3146
Sök

Köpråd/försäkring på Saab 93/95 Aero respektive Volvo S40 T4?

4 005 Inlägg
27 mars 2010
#21
IceEyes skrev:
linuslinje skrev:
JonneMR2 skrev:
Eller!? Har precis sålt min andra bil och skulle vilja antingen ha en saab 93-95 aero eller en s40 t4. Problemet är bara att pappa måste stå på försäkringen eftersom att jag pluggar. Han hävdar tvärt att dem går sönder ofta och att det kostar skjortan. Han han rätt i att det kostar skit mycket att laga en aero jämfört med en 2.0 t samt att försäkringen är mycjet dyrare eller pratar han bara?

/Jonte

Köp dig en bil som du har råd med istället för att hålla på och begå försäkringsbedrägeri som gör att vi andra får betala i förhöjd premier.

Sen är det ju så att mer kraft under huven skapar större slitage vilket blir dyrare. Och det gäller både SAAB och VOLVO.

Eller så köper killen det han vill, hittar bästa möjliga sätt att betala så lite som möjligt, dvs skriver bilen på någon annan.

Anmäler ditt inlägg för det är brottsprovokation. smile

Nä men seriöst. Ska vi våldta denna tråd med försäkringsbedrägeri-moraldiskussion med? nu är det väl fördelar och nackdelar presenterat?

Ontopic: Nu är ju jag ett volvofan och hatar saab, men det jag hatar mer är S40. (Ja S40N är trevligare dock)  9-5 aero åker man riktigt fint i. smile


151 Inlägg
27 mars 2010
#22
Har haft en s40 Classic 2.0T -04, och en V40 Classic 2.0T -04. Och måse säga att jag var grymt impad av kvaliten på bilarna, båda var tjänstebilar som jag hade i 3år som jag bokstavligen körde skiten ur dagligen utan minsta bekymmer! Kompisen har en 9-5 Aero och det är riktigt fina bilar att åka i. Jag personligen gillar inte utseendet på Saabs inredningar vilket har gjort att jag aldrig ägt en saab själv men s40:in är inte så upphetsande den heller. Åk och provkör båda är mitt tips.
Senast redigerat av raliman08 (27 mars 2010)

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

2 600 Inlägg
27 mars 2010
#23
här kommer lite köp info om 9-5 an http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035 personligen så tycker jag med att du ska satsa på en 9-5 mycket skön bil och har sj en fast en 2,0t och första jag gjorde va att uppgradera vevhus ventilationen och är man händig så kan man göra det sj. och dom är ju inte dyra att köpa heller under tusen lappen så är ju värt att göra de om man nu köper en äldre 9-5 a. om det inte är gjort så att säga.

gör som jag kör gubba racer=)

8 881 Inlägg
27 mars 2010
#24
Att det skulle vara dyrare att försäkra en Aero för trådskaparens Pappa är FEL!
Antar att han passerat minst 40 och borde således ha några år på nacken som bilägare och förmodligen även andra försäkringar.

Min Aero kostar ca 300 i månaden och jag skulle få betala nästan lika mycket/lite för en Linear eller Vector tror att det diffa 5:- eller något.

Premien går inte uteslutande på effekten på bilen utan som tidigare sagts i oändligt många trådar.
Den är individuell och räknas på bla bilens ålder m.m


Självklart ska trådskaparens Pappa ha en Aero !

Fotograf på tierpidag.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2010
#25
hur skarru ha råd med soppa om du inte kan pejja försäkringen?


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2010
#26
klimpan skrev:
här kommer lite köp info om 9-5 an http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035 personligen så tycker jag med att du ska satsa på en 9-5 mycket skön bil och har sj en fast en 2,0t och första jag gjorde va att uppgradera vevhus ventilationen och är man händig så kan man göra det sj. och dom är ju inte dyra att köpa heller under tusen lappen så är ju värt att göra de om man nu köper en äldre 9-5 a. om det inte är gjort så att säga.

