylade/fultrimmade bilar, de har oftast varit buskörda.

Sedan kan det vara bra att gå på kända märken och modeller så att det är lätt att få hjälp med dem, så som golf osv. Men priserna stiger även lite då.

Hur du skall undvika att bli lurad kan jag faktiskt inte svara på. Kanske genom att vara lite påläst inom modellen innan och gå lite på magkänsla, känns det fel så skit i bilen.

133 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#3
allright tack smile

Jag vet aat det alltid finns en chans att jag köper världens sämsta bil med bara problem, men jag vill ju förhindra det så mycket som möjligt wink kompis köpte en ful gammal Volvo för 6 000, funkar fortfarande bra efter 2 år, har inte gjort någonting sen han köpte den smile Det va antagligen bara tur, men hoppas jag också kommer få det wink

Thanks again big_smile

(någon mer med tips får gärna svara big_smile)
Senast redigerat av fritszol (22 mars 2010)


342 Inlägg
23 mars 2010
#4
Tips 1:
Lita aldrig på vad säljaren säger.

Tips 2:
Kontrollera alla uppgifter som säljaren påstår.
Om bilen påstås vara skattad och besiktigad, kontrollera med Transportstyrelsen.
När man söker bil är det bra att känna till vilka bestämmelser för besiktningsperioder som gäller.
En nybesiktigad bil behöver verkligen inte vara nybesiktigad ett år framåt, om besiktningen skett utanför den ordinarie besiktningsperioden.
Besiktningsperioden för varje bil styrs av sista siffran i registreringsnumret.
Direktlänk till Bilprovningen för vidare info:
http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … t&m=12

Tips 3:
Du kommer definitivt att få räkna med mer eller mindre akuta GDS-punkter på en bil som kostar 10.000 kronor.
Vilka punkter är dyra att ågärda? Vilka måste helt enkelt åtgärdas för att få en trafiksäker bil? Och vilka punkter kan man leva med?
Kontrollera bilen mycket noggrant och sålla bland de fel du hittar helt enkelt.
Vissa är med all säkerhet rena banala skitfel som man kan leva med. Andra kanske av betydligt mer allvarliga och dyrare karaktär.

Tips 4:
Om du vet av att du är osäker på bilar, både tekniskt och juridiskt, så rekommenderar jag starkt att ha med sig någon som är kunnig inom området när du kikar på bil.
Det är lätt att "hoppa i galen tunna" när man köper sin första bil.
Slarvar man och köper "bara för att" ... då ber man om problem.
Tålamod och noggrannhet lönar sig garanterat.

Tips 5:
Kontrollera vad försäkringen kommer kosta INNAN du köper bilen. Är man ung kan även en helt vanlig personbil vara väldigt dyr att försäkra.
Och glöm absolut inte att försäkra bilen när du köpt bilen. Annars kommer en extremt saftig dagsbaserad straffavgift från Trafiksäkerhetsföreningen som ett brev på posten, eftersom du som fordonsägare enligt lag är skyldig att hålla dina fordon försäkrade.
Senast redigerat av 9Femma (23 mars 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Musiker
472 Inlägg
23 mars 2010
#5
fritszol skrev:
Vill ha en clio, golf eller något annat småbil

Du vill definitivt INTE ha någon Clio!
Jag fick en fin och välhållen dito gratis för några år sedan. Den såldes ganska snart för 6.500.-, men jag hade så dåligt samvete att jag skickade med en krockad (gick att köra), men i övrigt fin Saab 9000 på köpet! lol

EDIT: Varför vill du så gärna ha just en småbil?
Senast redigerat av Ras_J (23 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 751 Inlägg
23 mars 2010
#6
maco skrev:
När man har 10k som budget så får man helt enkelt suga den sura k*ken och köpa en bil som har sina fel.

Det viktigaste är väl egentligen att det inte är ett rostmonster, inte bara för att det är fult utan pga man kan torska besiktningen och det kostar mycket att laga om man inte kan göra det själv.

Behöver faktist inte vara så.. Jag hade en Mazda 323 som första bil, hade gått 10k och hade den i 2 år. inte ett enda fel. Golfen som jag har gav jag 60k för, för 3.5 år sedan, den har ju haft sina fel, inga stora men ändå...

