3546
Sök

Skarva 220volt, HUR DÅ!?

Med-lem
129 Inlägg
26 mars 2010
Tycker han har fått svar på sina frågor men visst.

Scenario A: Kabeln som ska skarvas sticker ut utanpå väggen, skarvas med en IP65-dosa E nr: 14 382 45, samt några VAGO (Toppklämma) E nr: 14 409 22.

Scenario B: Kabeln som ska skarvas har änden i väggen. Ring en elektriker eller drag om HELA kabeln.

Grejorna i scenario A hittar du hos välsorterade grossister. Kan även finnas på Claes Olsson, handlar aldrig där så jag vet inte deras utbud.

MVH Jocke

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
26 mars 2010
LasseMan skrev:
Kul att finns finns några "riktiga" elektriker här men istället för att döma ut vad dom andra skrivet varför inte bara hjälpa killen?

Som de redan gjort.

---

Och att skarva en kabel som gått av i väggen är idiotiskt. Byt ut hela kabeln om du måste göra arbetet själv. Det kan handla om liv eller död, så inga fullösningar när det handlar om dig och din familj...

Men som folk redan sagt, om du ens behöver fråga, anlita en elektriker.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

406 Inlägg
26 mars 2010
j00k3 skrev:

Scenario A: Kabeln som ska skarvas sticker ut utanpå väggen, skarvas med en IP65-dosa E nr: 14 382 45, samt några VAGO (Toppklämma) E nr: 14 409 22.

Scenario B: Kabeln som ska skarvas har änden i väggen. Ring en elektriker eller drag om HELA kabeln.

Grejorna i scenario A hittar du hos välsorterade grossister. Kan även finnas på Claes Olsson, handlar aldrig där så jag vet inte deras utbud.

MVH Jocke

Du var elektriker va?

Då borde man veta att man inte får byta fast instalerade el. då inkluderar skarvning mm. Du kan få byta elutag/strömbrytare själv om du vet vad du gör.

Du får ej byta propskåp fast installerad el dvs el som går i väggen eller ligger utanpå. Du får inte heller skarva fast el.

Så killen måste ta ut en legitimerad elektriker.

Rätta mig om jag har fel. Men jag fick lära mig det här i skolan iallafall.

MvH Glenn Wiberg

Med-lem
129 Inlägg
26 mars 2010
DJeXCute skrev:
j00k3 skrev:

MVH Jocke

Du var elektriker va?

Då borde man veta att man inte får byta fast instalerade el. då inkluderar skarvning mm. Du kan få byta elutag/strömbrytare själv om du vet vad du gör.

Du får ej byta propskåp fast installerad el dvs el som går i väggen eller ligger utanpå. Du får inte heller skarva fast el.

Enligt lag så får du byta ut befintlig el OM du har "NÖDVÄNDIG KÄNNEDOM". Så frågan nu är om TS har denna nödvändiga kännedom?

Men du har delvis rätt. Om vi ponerar, (BARA ÄLSKAR DET ORDET), att person A kan vi kalla honom, vill ha en ny kabel till sin tvättmaskin tex. så får han inte göra detta själv. Utan måste då anlita en behörig elektriker.

Även om du är behörig elektriker så får du inte, enligt lag, åka hem till person A och hjälpa honom privat, (SVART), utan måste ha en Firma som du jobbar åt med en Chef, (eller annan ansvarig person), med s.k.d Allmän Behörighet. Det är denne av firman ansvarige personen som står för den juridiska behörigheten.

Har du däremot Allmän behörighet så kan du åka hem till person A och hjälpa denne privat, (SVART), Men glöm inte att det fortfarande är olagligt att jobba svart, men att "hjälpa" en person utan att ta betalt är då inte olagligt.

MVH Jocke

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

801 Inlägg
29 mars 2010
om du gör en tattarkoppling-special (dvs gör det själv. ) så kommer du inte få ut ett ruttet öre på försäkringen om det skulle ta eld. och det är ingen omöjlighet..

Ring en elektriker, och slå av/plocka ur säkringen som den dåliga kabeln går på.
Senast redigerat av Roundcube (29 mars 2010)

4 001 Inlägg
29 mars 2010
j00k3 skrev:
DJeXCute skrev:
j00k3 skrev:

MVH Jocke

Du var elektriker va?

Enligt lag så får du byta ut befintlig el OM du har "NÖDVÄNDIG KÄNNEDOM". Så frågan nu är om TS har denna nödvändiga kännedom?

Men du har delvis rätt. Om vi ponerar, (BARA ÄLSKAR DET ORDET), att person A kan vi kalla honom, vill ha en ny kabel till sin tvättmaskin tex. så får han inte göra detta själv. Utan måste då anlita en behörig elektriker.

Även om du är behörig elektriker så får du inte, enligt lag, åka hem till person A och hjälpa honom privat, (SVART), utan måste ha en Firma som du jobbar åt med en Chef, (eller annan ansvarig person), med s.k.d Allmän Behörighet. Det är denne av firman ansvarige personen som står för den juridiska behörigheten.

Har du däremot Allmän behörighet så kan du åka hem till person A och hjälpa denne privat, (SVART), Men glöm inte att det fortfarande är olagligt att jobba svart, men att "hjälpa" en person utan att ta betalt är då inte olagligt.

MVH Jocke

Vad du får göra själv med el hemma

Att dra sin egen el i hemmet är både farligt och förbjudet. Felaktiga installationer kan leda till bränder och att du eller någon i din omgivning får ström i er.

