3862
Sök

Kollade oljan nyss på min S40

1 268 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#1
kollade oljan nyss

hur långt upp på stickan skall oljan gå???

för att det skall vara normalt??

det gäller en S40 2.0T

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
4 juni 2006
#2
De står väl på stickan?

Allt för den där jävla hatten!

1 268 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#3
THEBADGUY skrev:
De står väl på stickan?

blev lite fundersam och började undra för det finns ju olika märken på den vad jag kunde se

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
4 juni 2006
#4
LazerHawke skrev:
THEBADGUY skrev:
De står väl på stickan?

blev lite fundersam och började undra för det finns ju olika märken på den vad jag kunde se

Jaha okej....Hur många streck finns de? Om jag inte minns fel finns de väl 2? Och de ska väl ligga imellan dom 2?

Allt för den där jävla hatten!

1 268 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#5
THEBADGUY skrev:
LazerHawke skrev:
THEBADGUY skrev:
De står väl på stickan?

blev lite fundersam och började undra för det finns ju olika märken på den vad jag kunde se

Jaha okej....Hur många streck finns de? Om jag inte minns fel finns de väl 2? Och de ska väl ligga imellan dom 2?

första gången jag drog ut stickan så va det olja på lite mer än halva stickan då torkade jag av och doppa i igen men då syntes ingenting har det me å göra att jag bara körde ner till tappen?? å ingen längre sväng????

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
4 juni 2006
#6
LazerHawke skrev:
THEBADGUY skrev:
LazerHawke skrev:

blev lite fundersam och började undra för det finns ju olika märken på den vad jag kunde se

Jaha okej....Hur många streck finns de? Om jag inte minns fel finns de väl 2? Och de ska väl ligga imellan dom 2?

första gången jag drog ut stickan så va det olja på lite mer än halva stickan då torkade jag av och doppa i igen men då syntes ingenting har det me å göra att jag bara körde ner till tappen?? å ingen längre sväng????

Ja de kan de nog. Ska ju helst köras ända ner. Så man verkligen får olja på den.

Allt för den där jävla hatten!

1 268 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#7
THEBADGUY skrev:
LazerHawke skrev:
THEBADGUY skrev:

Jaha okej....Hur många streck finns de? Om jag inte minns fel finns de väl 2? Och de ska väl ligga imellan dom 2?

första gången jag drog ut stickan så va det olja på lite mer än halva stickan då torkade jag av och doppa i igen men då syntes ingenting har det me å göra att jag bara körde ner till tappen?? å ingen längre sväng????

Ja de kan de nog. Ska ju helst köras ända ner. Så man verkligen får olja på den.

körde ner den så mkt det gick....

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
4 juni 2006
#8
LazerHawke skrev:
THEBADGUY skrev:
LazerHawke skrev:

första gången jag drog ut stickan så va det olja på lite mer än halva stickan då torkade jag av och doppa i igen men då syntes ingenting har det me å göra att jag bara körde ner till tappen?? å ingen längre sväng????

Ja de kan de nog. Ska ju helst köras ända ner. Så man verkligen får olja på den.

körde ner den så mkt det gick....

Ja de var ju lustigt....

Allt för den där jävla hatten!

1 268 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#9
THEBADGUY skrev:
LazerHawke skrev:
THEBADGUY skrev:

Ja de kan de nog. Ska ju helst köras ända ner. Så man verkligen får olja på den.

körde ner den så mkt det gick....

Ja de var ju lustigt....

nog ingen fara isåfall skulle varningslampan lysa skulle ja tro

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
4 juni 2006
#10
LazerHawke skrev:
THEBADGUY skrev:
LazerHawke skrev:

körde ner den så mkt det gick....

Ja de var ju lustigt....

nog ingen fara isåfall skulle varningslampan lysa skulle ja tro

Jaja...da hade det gjort....

Allt för den där jävla hatten!

21 761 Inlägg
4 juni 2006
#11
När man kollar oljan så ska motorn ha varit avslagen ett tag, kanske 10 min, så att oljan hinner rinna ner i tråget ordentligt. När man drar upp oljestickan första gången så får man torka av den och sätta ner den igen. Sedan drar man upp den igen och kollar, då ska det bli rätt avläst.