Who Djaa bless no man curse

500 Inlägg
23 mars 2010
#7
DasAuto skrev:
maco skrev:
När man har 10k som budget så får man helt enkelt suga den sura k*ken och köpa en bil som har sina fel.

Det viktigaste är väl egentligen att det inte är ett rostmonster, inte bara för att det är fult utan pga man kan torska besiktningen och det kostar mycket att laga om man inte kan göra det själv.

Behöver faktist inte vara så.. Jag hade en Mazda 323 som första bil, hade gått 10k och hade den i 2 år. inte ett enda fel. Golfen som jag har gav jag 60k för, för 3.5 år sedan, den har ju haft sina fel, inga stora men ändå...

Men nu handlade det ju om 10 000 kr och inte 60 000 kr. Lite skillnad i prisklass.


2 982 Inlägg
23 mars 2010
#8
läs mer om köplagen som gäller, samt att mutliga avtal är svåra att kuna bevisa.
skaffa allt på papper.
samtidigt finns det dispositiva lagar samt indispositiva lagar.
dispositiva innebär att köpare/säljare kan förhandla bort punkter.
indispositiva lagar är de som inte går att förhandla bort. ex skatten, om bilen säljes samma månad som skatten ska betalas så faller detta på säljaren lagligt sett. och inget avtal kan avtala bort detta Legally

dock kan det vara svårt att få en säljare att skriva på lagliga dokument vid så små belopp om 10K..

lycka till med köpet och körkortet!
Senast redigerat av Residence (23 mars 2010)


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 mars 2010
#9
Enda tipset är att ta med dig någon som kan lite mer om bilar...

Vi snackar ju ändå gamla bilar med skavanker och du lär inte få någon att skriva på papper o skräp på en en gammal bil. Jag hade definitivt inte skrivit på papper på en begagnad bil och speciellt inte i 10K klassen, dels finns det rötägg som kör sönder skiten och försöker lämna tillbaks bilen, samt att man aldrig vet vad som kan gå sönder på en gammal bil... den kan funka felfritt i flera år... eller gå sönder efter 100m.

Men visst ett standard köpekvitto är väl en annan sak, men inga "garantier" på att bilen ska hålla...
Senast redigerat av AcesHigh666 (23 mars 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

133 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#10
9Femma skrev:
Tips 1:
Lita aldrig på vad säljaren säger.

Tips 2:
[...]

Tips 3:
[...]

Tips 4:
[...]

Tips 5:
[...]

Tack för ditt svar! Punkt fem visste jag redan dock wink Detta hjälper väldigt mycket!big_smile


133 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#11
Ras_J skrev:
fritszol skrev:
Vill ha en clio, golf eller något annat småbil

Du vill definitivt INTE ha någon Clio!
Jag fick en fin och välhållen dito gratis för några år sedan. Den såldes ganska snart för 6.500.-, men jag hade så dåligt samvete att jag skickade med en krockad (gick att köra), men i övrigt fin Saab 9000 på köpet! lol

EDIT: Varför vill du så gärna ha just en småbil?

Haha allright then wink

Jag vill ha en småbil främst för det är lätt att köra med wink parkera backa etc. Plus att den kan va lite billigare att försäkra. (inte mycket, men ändå. Som student ska man spara överallt det går wink )
----
@AcesHigh666
Ska leta efter någon som vet mycket om sånt smile vet bara en kompis pappa, men han känner jag knappt, och har fullt upp med jobbet också wink
Senast redigerat av fritszol (23 mars 2010)


Smålänning
7 887 Inlägg
23 mars 2010
#12
fritszol skrev:
Jag vill ha en småbil främst för det är lätt att köra med wink parkera backa etc. Plus att den kan va lite billigare att försäkra. (inte mycket, men ändå. Som student ska man spara överallt det går wink )

Finns flera större bilar som är kila lätta att köra med. Sen biten med skatt kommer man inte ifrån att det är billigare ju mindre bil, men försäkringen behöver inte vara det. Min 740 vänder snävare än en Golf av samma årsmodell och har samma försäkringspremie.
Tänk också på att du får ingen särskilt säker småbil för 10 000 wink

Ett tips för problemfritt bilägande: Kolla åt öst... Toyota Starlet från 80-talet är troligen det pålitligaste du kan åka i sålänge rosten håller sig borta. Även nissan micra, m.m är bra.