Helt onödigt å uppgradera vevhusventilationen...


888 Inlägg
27 mars 2010
#27
Xuri skrev:
klimpan skrev:
här kommer lite köp info om 9-5 an http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035 personligen så tycker jag med att du ska satsa på en 9-5 mycket skön bil och har sj en fast en 2,0t och första jag gjorde va att uppgradera vevhus ventilationen och är man händig så kan man göra det sj. och dom är ju inte dyra att köpa heller under tusen lappen så är ju värt att göra de om man nu köper en äldre 9-5 a. om det inte är gjort så att säga.

Helt onödigt å uppgradera vevhusventilationen...

Utveckla gärna det svaret är du snäll...

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2010
#28
HenkeTIC skrev:
Xuri skrev:
klimpan skrev:
här kommer lite köp info om 9-5 an http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035 personligen så tycker jag med att du ska satsa på en 9-5 mycket skön bil och har sj en fast en 2,0t och första jag gjorde va att uppgradera vevhus ventilationen och är man händig så kan man göra det sj. och dom är ju inte dyra att köpa heller under tusen lappen så är ju värt att göra de om man nu köper en äldre 9-5 a. om det inte är gjort så att säga.

Helt onödigt å uppgradera vevhusventilationen...

Utveckla gärna det svaret är du snäll...

HAHA du jag läste fan fel tongue
Han får gärna uppgradera !


jorgen72
27 mars 2010
#29
Rquired skrev:
Olsson-Aero skrev:
Rquired skrev:
Försäkring blir högre, med största sannolikhet även förbrukningen. Och förmodligen kommer en Aero bli dyrare att underhålla, dels eftersom högre prestanda=grövre (dyrare) komponenter och dels eftersom man oftast kör (ännu?) hårdare med en sådan än en svagare.

Så ja, det kommer bli dyrare. Men troligtvis bara marginellt dyrare, och att ha lite motor brukar vara värt det!

Och angående bilarna, skulle utan tvivel köpt 9-5 av de du tänkt dig. Volvo S40 känns inte som en riktig Volvo i detaljer och känsla utan en betydligt billigare bil och og9-3 har ett bedrövligt beteende vid acceleration och dålig väghållning. Då är 9-5 dels roligare och dels mycket mer välbyggd och bekväm, mer bil för pengarna så satsa på den!

Som sagt. Bussningar för 1000lappen så finns inte problemet längre.

"Nahe"

TS: Antingen tror du att bussningar för en tusenlapp ordnar bilen (Varför löste inte Saab det själva i så fall?), eller att ett chipp för 3000:- ger Ferrariprestanda osv. Eller så läser du på, inser att 900ng/9-3og inte har i närheten av samma väghållning som 9-5 oavsett hemmaknåp och förhoppningsvis köper den större modellen.

Lite exempel på ovanstående, i det här fallet från ett test av Teknikens Värld:
"Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel: ?hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge. I det här sällskapet duger inte sådant"

Gällande Saab 9-3 Aero 2001, testad i följande nummer: http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

Olsson-Aero får gärna försöka finna liknande källa på att bilen skulle bli ok med lite bussningar. Bättre? Förmodligen blir den det, men i det här fallet är "bättre" fortfarande lika med dålig väghållning.

Mitt tips i alla fall. smile

Jag tycker absolut inte att det är dålig väghållning i 900ng lillebrosan crille 900t s  900 gick riktigt bra både rakt fram o när det svängde men jag håller med dej jag hade också satsat på en 9-5 o då helst en kombi

509 Inlägg
30 mars 2010
#30
lingua skrev:
Håller med Rquired  här!
Mellan dessa tre ligger 9-5 som ett självklart val, stadig som få i jämnförelse mot og9-3.
Som att jämnföra 9000 aero med 900 dito vilka ovanstående bygger på.

