4458
Sök

Kenwood DPX503UY hjälp med inställningar.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
Hej, har köpt mig en ny huvudenhet till bilen... men vad jag inte räknat med var att den skulle vara för avancerad för mig big_smile
Så behöver lite hjälp med vad alla värden ska stå på ungefär (Riktlinjer så jag kan prova lite själv)

Huvudenheten är en Kenwood DPX503UY
Bilen en Saab 9-3 og
Högtalare original AS3 Med andra ord kör jag med adapter så har ett original slutsteg kopplat till dörrarna.

Har hittat något där man ställer något med cm för högtalrna och då ändras ljudet avsevärt.. Har dock väldigt liten bas nu mot med original huvudenheten...

Så om någon har lite riktlinjer till hur värdena skulle kunna stå ungefär så vore det kanon..

/Mvh Tribbe.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
Sidan 29 i manualen är väll nästan svaret jag är ute efter men jag fattar det inte ändå...
http://images.kenwood.eu/files/prod/933 … 13_EN1.pdf

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
31 mars 2010
någon får rätta mig om ja har fel nu men det med cm är väl hur långt ifrån lyssnaren dom olika högtalarna sitter? för att du ska få en så jämn ljudbild som möjligt. asså att man inte ska uppleva att den högtalare man sitter närmast låter högst om du förstår vad jag menar smile

MVH

2 600 Inlägg
31 mars 2010
du kan ställa in ganska mycket om man säger så tongue och du kan prova med att sätta den i standby och sen håller du in volym knappen alsså du trycker på den och så kommer du in där du kan ändra storleken på högtalarna. så sätter du den på ja 6tums och 6/9 or ja du kommer fatta när du är där och pilla kan hjälpa till lite. kom ihåg att du får ställa in bas och sånt efter du har gjort de. kolla annars i boken där står hur du ska göra annars är det bara att prova sig fram. och läsa mycket för som sagt är en del du kan göra.

gör som jag kör gubba racer=)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
Jag får väll ta en heldag till detta antar jag... hmm
Om jag flyttar mina rca kontakter till dörrarna och sätter dom på sub tror ni det kan hjälpa mig att få lite mer bas?
Ska ställa in högtalarna imorgon och sen prova mig fram... men riktigt jobbigt att byta plats på rca kontakerna om det inte hjälper ett skit så vad tror ni om en rca flytt? onödigt eller bra?

2 600 Inlägg
31 mars 2010
vad menar du med flytta rca kontakterna ?  har du slutsteg och bas så ska du koppla in dina rca kontakter (låg nivå) in i stereon. för bästa signal. hehe ja ta en stund att lära sig denna stereo wink

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Lågnivåingångarna på stereon.. Den ena stod det front på och den andra rear/sw på Jag satte mina rca kontakter på front ingången. Någon skillnad på dom? Det var så jag menade.

2 600 Inlägg
1 april 2010
aa då är jag med igen tongue jag har min bas tro jag på sw och dunkar bra så har den där och kolla över hur ditt steg är inställt och sen ska man kunna ändra steget volymen på stereon dock måste man ändra en annan sak för att det ska fungera. tro det var hur långt ifrån du har högtalarna. kom ej ihåg redigt tog  mig nästan ett år innan jag hittade det;O men testade inte så mycket innan så kan vara därför hehe:P

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 april 2010
Ang. dina lågnivåutgångar.

Främre (front) paret har HP-filter man kan aktivera, så dne skulle jag inte rekomendera till bas-användande då ett HP (HögPass/HighPass) delar bort de lägre frekvenserna.

Bakre (rear) paret kan alterneras mellan bak och bas.
Väljer man att ha det för bakre högtalare så har du högpass även där, men aktiverar du för basbruk så aktiveras det ett lågpassfilter som delar bort de höga frekvenserna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
1 april 2010
Lonefox skrev:

Främre (front) paret har HP-filter man kan aktivera, så dne skulle jag inte rekomendera till bas-användande då ett HP (HögPass/HighPass) delar bort de lägre frekvenserna.

Väljer man att ha det för bakre högtalare så har du högpass även där, men aktiverar du för basbruk så aktiveras det ett lågpassfilter som delar bort de höga frekvenserna.

Har själv en kenwood med tidskomp.

Men jag undrar om tidskompet bara går att ställa till lågnivåutgångarna? Jag har inga problem med mitt för jag har ju två lågnivåkablar från stereon till slutstegen.

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
1 april 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Men jag undrar om tidskompet bara går att ställa till lågnivåutgångarna? Jag har inga problem med mitt för jag har ju två lågnivåkablar från stereon till slutstegen.

Inte den blekaste...kan bara säga att på min Sony och min Eclipse så jobbar kompet även på det interna steget....

