2575
Sök

SOUNDSTORM kondensator??

87 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
tjena!!

har köpt mig en SOUNDSTORM kondensator på 2 farad skulle just koppla in den så ska ja ladda upp kondningen men den stannar på 6volt när ja mäter med multimeter..
e voltmätare inbyggt på kondningen men den blinkar bara å ska visa volten när den e färdigladdad men sog i 30 min å var fortfarande på 6 volt så töttna plocka bort kablarna å mätte på kondningen å då skönk den hela tiden...

varför blir de såhär för mig e de fel på kondingen lr har ja kopplat in den fel??
då ja kopplat in den som ja gjort med alla mina andra kondningar ja haft så e de ju bara koppla in den mellan + å -

tacksam för svar

//marcus

stRaend
27 mars 2010
så du laddade inte upp den med motstånd?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 mars 2010
En kondensator med inbyggd laddkrets behöver inte långsamladdas....den sköter det själv.

Kan vara så V-Master att kresten släpper av på spänningen på kondensatorn för att den inte belastas?
Kanske skulle leta rätt på manualen o läsa lite om den.
Vad heter kondensatorn? Ja förutom Soundstorm och är på 2F....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
27 mars 2010
inbyggd laddkrets? är det när det är voltmätare i ? tongue detta visste jag inte

7 241 Inlägg
27 mars 2010
stRaend skrev:
inbyggd laddkrets? är det när det är voltmätare i ? tongue detta visste jag inte

Inte alltid.
En del voltmätare är bara voltmätare, men en hel del av dem är sk. "smarta" kondensatorer som har en skyddskrets. Denna krets sköter bla upp och urladdning av kondensatorn. Detta skall framgå i manualen av kondensatorn.
Senast redigerat av Lonefox (27 mars 2010)

87 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
alltså ja försöker ju ladda upp den med motståndet stog på i 30 min med motståndet å kom upp te 6 volt tog bort allt å var ute å mätte på den nu så visade den 1.9volt

det som var e att den där volmätaren som sitter på ska sluta blinka när den e full ldaddat med motståndet men efter 30 min så tröttna ja då den stått på samma volt  å blinka än å den skulle sluta blinka när den var uppladdat men så lång tid kan de ju inte ta =S

på hemsidan står de bara 2F Kondensator
Artnr:SSLCAP2

men fakta om den så står de
2F, 2 Farads kondensator från SoundStorm med digital voltmätare och laddregulator. Ger välbehövlig tillgång på ström och ser till att steget eller stegen kan spela fullt ut. SoundStorm kondensator klarar av flera batterier och fungerar upp till hela 24V.Kondensatorerna finns i silver- och svart färg. Digital voltmätare och laddregulator inbyggda.

21 761 Inlägg
27 mars 2010
I manualen till CAP200S/200B står det att uppladdningen ska ta 15-20 sekunder, då är det definitivt någonting som är galet.

Var kondingen inkopplad i systemet vid uppladdningen eller hade du den "löst"?

87 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
satt fast den men inte kopplat några kablar te slutsteget lr så bara kopplat in jord å sen motståndet å pluskabeln tog 5 min att komma upp te 6 volt sen hade ja på den yttligare 30 min utan att den visa att den var full laddat samt den stog fortfarande på 6 volt

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
28 mars 2010
Prova ladda kondensatorn med en h7 lampa som motstånd. plus på båda sidorna på lampan och till kondensatorns plus och jorda kondensatorns minus. Har en lika dan kondensator liggandes här hemma so inte har blivit inkopplad motståndet som följer med kan vara för litet kanske för det ser inte stort ut alla fall.
H7 lampan ska slockna när kondensatorn är full laddad.

7 241 Inlägg
28 mars 2010
Eller skit i att ladda den då kretsen skall sköta det (enligt manualen).

87 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
funkar de  med h4 lampa de ända ja har hemma tongue

7 241 Inlägg
28 mars 2010
Då förklarar vi från början:

När man laddar upp en kondensator så skall man ha ngt som ger motstånd så att man undviker en såpass kraftig strömrusning så att vätskan börjar koka.

Det är det ENDA man har motståndet till.

Vissa kondensatorer sköter om denna biten själva.
Bla. denna kondensatorn då dne har en regulator.........

87 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
okej testa me lampa å funkade hur bra som helst dock när ja tog bort lampan så börja strömmen sjunka ganska snabbt i kondningen men kan kanske va för dioden å voltmätaren fast när ja spelade på så kollade ja på voltmätaren i bilen ja kopplat in å den sjunker ändå ner te 10 volt när ja har bilen igång å spelar på

så kondingen verka inte hjälpa te någe me just den delen samt alla lampor blinkade gasnka mycket som innan

7 241 Inlägg
28 mars 2010
V-Master skrev:
okej testa me lampa å funkade hur bra som helst dock när ja tog bort lampan så börja strömmen sjunka ganska snabbt i kondningen men kan kanske va för dioden å voltmätaren fast när ja spelade på så kollade ja på voltmätaren i bilen ja kopplat in å den sjunker ändå ner te 10 volt när ja har bilen igång å spelar på

så kondingen verka inte hjälpa te någe me just den delen samt alla lampor blinkade gasnka mycket som innan

Ursäkta mig för min attityd just nu, men du försöker stoppa en artärblödning med ett PLÅSTER!

Du har värre problem att ta itu med innan en kondensator blir aktuell.
Sök på liknande frågor kring blinkande ljus och kondensatorer wink
Du kommer få upp ett ANTAL trådar inom ämnet.

Men kort sagt.
Se över ditt strömsystem.
Kablar mellan generator och batteri (hur dessa mår....inget ärj, rena kontakter och kanske även byta dem till grövre).

Se över ditt batteri hur det mår. Det kanske sjunger på sista versen.....isf MÅSTE du ändå byta det (vilket du kunde gjort för pengarna du köpte kondensatorn för)

Du har strömförsörjningsproblem..........

87 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
har redan bötit ut alla kablar te rätt mycket grövre så allt sånt är genom gånget å väntar på de nya batteriet ska komma hem som ja beställt

men trodde man skulle kunna se nån liten skillnad när man väl stoppade i en kondning men tydligen inte får hoppas man kanske märker bättre skillnad med de nya batteriet

7 241 Inlägg
28 mars 2010
V-Master skrev:
har redan bötit ut alla kablar te rätt mycket grövre så allt sånt är genom gånget å väntar på de nya batteriet ska komma hem som ja beställt

men trodde man skulle kunna se nån liten skillnad när man väl stoppade i en kondning men tydligen inte får hoppas man kanske märker bättre skillnad med de nya batteriet

Förr märkte man skillnad då batterierna släppte ifrån sig strömmen långsammare.

Även dagens startbatterier är snabbare än förr.

Däremot kan en kondensator hjälpa upp mellanregister och diskant ngt då den kan hjälpa upp dne interna kondensatorbanken att få fram strömmen ngt snabbare vid dessa snabba växlingar i transistorerna.

Bas är långsam urdragning i detta fall (men kräver MER ström ja eftersom det går åt mer effekt, generellt sett)

Sök