3673
Sök

Invändig motortvätt typ på verkstad som spolar ur motorn bortkastade pengar enligt vw verkstad vad tror ni

jorgen72
25 mars 2010
Trådstartare
#1
Jag funderar på o göra en invändig motortvätt på en verkstad ( ej stp som man köper på flaska ) vad har ni för erfarenheter o tycker ni att det blev någon skillnad o är det värt pengarna.
Senast redigerat av jorgen72 (12 augusti 2010)

Musiker
472 Inlägg
25 mars 2010
#2
Pro-Tec Engine flush art.nr. 1001 gjorde i alla fall susen i mercadieseln. Skall INTE jämföras med STP och liknande!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 924 Inlägg
25 mars 2010
#3
Omega 907 är bra och rekommenderas av många annars också

~ Life is short, have FUN! ~

401 Inlägg
25 mars 2010
#4
det gjordes me min motor eftersom att det ingick i stora servicen..blev nog ingen skillnad o hur ska jag veta vad dom ens gjort  smile


jorgen72
25 mars 2010
Trådstartare
#5
Ras_J skrev:
Pro-Tec Engine flush art.nr. 1001 gjorde i alla fall susen i mercadieseln. Skall INTE jämföras med STP och liknande!

Vad blev det för skillnad

Musiker
472 Inlägg
25 mars 2010
#6
Den fick lite andra kemikalier också, men det kändes som en ny motor typ!
Vibrationerna dämpades radikalt, jämnare/tystare gång, ventillyftarknack som bortblåst! Har dock inte hunnit utvärdera bränsleförbr. ännu...

Ras_J skrev:
Missljuden är nu åtgärdade, tomgången återställd (nedställd) och motorn går nu så tyst och fint en Dieselmotor kan göra! big_smile
Ska erkänna att jag var bra nära att lägga upp en film så ni får höra! lol
Jag tog hjälp av en bilskruvare jag har förtroende för som löste problemet på följande vis:

Motorsköljning med PROTEC Engine flush, art.nr. 1001 samt byte av olja till Mobil 2000 10W-40 delsyntet och byte av oljefilter.
Därefter tillsattes även PROTEC Oil booster, art.nr. 1301.

Byte av bränslefilter och förfilter samt tillsats av PROTEC Diesel system cleaner art.nr. 1201 direkt i bränslefiltret.

Känns ungefär som han bytt motor på bilen när man kör varför jag varmt rekommenderar dessa produkter!
Tänk vad "bara" lite kemikalier kan göra ändå!

Visserligen hade jag alldeles rätt i att kamkedjan snart bör bytas, men det skulle inte bli så dyrt, 2-3k inkl. material på nämnda mekanikers verkstad! smile

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

jorgen72
25 mars 2010
Trådstartare
#7
Ras_J skrev:
Den fick lite andra kemikalier också, men det kändes som en ny motor typ!
Vibrationerna dämpades radikalt, jämnare/tystare gång, ventillyftarknack som bortblåst! Har dock inte hunnit utvärdera bränsleförbr. ännu...

Ras_J skrev:
Missljuden är nu åtgärdade, tomgången återställd (nedställd) och motorn går nu så tyst och fint en Dieselmotor kan göra! big_smile
Ska erkänna att jag var bra nära att lägga upp en film så ni får höra! lol
Jag tog hjälp av en bilskruvare jag har förtroende för som löste problemet på följande vis:

Motorsköljning med PROTEC Engine flush, art.nr. 1001 samt byte av olja till Mobil 2000 10W-40 delsyntet och byte av oljefilter.
Därefter tillsattes även PROTEC Oil booster, art.nr. 1301.

Byte av bränslefilter och förfilter samt tillsats av PROTEC Diesel system cleaner art.nr. 1201 direkt i bränslefiltret.

Känns ungefär som han bytt motor på bilen när man kör varför jag varmt rekommenderar dessa produkter!
Tänk vad "bara" lite kemikalier kan göra ändå!

Visserligen hade jag alldeles rätt i att kamkedjan snart bör bytas, men det skulle inte bli så dyrt, 2-3k inkl. material på nämnda mekanikers verkstad! smile


Min motor har inga oljud eller några vibrationer o den har alltid körts på shell helix diesel plus som är helsyntet men den har ju gått en del nu så jag tänkte att det kanske är bra att skölja ur motorn ordentligt  tror du att diesel förbrukningen sänks också man tycker ju att den borde göra det efter som motorn borde gå lättare.