2 035 Inlägg
1 april 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Inte den blekaste...kan bara säga att på min Sony och min Eclipse så jobbar kompet även på det interna steget....

nej jag har ingen aning heller. jag menar hur vet man att man ställer kompet på antingen lågnivåutgångarna eller de "vanliga" högtalarkopplingarna eller adaptern??

Går det ställa tidskomp på en lågnivå när man har flera högtalare? går ju inte.

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
1 april 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

nej jag har ingen aning heller. jag menar hur vet man att man ställer kompet på antingen lågnivåutgångarna eller de "vanliga" högtalarkopplingarna eller adaptern??

Går det ställa tidskomp på en lågnivå när man har flera högtalare? går ju inte.

Skulle tro att tidskompet (som på de flesta) jobbar på försteget, dvs INNAN stegets interna med.
Således påverkas det interna med. Alltså inte antingen eller utan alla utgångar påverkar. Lågnivåsom högnivå. Starkt tveksam till att man kan välja vilka man vill påverka ens wink

Går väl visst.
Beror på hur man har riggat det i stegen.
Jag tex. kör alla mina högtalare på varsin kanal i bilen och kan således påverka varje element för sig.

Har man däremot ett tvåvägskit som är delat pasivt så påverkar man fördröjningen på båda dessa element lika mkt, vilket gör att det är viktigt att de sitter tätt monterat. Helst inte mer än 5cm ifrån varandra eftersom man ej kan fördröja dem separat.

Själv brukar jag indela segmenten i Topp (Tex mellanregister och diskant) midbas och bas (såvida man bara har tre utgångar) eller följande Diskant, mellanregister och bas.
Finns enheter och boxar som har FLER utgångar, men det kan vi ta en annan gång.

Har man ett passivt kit som toppar så fördröjer man mellanregister och diskant samtidigt vilket gör att man får ha dessa monterat nära varandra. Dessa sitter ju på ett visst avstånd från dig, samma sak med midbasarna och basen. Alla högtalare har ett visst avstånd, kortfattat vad man gör med tidskomp är att man fördröjer signalerna från de högtalare som är närmast dig så att ljudet når dina öron samtidigt som ljudet från de högtalare som sitter längst ifrån dig.

Eller hur menade du med flera högtalare?

2 035 Inlägg
1 april 2010
Kör nu med ett 6.5" kit men det ska jag byta ut så jag kör som du, om du kör trevägs alltså. så man kan ställa alla högtalare separat.

Lite det menade jag att om man ha ett kit som jag så går det ju inte att ställa kompet så bra eftersom 6.5" sitter i dörren och diskanten i IP:n.

Med flera högtalare menade jag ju det att om det är så att tidskompet bara gick på lågnivåutgångarna hade ju inte tribbe kunnat använda det men går det på försteget så ska det ju gå.

men säg att man har en stereo med tidskomp men bara en lågnivåkabel. så ska man driva typ bakhögtalare och en framsystem på ett fyrkanals, då funkar ju inte tidskompet. det blir nog inte så bra iallafall.

Biljudsveteran sen 1984!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Om jag fattat rätt bör jag flytta.. mitt steg till sw/rear?
Men om jag inte blir nöjd med basen då heller?? Bör jag skaffa en låda då? Men då bör den lådans steg ligga på sw/rear kanalen? Jag vill helst slippa lägga pengar på en låda men vill inte åka runt utan bas.. jag är inte den som gillar för mycket bas... men trist med bara diskanter.

Nu har jag dock ändrat om lite på stereon och har fått lite mer bas... men så fort jag sänker bas boosten som jag inte skulle använda enligt er så försvinner basen igen...

Med original steget tyckte jag det gick att få dörrarna att dunka på riktigt bra..

7 241 Inlägg
1 april 2010
bosabengt skrev:
Kör nu med ett 6.5" kit men det ska jag byta ut så jag kör som du, om du kör trevägs alltså. så man kan ställa alla högtalare separat.

Lite det menade jag att om man ha ett kit som jag så går det ju inte att ställa kompet så bra eftersom 6.5" sitter i dörren och diskanten i IP:n.

Med flera högtalare menade jag ju det att om det är så att tidskompet bara gick på lågnivåutgångarna hade ju inte tribbe kunnat använda det men går det på försteget så ska det ju gå.

men säg att man har en stereo med tidskomp men bara en lågnivåkabel. så ska man driva typ bakhögtalare och en framsystem på ett fyrkanals, då funkar ju inte tidskompet. det blir nog inte så bra iallafall.

Har man bara en lågnivåutgång så har man knappast tidskomp i den enheten wink

Tribbe skrev:
Om jag fattat rätt bör jag flytta.. mitt steg till sw/rear?
Men om jag inte blir nöjd med basen då heller?? Bör jag skaffa en låda då? Men då bör den lådans steg ligga på sw/rear kanalen? Jag vill helst slippa lägga pengar på en låda men vill inte åka runt utan bas.. jag är inte den som gillar för mycket bas... men trist med bara diskanter.