Vad du gör så köp inte franskt.. Dom är roliga att köra och bekväma, men fy vilken kvalité smile

Golf känns som om dom ska skaka sönder så fort man kör i ett gupp, och känns allmänt dåliga, men är riktigt bra, utom golf III som rostar som ingen annan golf.
Ford Fiestan är bra, men det är en ford, vilket kan verka skrämmande för vissa... Men bra bilar som 17 är det, men du ska ha MK1 1,1:an, då är den nästan odödlig tongue

Eller varför inte en Mini smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 142 Inlägg
23 mars 2010
#13
när ja köpte min ford ja har nu så kollade ja som fan för att vara säker på att allt skulle funka, han ja köpte den av var jäkligt trevlig och lät mig låna deras pelar lyft på hans jobb och hissa upp den så ja kunde kolla underredet oxå. allt var frid och fröjd och 2dar senare så gick topplockspackningen på den. inget ja skyller på honom då de är ett väldigt vanligt fel på fordarna vad ja har hört. men saken är den att hur fin en bil än är och hur mycket pengar,tid och servicar som gjort så kan den pajja 5min efter köpet och den kan gå i flera år.de är jäkligt svårt att veta till 100 att bilen man köper funkar KLOCKRENT!

1 339 Inlägg
23 mars 2010
#14
1. Kontrollera bilens skick

Utvändigt Börja med att gå runt bilen och kolla efter skador såsom repor, lacksläpp, rostangrepp och synliga rostskador, vanligt är att du hittar det i kanterna på bakskärmarna, framskärmarna, bakluckan och dörrarna.Något som är bra att ha till hands är en magnet som kan avslöja eventuella fusklagningar, magneten biter endast på vissa metaller och därför kan du då hitta fusklagningar om det finns några sådana. Om du kan lägga dig ner på en filt tex och kolla undertill så är det en fördel, leta framförallt efter rostangrepp i golv, trösklar och balkar. Hittar du rost undertill så bör du se upp. Öppna sedan bagaget och lyft på reservhjulet och leta även där efter rostangrepp, kontrollera även skicket på reservhjulet. Glöm inte att domkraft och verktyg också ska finnas att tillgå.

Kontrollera mönsterdjupet på däcken, besiktningen godkänner inte mindre än 1,6 mm mönsterdjup men mönsterdjupet bör ändå vara mer än 3 mm. Något som är viktigt är att titta på om däcken är snedslitna, är dom det kan det tyda på för lågt eller för högt däcktryck men det kan också betyda att en hjulinställning behöver göras.

Invändigt När du sedan kliver in i bilen ska du även där leta efter skador i inredningen och i framför allt förarsätet, det är ofta det sätet som slits mest. Är där överdragsklädsel så titta under den och se hur det ser ut, det kan vara så att ägaren har satt dit det för att skydda sätet men det kan också vara för att dölja skador som har uppstått. Något som kan vara lätt att glömma är att kolla på hur taket ser ut skickmässigt, gör inte det!  Titta noga på vindrutan och leta efter sprickor eller skador, skulle vindrutan behöva bytas kan detta bli en dyr utgift.

2. Provkör bilen

När du provkör bilen så ska växelspaken kännas stum och inte sladdrig samtidigt som växlarna ska gå i relativt lätt. Är bilen utrustad med en automatlåda så ska lådan växla mjukt och inte ta tid på sig att växla, pröva även kickdownfunktionen för att försäkra dig om att den fungerar som den ska. Kontrollera även när du kör följande fungerar.

    * Instrumenten
    * Kupefläkten (på både värme och kyla)
    * Övrig utrustning (såsom stolvärme och elhissar)

Är bilen utustad med AC/ACC så ska du även kontrollera så att detta fungerar

3. Kontrollera kopplingen

För att kontrollera att kopplingen är i okej skick så lägg dig i 70 km/h. När du i den hastigheten konstant så gasar du på och när du gjort det så kopplar du snabbt, när bilen börjar varva så släpper du upp kopplingen snabbt igen men släpp inte samtidigt på gasen. Varvtalet ska då sjunka snabbt igen.