Musiker
472 Inlägg
25 mars 2010
#8
Det återstår att se...
Den petade ju inte i sig sådär förfärligt mycket när den gick illa heller... roll Men jag har börjat mäta nu bara för skojs skull!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

jorgen72
25 mars 2010
Trådstartare
#9
peegee skrev:
Omega 907 är bra och rekommenderas av många annars också

Hur funkar det är det samma som protec o Vad blev det för skillnad

2 337 Inlägg
12 augusti 2010
#10
jorgen72 skrev:
Jag pratade med en vw verkstad angående protec engine flush o dom säger att det är totalt bortkastade pengar för mej eftersom jag alltid har kört på helsyntet olja , vad tror ni

Vad är det för bil och motor? Ny, gammal?

jorgen72
12 augusti 2010
Trådstartare
#11
Sarge skrev:
jorgen72 skrev:
Jag pratade med en vw verkstad angående protec engine flush o dom säger att det är totalt bortkastade pengar för mej eftersom jag alltid har kört på helsyntet olja , vad tror ni

Vad är det för bil och motor? Ny, gammal?

Golf tdi

2 021 Inlägg
12 augusti 2010
#12
Ta o lukta på skiten = lacknafta

Vi häller det i vissa problemmotorer (psa 1,6hdi) varje service, och vi har mkt lite problem med dom, dessa motorer brukar annars becka igen och ticka rätt rejält.

Tror dock att wynn's eller omega fungerar minst lika bra.


jorgen72
12 augusti 2010
Trådstartare
#13
Rille0 skrev:
Ta o lukta på skiten = lacknafta

Vi häller det i vissa problemmotorer (psa 1,6hdi) varje service, och vi har mkt lite problem med dom, dessa motorer brukar annars becka igen och ticka rätt rejält.

Tror dock att wynn's eller omega fungerar minst lika bra.

Jag har absolut inga problem med min motor den går riktigt bra o inga oljud men jag har fått för mej att det kanske skulle va bra o göra motorn ren invändigt för några jag har pratat med har gjort det o dom är riktigt nöjda men jag vet ju inte vad dom har kört på för olja .  vw har sagt att det är onödigt att göra det i min bil eftersom jag har kört på helsyntet

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 augusti 2010
#14
Kör på bara men det e ingen ide att göra det nångång ibland om det skall ha någon ordentlig verkan så bör det göras vid varje oljebyte

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

jorgen72
12 augusti 2010
Trådstartare
#15
JaggaChafen skrev:
Kör på bara men det e ingen ide att göra det nångång ibland om det skall ha någon ordentlig verkan så bör det göras vid varje oljebyte

Jag åker ju inte o spolar ur motorn för minst 1000kr vid varje oljebyte

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 augusti 2010
#16
jorgen72 skrev:
JaggaChafen skrev:
Kör på bara men det e ingen ide att göra det nångång ibland om det skall ha någon ordentlig verkan så bör det göras vid varje oljebyte

Jag åker ju inte o spolar ur motorn för minst 1000kr vid varje oljebyte

Ehhh flushen kostar inte 1000kr å de e ju inte dirket svårt å hälla i den själv å stå å varva lite eller.

Men det  eklart om du inte tycekr det e värt det så skit i det menå göra det type ne gång vart 10onde år så hjälper det näppe

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

jorgen72
12 augusti 2010
Trådstartare
#17
JaggaChafen skrev:
jorgen72 skrev:
JaggaChafen skrev:
Kör på bara men det e ingen ide att göra det nångång ibland om det skall ha någon ordentlig verkan så bör det göras vid varje oljebyte

Jag åker ju inte o spolar ur motorn för minst 1000kr vid varje oljebyte

Ehhh flushen kostar inte 1000kr å de e ju inte dirket svårt å hälla i den själv å stå å varva lite eller.

Men det  eklart om du inte tycekr det e värt det så skit i det menå göra det type ne gång vart 10onde år så hjälper det näppe

Då är det något annat det är en maskin som spolar ur motorn typ så här

http://www.maltemanson.com/tj_engine_flush.aspx

Onä jag är inte särskilt insatt i det här det va därför det blev fel med protec engine flush jag trode att det va maskinen ni pratade om för jag skrev ju i det första inlägget att det inte skulle va på flaska typ stp
Senast redigerat av jorgen72 (12 augusti 2010)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 augusti 2010
#18
De e ju nått helt annat än va vi har pratat om tidigare i tråden.

Att göra en "Motordialys" e extremt mkt mer effektivt än ett medel som du häller i oljan innan du byter den.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

huh?
10 427 Inlägg
12 augusti 2010
#19
Min motor (gammal Volvo 16V, B234F) med hydrauliska ventillyftare tickade och hade sig förr.
Täta oljebyten - Ingen skillnad
Omega 907 som tillsats före oljebyte + en annan Omega-tillsats i nya oljan [c:a 500kr] - Ingen skillnad
Bilstein Engine Flush [c:a 1000kr] - Ingen skillnad

Byte av ventillyftare [c:a 2300kr] - Lösning wink



Sök