Nu har jag dock ändrat om lite på stereon och har fått lite mer bas... men så fort jag sänker bas boosten som jag inte skulle använda enligt er så försvinner basen igen...

Med original steget tyckte jag det gick att få dörrarna att dunka på riktigt bra..

Detfinns ett fåtal basar som spelar open-air, och ingen riktigt bra enligt mig.
(Visst Rolf spelade ju med tre st N-Core Anthem 12 i OA i sin mercedes ett tag)
En bas BEHÖVER en låda på ett eller annat sätt.

Men om jag fattat saken rätt här nu.
Du har en Kenwood DPX503UY  inkopplad till ORIGINALSTEGET som driver originalhögtalarna fram?

Eller har du ett annat steg eftersom du snackar om basboost?

VAD driver VAD?

Sedan ang. tidskompet.
Antar att du har diskanten i brädan, jag har dock ingen aning om delningen på den, men jag tror den är rätt hög på dessa.
Men mät med ett måttband hur långt du har från diskanten vänster fram och för in detta värde för vänster fram. Likadant med höger sida.
Har du inte ljudbilden rakt framför dig då kan du testa att mäta avståndet till högtalarna i dörrarna och mata in dessa värden istället.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Dpx -->org steg-->org högtalre i dörr. Vilka jag tror är midbasar. Då de endast spelar "bas" ljud..
3,5" org i instrument brädan
6'9" org i hatthyllan..

Basboosten som jag skrev heter nog bara bas..
Under eq så kan man välja en meny som heter bas där jag valt 8+ som är max... går jag ner till 0 som jag fattat det som att man helst ska ligga på så är basen helt obefintlig..

7 241 Inlägg
1 april 2010
Tribbe skrev:
Dpx -->org steg-->org högtalre i dörr. Vilka jag tror är midbasar. Då de endast spelar "bas" ljud..
3,5" org i instrument brädan
6'9" org i hatthyllan..

Basboosten som jag skrev heter nog bara bas..
Under eq så kan man välja en meny som heter bas där jag valt 8+ som är max... går jag ner till 0 som jag fattat det som att man helst ska ligga på så är basen helt obefintlig..

Hmmm......kan mkt troligt vara så att du inte får ngn bas för att steget inte lirar ihop med din enhet eftersom steget har en känslighet utefter originalenheten.

Nu vet jag inte hur mkt pengar du har, men jag råder dig till att byta både högtalare och steg.

Iom att det är 3.5" koax och 6.5" middar så finns dte ngr alternativ.

Både billigare och dyrare....

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Har många ggr varit sugen på att köpa
Hertz EV165
Hertz ECX87
Hertz ECX690

Men kan inte detta med bilstereo... så jätte bra.. Tycker alla hemsidor är otydliga med ifall det är en högtalare man får eller ett par..
Kan inget om kabeldragning i bil...
Kan ju som ni märkt inget om inkoppling heller...
Och vill ju helst slippa köpa.. men just nu är jag så pass missnöjd så kanske vore värt att skaffa nytt.. känner ingen som kan det här... annars hade det ju varit värt ett försök att låta någon ställa in huvudenheten först.. Byter jag dörr högtalarna så antar jag att jag kan glömma org steget och då behöver jag väll ett nytt... och då skulle jag nog ha svårt för att hålla mig för att inte skaffa någonting till skuffen.. Men jag gillar att använda mitt bagage.. hur mycket pallar en låda med att få stryk från ica kassar som välter eller kanske en skruvdragare som åker omkring?

Man kanske kan hitta något som är lite billigare på elmia nu på lördag... men jag vet ju inte vad jag ska titta efter heller så.. Och helst så sparar jag på slantarna..

7 241 Inlägg
1 april 2010
Högtalare säljs alltid parvis såvida det inte är bas eller annat anges.

Just den kombinationen är ngt jag tänkte föreslå (som den billiga)

Det dyrare alternativet är en mumsig kombination (som jag själv har i pendelbilen) är Amega QCOX350 och DRVRQ6, landar på runt 3400:- för den kombon. Observera att det är BARA framsystem då.
Detta ihop med ett fyrkanalssteg där du sköter delningen (iom din enhet så måste det vara ett steg som kan klara att använda ett par lågnivå in, eller en y-split). För kompet så ställer du in det efter högtalarna i brädan iom att de spelar större delen av registret.
Själva delningen i denna kombination bör vara runt 120-170 har jag fått höra, men 150Hz funkade bäst för mig.

Nu vet jag inte vilka butiker som finns nära Katrineholm....men en bra butik kan ge dig en offert på installationen efter att du snackat med dem om prylar.

Sök