Orsaken till att man inte ska läsa av första gången är ju att då har oljan vispats runt nere i tråget när motorn kördes och det har stänkt olja en bit upp på stickan, då blir det missvisande när man läser av. Viktigt är också att oljestickan trycks ner helt innan man drar upp den, annars kommer det att visa mindre än vad det egentligen är. Generellt brukar det skilja 1 liter mellan "min" och "max" på stickan.

Att vänta tills oljelampan börjar lysa är inte bra. När den väl tänds så är oljetrycket mycket dåligt och då ska man inte köra bilen alls. Har man tex turbo så är den extra känslig för dåligt oljetryck.
Senast redigerat av Drönirettab (4 juni 2006)

2 594 Inlägg
4 juni 2006
#12
he he tjena har haft samma problem som dig dom är lite speciell volvo motorerna hade ett helvete me min 850 visade olika varge gång jag kollade men det som viktigt är att motorn stått en stud och att bilen står rakt

1 268 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
När man kollar oljan så ska motorn ha varit avslagen ett tag, kanske 10 min, så att oljan hinner rinna ner i tråget ordentligt. När man drar upp oljestickan första gången så får man torka av den och sätta ner den igen. Sedan drar man upp den igen och kollar, då ska det bli rätt avläst.

Orsaken till att man inte ska läsa av första gången är ju att då har oljan vispats runt nere i tråget när motorn kördes och det har stänkt olja en bit upp på stickan, då blir det missvisande när man läser av. Viktigt är också att oljestickan trycks ner helt innan man drar upp den, annars kommer det att visa mindre än vad det egentligen är. Generellt brukar det skilja 1 liter mellan "min" och "max" på stickan.

Att vänta tills oljelampan börjar lysa är inte bra. När den väl tänds så är oljetrycket mycket dåligt och då ska man inte köra bilen alls. Har man tex turbo så är den extra känslig för dåligt oljetryck.

hur ofta är man på en mack 10min innan man börjar fixa????? smile

1 453 Inlägg
4 juni 2006
#14
LazerHawke skrev:
Drönirettab skrev:
När man kollar oljan så ska motorn ha varit avslagen ett tag, kanske 10 min, så att oljan hinner rinna ner i tråget ordentligt. När man drar upp oljestickan första gången så får man torka av den och sätta ner den igen. Sedan drar man upp den igen och kollar, då ska det bli rätt avläst.

Orsaken till att man inte ska läsa av första gången är ju att då har oljan vispats runt nere i tråget när motorn kördes och det har stänkt olja en bit upp på stickan, då blir det missvisande när man läser av. Viktigt är också att oljestickan trycks ner helt innan man drar upp den, annars kommer det att visa mindre än vad det egentligen är. Generellt brukar det skilja 1 liter mellan "min" och "max" på stickan.

Att vänta tills oljelampan börjar lysa är inte bra. När den väl tänds så är oljetrycket mycket dåligt och då ska man inte köra bilen alls. Har man tex turbo så är den extra känslig för dåligt oljetryck.

hur ofta är man på en mack 10min innan man börjar fixa????? smile

Vad har det med saken att göra? Drönirettab förklarar bara hur man går tillväga, sedan så går det precis lika bra att kolla oljan hemma om du inte orkar hänga på macken big_smile


1 268 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#15
sveddan skrev:
LazerHawke skrev:
Drönirettab skrev:
När man kollar oljan så ska motorn ha varit avslagen ett tag, kanske 10 min, så att oljan hinner rinna ner i tråget ordentligt. När man drar upp oljestickan första gången så får man torka av den och sätta ner den igen. Sedan drar man upp den igen och kollar, då ska det bli rätt avläst.

Orsaken till att man inte ska läsa av första gången är ju att då har oljan vispats runt nere i tråget när motorn kördes och det har stänkt olja en bit upp på stickan, då blir det missvisande när man läser av. Viktigt är också att oljestickan trycks ner helt innan man drar upp den, annars kommer det att visa mindre än vad det egentligen är. Generellt brukar det skilja 1 liter mellan "min" och "max" på stickan.

