j00k3 skrev:
DJeXCute skrev:
j00k3 skrev:
Tycker han har fått svar på sina frågor men visst.
Scenario A: Kabeln som ska skarvas sticker ut utanpå väggen, skarvas med en IP65-dosa E nr: 14 382 45, samt några VAGO (Toppklämma) E nr: 14 409 22.
Scenario B: Kabeln som ska skarvas har änden i väggen. Ring en elektriker eller drag om HELA kabeln.
Grejorna i scenario A hittar du hos välsorterade grossister. Kan även finnas på Claes Olsson, handlar aldrig där så jag vet inte deras utbud.
MVH Jocke
Du var elektriker va?
Då borde man veta att man inte får byta fast instalerade el. då inkluderar skarvning mm. Du kan få byta elutag/strömbrytare själv om du vet vad du gör.
Du får ej byta propskåp fast installerad el dvs el som går i väggen eller ligger utanpå. Du får inte heller skarva fast el.
Så killen måste ta ut en legitimerad elektriker.
Rätta mig om jag har fel. Men jag fick lära mig det här i skolan iallafall.
Enligt lag så får du byta ut befintlig el OM du har "NÖDVÄNDIG KÄNNEDOM". Så frågan nu är om TS har denna nödvändiga kännedom?Men du har delvis rätt. Om vi ponerar, (BARA ÄLSKAR DET ORDET), att person A kan vi kalla honom, vill ha en ny kabel till sin tvättmaskin tex. så får han inte göra detta själv. Utan måste då anlita en behörig elektriker.
Även om du är behörig elektriker så får du inte, enligt lag, åka hem till person A och hjälpa honom privat, (SVART), utan måste ha en Firma som du jobbar åt med en Chef, (eller annan ansvarig person), med s.k.d Allmän Behörighet. Det är denne av firman ansvarige personen som står för den juridiska behörigheten.
Har du däremot Allmän behörighet så kan du åka hem till person A och hjälpa denne privat, (SVART), Men glöm inte att det fortfarande är olagligt att jobba svart, men att "hjälpa" en person utan att ta betalt är då inte olagligt.
MVH Jocke
Vad du får göra själv med el hemmaAtt dra sin egen el i hemmet är både farligt och förbjudet. Felaktiga installationer kan leda till bränder och att du eller någon i din omgivning får ström i er.
Som ägare eller nyttjare av en fastighet är du ansvarig för att elen är korrekt installerad och att de elektriska apparater som du använder är hela och används på rätt sätt.
Det elarbete som du får utföra på egen hand är mycket begränsat. Du får till exempel byta glödlampor, ersätta strömbrytare och montera apparater med stickpropp om du har kunskapen att göra detta. Övriga installationer ska alltid utföras av en behörig elinstallatör.
Om du är osäker på vad du får göra själv kan du fråga om råd i butiken där du köpte produkten eller kontakta en behörig elinstallatör.
Det här får du göra själv
* Byta proppar och glödlampor.
* Montera stickproppar, sladduttag och sladdströmbrytare.
* Ersätta ytterhöljet för eluttag och strömbrytare.
Det här måste en elinstallatör utföra
* Utföra fasta installationer.
* Installera golvvärme och värmekabel.
* Byta ojordat vägguttag mot jordat.
* Byta vanlig strömbrytare mot dimmer.
så TS får INTE skarva sin kabel eller dra om den själv