S40 ( med risk för påhopp ) är ett skämt! Okej att ng900 och og9-3  är keff i framvagnen
men tycker ändå att S40 T4 är värre när det gäller att vandra på vägen.
Båda är dock ingen höjdare så åter igen, 9-5.
var dock varsam med årsmodeller innan -04 och kolla vevhusventilationen om den är
uppdaterad eller ej, annars har far din rätt! Det blir dyrt, men det har inte med "aero" att göra.

De tycker jag inte. De enda som är gjort åt mitt chassi är sänkfjädrar.

http://www.garaget.org/video/q1m80ljxukcg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 mars 2010
#31
Thiger_84 skrev:
lingua skrev:
Håller med Rquired  här!
Mellan dessa tre ligger 9-5 som ett självklart val, stadig som få i jämnförelse mot og9-3.
Som att jämnföra 9000 aero med 900 dito vilka ovanstående bygger på.

S40 ( med risk för påhopp ) är ett skämt! Okej att ng900 och og9-3  är keff i framvagnen
men tycker ändå att S40 T4 är värre när det gäller att vandra på vägen.
Båda är dock ingen höjdare så åter igen, 9-5.
var dock varsam med årsmodeller innan -04 och kolla vevhusventilationen om den är
uppdaterad eller ej, annars har far din rätt! Det blir dyrt, men det har inte med "aero" att göra.

De tycker jag inte. De enda som är gjort åt mitt chassi är sänkfjädrar.

http://www.garaget.org/video/q1m80ljxukcg

Menar inget illa, men en film är inget bra sätt att illustrera en känsla av hur en bil beter sig. smile
Senast redigerat av Rquired (30 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

509 Inlägg
31 mars 2010
#32
Rquired skrev:
Thiger_84 skrev:
lingua skrev:
Håller med Rquired  här!
Mellan dessa tre ligger 9-5 som ett självklart val, stadig som få i jämnförelse mot og9-3.
Som att jämnföra 9000 aero med 900 dito vilka ovanstående bygger på.

S40 ( med risk för påhopp ) är ett skämt! Okej att ng900 och og9-3  är keff i framvagnen
men tycker ändå att S40 T4 är värre när det gäller att vandra på vägen.
Båda är dock ingen höjdare så åter igen, 9-5.
var dock varsam med årsmodeller innan -04 och kolla vevhusventilationen om den är
uppdaterad eller ej, annars har far din rätt! Det blir dyrt, men det har inte med "aero" att göra.

De tycker jag inte. De enda som är gjort åt mitt chassi är sänkfjädrar.

http://www.garaget.org/video/q1m80ljxukcg

Menar inget illa, men en film är inget bra sätt att illustrera en känsla av hur en bil beter sig. smile

Tar inte illa vid mig, alla har ju rätt till sin åsikt. smile Tycker min bil går som på räls, drar knappt nått alls i ratten. Om vägen är spårig så är de ju en annan femma men på plant underlag så är de inga problem.

392 Inlägg
31 mars 2010
#33
Saab ser riktigt bra ut ur estetisk synvinkel dock är inredningen ett skämt. Opersonliga och plastiga. Intrumentbrädan ser ut att vara från början av 90 istället för slutet osv (iaf 00-04)

När jag funderade mellan 9-3an och s40 så låg försäkringen på samma +/- några hundra. (för ett år sedan).

Om du inte ska monster trimma så rekommenderar jag s40 2.0t. Är dock partisk. Många fler t4 är hårt körda i jämförelse med 2.0t och 2.0t är billigare i försäkring. Sen går det att chippa bilen för 4k och får då 200hk och går då bättre än t4an gör orginal.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 mars 2010
#34
Thiger_84 skrev:
Rquired skrev:
Thiger_84 skrev:

De tycker jag inte. De enda som är gjort åt mitt chassi är sänkfjädrar.

http://www.garaget.org/video/q1m80ljxukcg

Menar inget illa, men en film är inget bra sätt att illustrera en känsla av hur en bil beter sig. smile

Tar inte illa vid mig, alla har ju rätt till sin åsikt. smile Tycker min bil går som på räls, drar knappt nått alls i ratten. Om vägen är spårig så är de ju en annan femma men på plant underlag så är de inga problem.

