3504
Sök

Volvo 940 LTT -96 Trimtips från 20 till 30 000kr

10 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#1
Jag ska köpa en Volvo 940 ltt från -96 som har gått ca 30-000 mil men är extremt välvårdad med bra serviceintervaller och allmänt välbevarad. Jag har haft en 940 sugis från -91 och en 960 från -93, men detta kommer att bli min första turbo bil, och jag är lite osäker på vad jag ska köpa för trim som har bra effekt men som ändå inte kommer att slita bilen i stycken. Detta kommer att bli ännu en drifting kärra som jag har en del planer för. Som Rubriken säger så har jag ca 20-30 000 kr att spendera för att få den drift redo. Är inte så mycket för styling annat än vita blinkersglas, är mest intresserad av prestanda.

Anledningen att jag valde just en 940 ltt är som ni säkert redan har förstått billigare att försäkra, och kommer ju byta till en helt annan turbo sedan. Kommer att bli tvungen och spara de gamla orginaldelarna för att kunna få igenom bilen i besiktningen sedan, och även där, vad behövs för att slippa nedslag från besiktningsmannen?.

Har du tips om vad jag ska köpa för trim är jag djupt tacksam för infoprmationen och skulle vara ännu gladare om du lyckas få fram en web adress som jag kan ta en titt på prylarna.

Om ni tycker att 20-30k är för lite pengar eller om ni tycker att det är onödigt att spendera de så tala gärna om varför och vad ni själva skulle ha gjort i de fallet.

Inga tips är värken onödiga eller dåligt, jag tar så många förslag som ni kan slänga åt mig.


10 287 Inlägg
30 mars 2010
#2
Nu kan jag absolut ingenting om driftning men jag antar att man vill ha drivning på båda bakhjulen, dvs du behöver en vettig hållbar diffbroms. Sedan så måste man sannolikt förstärka bakaxelinfästningen en del.
Du behöver byta koppling (lamell + tryckplatta).
Beroende på vad du hittar för grejor och vilken kvalitet du vill ha så kan detta kosta upp mot måhänds 10.000 kr.

När det gäller motorbiten så är det bra om jag får veta hur mycket effekt som behövs för detta som kallas för driftning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
30 mars 2010
#3
Inte för att jag kan drifta eller så, men i D1(största Driftingtävlingen i japan/världen) typ som formel 1 kan man säga. Så var det en som körde en toyota bänkad till typ 90hk och det gick skitbra för han!!! dock en väldigt lätt bil som visserligen dessutom var lättad men endå tongue

Har även med mina egna ögon sett en 740 16v som verkade original(ingen turbo iaf) på en drifttävling som körde bäst av allihop som var där.

Så effekt är nog det minsta TS ska oroa sig för...

Diff
Lite bättre väghållning(inget kapat skit)
Lätta
chip+ökat ladd=200-220hk

Detta tror jag verkar räcka gott och väl med tanke på vad jag sett själv.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

326 Inlägg
30 mars 2010
#4
fixa chassi med hårdare dämpare/fjädrar sen lite nya hårdare bussningar, större turbo och alu ic sen om man vill så finns de milliga megasquirt 1 v3 som man får lite extra effekt av vid bra mappning smile de finns mkt att göra smile jag kör drifting och år 09 körde jag mer orginal bil smile gick bra då ändå smile


1 567 Inlägg
30 mars 2010
#5
Diff
chipp
3tums avgas ialla fall downpipe
16 eller 19t
större spidare
Sänkning

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
4 april 2010
#6
wattlänk underlättar mycket anser jag i driftning, bilen kränger inte lika mycke i baken vid kurvor..


Sök