2710
Sök

VW Golf 3 orklös tacksam för hjälp!!!

44 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
Hej

Jag har en VW Golf 3 95 1,8 8v.  ABS motorn 90hk.

Den har gått ganska dåligt nu ett tag och ibland bara dött när man tryckt in kopplingen när man ska stanna. Sedan när jag var ute och körde i helgen så bara tvärdog den gick inte att starta helt enkelt.

Efter bogsering till garaget och bilen blivit kall så startar bilen men är helt orklös. så fort man kommer till dragläge så dör hela bilen. Men på tomgång och uppvarvning utan motstånd så går den hur fin och rent som helst, både varm och kall. men vid första lilla belastning så dör den helt.

Batteriet är helt nyladda, nyligen fulltankad, kanske 80% kvar.

Vad ska man göra? blir tokig!

Tacksam för förslag.

MVH Erik

44 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
ingen som har en aning?

Administratör
2 978 Inlägg
31 mars 2010
Testa lossa batterikabeln i 5min för att nolla datorn och se om det blir nån skillnad. Läsa av felminnet är ju ett hett tips annars...

En kopp av den svarta såsen...

473 Inlägg
31 mars 2010
efter som det är en 95 a så är det väl inte möjligt att köra den via datorn.
det du kan göra är att du kolla kabel till luftspjället den har en tendens att gå av samt även ärja i kontakten . om inte detta hjälper så testa även med startgas runt foten samt på vacum slangar för att se om det finns någon läcka om den ökar i varv så har du problemet där .

44 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
jag har testat startgas och det verkar inte vara luftläckage.
kabeln till luftspjället? menar du kabeln som går till luftburken där det sitter ett spjäll som väljer om den ska få kalluft eller varmluft?
Jag ringde en mekaniker och han trodde på bensinfiltret eller bränslepumpen men jag har lyssnat på pumpen och den låter bra plus att jag tagit loss slangen vid filtret och där flöder soppan som det ska.

Vad heter/kallas den svarta plastkåpan som sitter ovanpå insprutet? som sedan leder till luftburken och har ett stort Vw märke på?

876 Inlägg
5 april 2010
Förgasarfoten då ?vet inte vad det är för motor som sitter i dom årsm men annars är det en standard problem på vag bilarna.

876 Inlägg
5 april 2010
edit du måste ha den motorn prova att ta tag i förgasaren och vika lite försiktigt och kolla om den följer med.

517 Inlägg
5 april 2010
Sök på forumet på GTI Klubben, finns nog en massa info om liknande problem..

/Martin - Wolfsburg GTI

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
6 april 2010
Det går att kolla felkoder på den årsmodellen.

Sök