Att vänta tills oljelampan börjar lysa är inte bra. När den väl tänds så är oljetrycket mycket dåligt och då ska man inte köra bilen alls. Har man tex turbo så är den extra känslig för dåligt oljetryck.

hur ofta är man på en mack 10min innan man börjar fixa????? smile

Vad har det med saken att göra? Drönirettab förklarar bara hur man går tillväga, sedan så går det precis lika bra att kolla oljan hemma om du inte orkar hänga på macken big_smile

hade inge papper vid bilen så då tog ja en tur till macken :p

23 Inlägg
4 juni 2006
#16
Viktigt när du kollar oljan är att motorn är varm, den behöver inte stå 10 minuter det var de löjligaste jag hört du kan kolla oljan med en gång när du stängt av bilen gått runt och öppnat huven så har oljan hunnit rinna ner. Är bilen varm skall oljan ligga lite mer än mitten på stickan, mellan max o min.


1 268 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#17
sp1cket skrev:
Viktigt när du kollar oljan är att motorn är varm, den behöver inte stå 10 minuter det var de löjligaste jag hört du kan kolla oljan med en gång när du stängt av bilen gått runt och öppnat huven så har oljan hunnit rinna ner. Är bilen varm skall oljan ligga lite mer än mitten på stickan, mellan max o min.

okej tack smile

Wankel
1 080 Inlägg
4 juni 2006
#18
LazerHawke skrev:
Drönirettab skrev:
När man kollar oljan så ska motorn ha varit avslagen ett tag, kanske 10 min, så att oljan hinner rinna ner i tråget ordentligt. När man drar upp oljestickan första gången så får man torka av den och sätta ner den igen. Sedan drar man upp den igen och kollar, då ska det bli rätt avläst.

Orsaken till att man inte ska läsa av första gången är ju att då har oljan vispats runt nere i tråget när motorn kördes och det har stänkt olja en bit upp på stickan, då blir det missvisande när man läser av. Viktigt är också att oljestickan trycks ner helt innan man drar upp den, annars kommer det att visa mindre än vad det egentligen är. Generellt brukar det skilja 1 liter mellan "min" och "max" på stickan.

Att vänta tills oljelampan börjar lysa är inte bra. När den väl tänds så är oljetrycket mycket dåligt och då ska man inte köra bilen alls. Har man tex turbo så är den extra känslig för dåligt oljetryck.

hur ofta är man på en mack 10min innan man börjar fixa????? smile

varför måste man vara på en mack för att kolla oljan??? bara ta med toapapper ut och kolla på parkeringen eller i garaget

MDS Västerås

34 Inlägg
4 juni 2006
#19
LazerHawke skrev:
Drönirettab skrev:
När man kollar oljan så ska motorn ha varit avslagen ett tag, kanske 10 min, så att oljan hinner rinna ner i tråget ordentligt. När man drar upp oljestickan första gången så får man torka av den och sätta ner den igen. Sedan drar man upp den igen och kollar, då ska det bli rätt avläst.

Orsaken till att man inte ska läsa av första gången är ju att då har oljan vispats runt nere i tråget när motorn kördes och det har stänkt olja en bit upp på stickan, då blir det missvisande när man läser av. Viktigt är också att oljestickan trycks ner helt innan man drar upp den, annars kommer det att visa mindre än vad det egentligen är. Generellt brukar det skilja 1 liter mellan "min" och "max" på stickan.

Att vänta tills oljelampan börjar lysa är inte bra. När den väl tänds så är oljetrycket mycket dåligt och då ska man inte köra bilen alls. Har man tex turbo så är den extra känslig för dåligt oljetryck.

hur ofta är man på en mack 10min innan man börjar fixa????? smile

Man köper sig en korv wink om man är hungrig dvs

21 761 Inlägg
4 juni 2006
#20
sp1cket skrev:
den behöver inte stå 10 minuter det var de löjligaste jag hört

Ja, jag kanske överdrev lite. Jag brukar iaf vänta några minuter innan jag kollar.


Sök