4. Besiktningspapper

Fråga efter besiktningsprotokollet från den senaste besiktningen för att se så att det inte finns anmärkningar som inte redan är åtgärdade

5. Servicebok

En fullstämplad servicebok är ett stort plus. Det talar om för dig att motorn troligtvis är i bra kondition. Något som du ska kontrollera extra nogrannt är om motorn har en kamrem, då ska den vara bytt helst ganska nyligen. Det kan stå i serviceboken men det kan också sitta en klisterlapp på kamremskåpan om talar om för dig vid vilket miltal och datum som den senast vart bytt.

6. Kontrollera motorutrymmet

När du kollar motoroljan så ska den vara svart eller gulbrun. Är den lite grå eller är grumlig så kan det vara så att det har kommit in kylarvätska i oljan, då är troligtvis toppackningen sönder och det kan bli en dyr historia. När du lyssnar på motorn när den står på tomgång så ska du lyssna efter missljud såsom knackningar eller pysljud.

När du står och lyssnar så kolla samtidigt efter läckande vätskor.

7. Stötdämpare

För att kontrollera stötdämparens skick så kan du trycka nedåt på tex bagageluckan eller på draget om ett sådant finns så att du får bilen i en gungning. När du sedan slutar ska bilen stanna upp direkt. Stötdämpare generellt sätt är oftast dyra att byta men varierar lite från bil till bil.

8. Hjullager

Att byta hjullager kan vara väldigt kostsamt så för att kontrollera att dom ska behöva bytas ut så tar du tag i däckets ovankant med båda händerna och gungar däcket fram och tillbaka med kraft. Det ska då inte glappa eller klonka.

9. Spindelleder

Att man kan åka på ombesktning för slitna spindelleder är kanske knappast någon nyhet för många. Men faktum är att man kan ganska lätt kontrollera dom. Man ger fullt rattutslag åt vardera håll och kör i en cirkel. Det ska då inte knarra eller knacka.

10. Avgassystemet

Att kontrollera att avgassystemet är tätt är lätt. Om du håller för avgaspipen med foten så ska motorn vilja stanna, då är avgassystemet tätt.

En liten lista som jag har fixat och redigerat. Där har du en del att titta på wink


133 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#15
Fan va ni är hjälpsamma! tack så jättejätte mycket! Ska skriva ut allt och ta med när jag väl ska kolla för en bil!

Tack så mycket folks!!

big_smile big_smile

EDIT
Har gjort en sammanfattning och laddat upp den. Dom som är intresserade klicka här: [Link!]
ser du inte var man ska klicka för att ladda ner? klicka [här!]
Senast redigerat av fritszol (24 mars 2010)


4 637 Inlägg
24 mars 2010
#16
Skatt skiljer några hundra om året mellan en stor och liten bil. Försäkring skiljer oftast inte heller, känns mest som att bilar blir billigare att försäkra ju äldre de blir eller ju ovanligare de är. (Diverse småbilar av olika ålder jag jämfört med t ex golf -87 är jävligt mycket dyrare än min 244 -81.)
En bakhjulsdriven bil har oftast mindre vändradie än en framhjulsdriven småbil.

För de pengarna skulle jag kollat på något driftsäkert. 240, 740 med vanlig motor. Eller någon lite snålare japan/MB 190? Men Volvo är billiga att äga på andra sätt. Köp en bil som är välskött och inte buskörd.
Tänk på att gamla småbilar t o m 90-tal ibland är extremt krockfarliga, Nissan Micra av första generationen för att ta ett skräckexempel. Säkraste bilen för 10 000 är Volvo 740 och Saab 9000, därefefter kommer 240.
Även med krockuddar mm är en gammal småbil farlig.

Aktar man sig från dåliga exemplar kan en 10 000 kronors bil gå problemfritt hur länge som helst (om man sköter den och kör skapligt normalt.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (24 mars 2010)

133 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#17
kollat försäkring på saab 9000. -92 kostar 8000 medans en -94 kostar 6500. what a diffrence wink för mig :p
Senast redigerat av fritszol (24 mars 2010)


4 637 Inlägg
24 mars 2010
#18
fritszol skrev:
kollat försäkring på saab 9000. -92 kostar 8000 medans en -94 kostar 6500. what a diffrence wink för mig :p

Olika motorer? Folk med 92:or kör sämre?

133 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#19
vet inte, kolla bara lite snabbt wink

Varför är denna så billig..?
Senast redigerat av fritszol (24 mars 2010)


133 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#20
allright, jag tyckte den såg fin ut så wink haha



Sök