Som ägare eller nyttjare av en fastighet är du ansvarig för att elen är korrekt installerad och att de elektriska apparater som du använder är hela och används på rätt sätt.

Det elarbete som du får utföra på egen hand är mycket begränsat. Du får till exempel byta glödlampor, ersätta strömbrytare och montera apparater med stickpropp om du har kunskapen att göra detta. Övriga installationer ska alltid utföras av en behörig elinstallatör.

Om du är osäker på vad du får göra själv kan du fråga om råd i butiken där du köpte produkten eller kontakta en behörig elinstallatör.
Det här får du göra själv

* Byta proppar och glödlampor.
    * Montera stickproppar, sladduttag och sladdströmbrytare.
    * Ersätta ytterhöljet för eluttag och strömbrytare.

Det här måste en elinstallatör utföra

* Utföra fasta installationer.
    * Installera golvvärme och värmekabel.
    * Byta ojordat vägguttag mot jordat.
    * Byta vanlig strömbrytare mot dimmer.

så TS får INTE skarva sin kabel eller dra om den själv
Senast redigerat av kolvas (29 mars 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 883 Inlägg
29 mars 2010
Men jag har sett riktiga skräckexempel på el dragen av elektriker också.

Men håller annars med resten, ring elektrikare smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 mars 2010
Fast installation så får du byta men inte förändra installationen själv. En skarv är en förändring - då ska elektriker göra det. Annars gäller ingen försäkring vid ev. brand.

1 723 Inlägg
29 mars 2010
Tänk nollan på bollan å fasen på schnasen så löser det sig!

527 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Hehe, roliga kommentarer.

Jag vet vad jag gör, har bara aldrig skarvat 220v tidigare.
En sån här dosa är väl helt tom inuti och man måste köpa till typ "sockerbitar".

http://www2.biltema.se/products/product … emId=78217

Men sockerbitar har jag bara använt för att skarva högtalarkabel och annan lågvolt med, att slänga 220v genom sockerbitar känns enligt min mening rätt oseriöst, eftersom metalldelar i en sockerbit är oskyddade.
Jag hade gärna sett en typ av skyddad sockerbit, men det finns väl inte.
Senast redigerat av Loffe123 (29 mars 2010)

2 024 Inlägg
29 mars 2010
Loffe123 skrev:
Jag vet vad jag gör, har bara aldrig skarvat 220v tidigare.

Det där känns lite motsägelsefullt.

Seriöst talat, det kostar inte många hundralappar att ta dit en elektriker som fixar det.
Skulle kåkfan brinna ner nångång så kommer försäkringsbolaget till stor chans hitta en icke fackmannamässigt utförd skarvning, och även om branden kanske inte startade där så kommer de med stor sannolikhet hävda det för att slippa betala ut ersättning.
Hört ett antal såna berättelser när jag var installationselektriker förr.

Men som svar på din fråga, ja det går att använda en sån dosa och ja du kan använda sockerbitar i dem.
"Sockerbitar" är en skruvskarvplint som vanligtvis är godkänd för 400V Kolla på undersidan av dem så står det präglat vilken spänning de är klassade för.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

527 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Kan förklara att sladden som satt där ursprungligen var en hona/hane kontakt, honan kom från en fastinstallation i proppskåpet. Det var monterad från dagen huset byggdes, den kopplingen var dock dold bakom en kryddhylla, men kryddhyllan är nu borta och kvar är den fula kopplingen. Men att ha en hane hona-koppling hängandes på väggen som det var från början ser ju verkligen apfult ut. Så jag tänkte ta bort denna typ av skarv och sätta en mer fackmannamässig skarv.
På sätt och vis så kan man ju anse att jag förlänger den fasta installation genom att göra detta. Och det får man ju inte.
Men jag bara måste dölja denna skarvning på något sätt.

OM det finns en dosa att dölja en Hane/hona kontakt i, så blir jag glad om ni visar en sådan. Det vore enklast.

4 001 Inlägg
29 mars 2010
Loffe123 skrev:
Kan förklara att sladden som satt där ursprungligen var en hona/hane kontakt, honan kom från en fastinstallation i proppskåpet. Det var monterad från dagen huset byggdes, den kopplingen var dock dold bakom en kryddhylla, men kryddhyllan är nu borta och kvar är den fula kopplingen. Men att ha en hane hona-koppling hängandes på väggen som det var från början ser ju verkligen apfult ut. Så jag tänkte ta bort denna typ av skarv och sätta en mer fackmannamässig skarv.
På sätt och vis så kan man ju anse att jag förlänger den fasta installation genom att göra detta. Och det får man ju inte.

OM det finns en dosa att dölja en Hane/hona kontakt i, så blir jag glad om ni visar en sådan. Det vore enklast.

är det uttaget till köksfläkten?
hur ser det ut? kommer det en utanpåliggande kabel till ett uttag och däri sitter köksfläkten ansluten med stickpropp?
eller är det ett infällt rör med infälld dosa som det sitter ett väguttag i?

kan du ta en bild och lägga upp?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 mars 2010
Loffe123 skrev:

Fråga här istället så får du nog fler svar.
http://www.byggahus.se/forum/el/
Inte för att jag menar att ni är okunniga,men på byggahus.se så finns det mer kunnigt folk.
Senast redigerat av Wanegardh (29 mars 2010)

Sök