Nej, nu missförstod vi nog varandra. Vad jag menade är att man på en film inte kan avgöra hur en bil beter sig. Huruvida din bil slingrar eller ej kommenterade jag inte!

Men nu kommenterar jag däremot; jag har inte kört just din bil men "som på räls" och S40 T4 är inget som passar ihop i min värld. Däremot är den mycket bättre än Saab 900ng på just den punkten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

509 Inlägg
31 mars 2010
#35
Rquired skrev:
Thiger_84 skrev:
Rquired skrev:

Menar inget illa, men en film är inget bra sätt att illustrera en känsla av hur en bil beter sig. smile

Tar inte illa vid mig, alla har ju rätt till sin åsikt. smile Tycker min bil går som på räls, drar knappt nått alls i ratten. Om vägen är spårig så är de ju en annan femma men på plant underlag så är de inga problem.

Nej, nu missförstod vi nog varandra. Vad jag menade är att man på en film inte kan avgöra hur en bil beter sig. Huruvida din bil slingrar eller ej kommenterade jag inte!

Men nu kommenterar jag däremot; jag har inte kört just din bil men "som på räls" och S40 T4 är inget som passar ihop i min värld. Däremot är den mycket bättre än Saab 900ng på just den punkten.

Jo men om bilen börjar dra åt nåt håll så styr man ju automatiskt emot, å de behöver jag ju knappt göra i filmen. De va så jag tänkte. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 april 2010
#36
Thiger_84 skrev:
Rquired skrev:
Thiger_84 skrev:

Tar inte illa vid mig, alla har ju rätt till sin åsikt. smile Tycker min bil går som på räls, drar knappt nått alls i ratten. Om vägen är spårig så är de ju en annan femma men på plant underlag så är de inga problem.

Nej, nu missförstod vi nog varandra. Vad jag menade är att man på en film inte kan avgöra hur en bil beter sig. Huruvida din bil slingrar eller ej kommenterade jag inte!

Men nu kommenterar jag däremot; jag har inte kört just din bil men "som på räls" och S40 T4 är inget som passar ihop i min värld. Däremot är den mycket bättre än Saab 900ng på just den punkten.

Jo men om bilen börjar dra åt nåt håll så styr man ju automatiskt emot, å de behöver jag ju knappt göra i filmen. De va så jag tänkte. smile

Jo, men om du styr mot/håller mot eller hur mycket bilen rör sig över vägen är inget som syns på en film. Utan det är en känsla man endast kan få grepp om bakom ratten smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

509 Inlägg
1 april 2010
#37
Rquired skrev:
Thiger_84 skrev:
Rquired skrev:
Nej, nu missförstod vi nog varandra. Vad jag menade är att man på en film inte kan avgöra hur en bil beter sig. Huruvida din bil slingrar eller ej kommenterade jag inte!

Men nu kommenterar jag däremot; jag har inte kört just din bil men "som på räls" och S40 T4 är inget som passar ihop i min värld. Däremot är den mycket bättre än Saab 900ng på just den punkten.

Jo men om bilen börjar dra åt nåt håll så styr man ju automatiskt emot, å de behöver jag ju knappt göra i filmen. De va så jag tänkte. smile

Jo, men om du styr mot/håller mot eller hur mycket bilen rör sig över vägen är inget som syns på en film. Utan det är en känsla man endast kan få grepp om bakom ratten smile

De kanske de inte gör. Du får komma å prova helt enkelt. wink
Senast redigerat av Thiger_84 (1 april 2010)


Sök