ja det börjar kännas som att det är ett bil byte på gång nu tror jag.. har varit iväg och kollat på 2 andra toppar idag oxå men samma fel på dom oxå.. så nu är jag trött på att skruva av toppar ifrån dom dära jävla motorerna.. hehe
haha var man iväg idag igen och plockade av topopen på en annan motor.. och tro fan det den jäveln var det också samma jävla fel på.. fyfan vad less jag är på bilen nu..
Har du testat med lite kortare portar? Känns som att avstämningen e lite väl låg?!? Kollat hur mkt/om lådan flexar? Har du dämpat hela bilen eller bara bagagen?
Har du testat med lite kortare portar? Känns som att avstämningen e lite väl låg?!? Kollat hur mkt/om lådan flexar? Har du dämpat hela bilen eller bara bagagen?
Lite tips på vägen
lådan är byggd i 44 mm spån och botten och baffeln är 66mm med gjängstång igenom.. och plastad med några liter plast invändigt oxå.. så jag hoppas att lådan inte ska flexa nå speciellt och hela bilen är dämpad. dubbla lager i taket.... har provat mycket med avstämningarna och det där är det bästa för bilen som lådan står... går jag upp i frekvens så slår basarna bara igenom.. men spelar ganska högt ändå för att vara i 45hz tycker jag..
spelar den som högts vid 45 hz så tippar ja att lådan e avstämmd typ 10 hz för lågt..
lådan är avstämd på 40hz tror jag det var.. när man kör ett svep så peakar den på 50 hz men går inte att spela något på den frikvensen.. och stämmer jag ner lådan så att den peakar på 45 hz så spelar den inget häller.. så det är den dära avstämningen på lådan som gäller har provat en del med termlab på¨olika ställen.. och olioka avstämningar och hittar inget bättre.. tyvärr.. skulle jag sätta lådan i vägg skulle det nog bli annorlunda kanske..
nu är en ny bil inköpt.. en opel kadett c 1978a.. men vet inte om det blir att bygga ljud i den eller om jag ska göra det i nästa bil för jag hade tänkt att köpa 2 bilar då jag vill ha en och åka i och en att bygga i.. så att jag slipper stress bygga varje gång.. så har ni nå förslag på billig och rolig bil att bygga i så säg till.. fort ska det gå..
spelar den som högts vid 45 hz så tippar ja att lådan e avstämmd typ 10 hz för lågt..
lådan är avstämd på 40hz tror jag det var.. när man kör ett svep så peakar den på 50 hz men går inte att spela något på den frikvensen.. och stämmer jag ner lådan så att den peakar på 45 hz så spelar den inget häller.. så det är den dära avstämningen på lådan som gäller har provat en del med termlab på¨olika ställen.. och olioka avstämningar och hittar inget bättre.. tyvärr.. skulle jag sätta lådan i vägg skulle det nog bli annorlunda kanske..
stämma ner till 45?? du ska ju "stämma upp"-- kortare portar elle mindre låda.
spelar den som högts vid 45 hz så tippar ja att lådan e avstämmd typ 10 hz för lågt..
lådan är avstämd på 40hz tror jag det var.. när man kör ett svep så peakar den på 50 hz men går inte att spela något på den frikvensen.. och stämmer jag ner lådan så att den peakar på 45 hz så spelar den inget häller.. så det är den dära avstämningen på lådan som gäller har provat en del med termlab på¨olika ställen.. och olioka avstämningar och hittar inget bättre.. tyvärr.. skulle jag sätta lådan i vägg skulle det nog bli annorlunda kanske..
stämma ner till 45?? du ska ju "stämma upp"-- kortare portar elle mindre låda.
okej inte så kunnig.. hehe men har haft kunnigt folk som hjälpt mig lite och det spelar högst i 45hz allt jag vet..
något piss less.. sprickor imellan ventilerna i värje cylinder så nu är det bara ny top som gäller oxå..
Detta med sprickor mellan ventiler är nästan original på VW toppar. Det är ju samma toppen på D24 fast förlångs för 2 extra cylindrar, men iaf, alla dessa toppar har i regel sprickor mellan ventilerna så du lär nog inte hitta en sprickfri så lätt. Men det är godkänt med sprickor på 0,5 mm på topparna på D24 och det är det garanterat på den i golfen din också. Så var inte rädd för små sprickor. Detta står med i rephandboken för D24 och som jag sa tidigare är det samma motor egentligen med 2 extra cyl.
något piss less.. sprickor imellan ventilerna i värje cylinder så nu är det bara ny top som gäller oxå..
Detta med sprickor mellan ventiler är nästan original på VW toppar. Det är ju samma toppen på D24 fast förlångs för 2 extra cylindrar, men iaf, alla dessa toppar har i regel sprickor mellan ventilerna så du lär nog inte hitta en sprickfri så lätt. Men det är godkänt med sprickor på 0,5 mm på topparna på D24 och det är det garanterat på den i golfen din också. Så var inte rädd för små sprickor. Detta står med i rephandboken för D24 och som jag sa tidigare är det samma motor egentligen med 2 extra cyl.