2514
Sök

Öppningstryck dumpventil?

040 RedLine
1 219 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#1
Hej, har sökt runt nu en hel del. Finns hur många trådar som helst om dumpventiler, men har inte hittat någon som beskriver vilket öppningstryck man ska ha.
De flesta verkar ha ett öppningstryck från två bar, jag har bara tänkt ladda en. Men de kanske inte hör ihop?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Must be the Ganja
68 Inlägg
3 april 2010
#2
det brukar vara "max 2bar"..

040 RedLine
1 219 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#3
Aero- skrev:
det brukar vara "max 2bar"..

Okej, hur vet man vilket öppningstryck man ska ha den inställd på?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 878 Inlägg
3 april 2010
#4
Dumpen skall hållas stängd på tomgång, sen om du gasar på lite på tomgång ska den öppna sig lite.  Dumpen skall inte kvittra när du kör och dumpar ut luften i atmosfären då är den för hårt ställd. Det tar lite tid och ork för att ställa in dem. Hoppas detta hjälpte en bit på vägen.


211 Inlägg
3 april 2010
#5
brukar man inte sätta dit den och se så den stänger på tomgång och gasa för att sedan se att den öppnar när man släpper gasen, ska bara öppna typ en millimeter stilla stående. Sen är det nog bara att ut och åka och se så det låter rätt.


040 RedLine
1 219 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#6
Frozen1985 skrev:
Dumpen skall hållas stängd på tomgång, sen om du gasar på lite på tomgång ska den öppna sig lite.  Dumpen skall inte kvittra när du kör och dumpar ut luften i atmosfären då är den för hårt ställd. Det tar lite tid och ork för att ställa in dem. Hoppas detta hjälpte en bit på vägen.

Okej, ska den inte bara var öppen vid växlingar eller ja när man släpper gasen? Biltemas återcirkulerande dumpar är från 2 bar, menas det med att man måste ha 2 bar i laddtryck för att de ska fungera?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Must be the Ganja
68 Inlägg
3 april 2010
#7
nej det betyder förmodligen att det är max laddtryck (2bar) dom öppnar säkert för 0.3kg

211 Inlägg
3 april 2010
#8
som aero skrev: dom håller tätt för upp till 2 bar. Bästa om man inte vet exakt är att köpa en ställbar som många är och som jag så sätta dit den och gasa till rejält se om den öppnar om den inte gör det så släpper man på fjädern och gasar till igen osv. Brukar vara en liten skruv på slangkopplingen som man vrider för att spänna och släppa på fjädern men det förjer en anvisning när du köper den.


040 RedLine
1 219 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#9
baloo83 skrev:
som aero skrev: dom håller tätt för upp till 2 bar. Bästa om man inte vet exakt är att köpa en ställbar som många är och som jag så sätta dit den och gasa till rejält se om den öppnar om den inte gör det så släpper man på fjädern och gasar till igen osv. Brukar vara en liten skruv på slangkopplingen som man vrider för att spänna och släppa på fjädern men det förjer en anvisning när du köper den.

Men om vi säger att jag ska ladda ca 1 bar, vad ska jag köra på för öppningstryck då?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#10
Här är biltemas återcirkulerande dumpventil, det finns 3 olika fjädrar till den. Hur vet man vilken man ska änvända sig av?
1. Fjäder med tråddiameter Ø 2,2 mm ger ett laddtryck på 2,0 - 3,2 bar.
2. Fjäder med tråddiameter Ø 2,4 mm ger ett laddtryck på 2,4 - 2,8 bar.
3. Fjäder med tråddiameter Ø 2,8 mm ger ett laddtryck på 3,0 - 3,2 bar.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Must be the Ganja
68 Inlägg
7 april 2010
#11
BrajjAxx skrev:
Här är biltemas återcirkulerande dumpventil, det finns 3 olika fjädrar till den. Hur vet man vilken man ska änvända sig av?
1. Fjäder med tråddiameter Ø 2,2 mm ger ett laddtryck på 2,0 - 3,2 bar.
2. Fjäder med tråddiameter Ø 2,4 mm ger ett laddtryck på 2,4 - 2,8 bar.
3. Fjäder med tråddiameter Ø 2,8 mm ger ett laddtryck på 3,0 - 3,2 bar.

tror det där är wastegates du kollar på hmm

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#12
Aero- skrev:
BrajjAxx skrev:
Här är biltemas återcirkulerande dumpventil, det finns 3 olika fjädrar till den. Hur vet man vilken man ska änvända sig av?
1. Fjäder med tråddiameter Ø 2,2 mm ger ett laddtryck på 2,0 - 3,2 bar.
2. Fjäder med tråddiameter Ø 2,4 mm ger ett laddtryck på 2,4 - 2,8 bar.
3. Fjäder med tråddiameter Ø 2,8 mm ger ett laddtryck på 3,0 - 3,2 bar.

tror det där är wastegates du kollar på hmm

Nä, hela texten lyder:
Dumpventil, återcirkulerande
Avlastningsventil för turbon.
Skonar turbon samt ser till att den ger full effekt hela tiden.
Av återcirkulerande typ som återcirkulerar övertrycket och skickar det tillbaka in i systemet.
Rekommenderas till bilar med luftmängdmätare.
Nästan alla originalventiler är av denna typ och motorerna är oftast inställda från fabrik för att återcirkulera luften.
Anslutningsdiameter: Ø 25 mm.
Dumpventilen är justerbar genom byte av fjädrar. Det ingår 3 olika fjädrar i satsen, med vars hjälp man kan uppnå rätt öppningsvärde.
1. Fjäder med tråddiameter Ø 2,2 mm ger ett laddtryck på 2,0 - 3,2 bar.
2. Fjäder med tråddiameter Ø 2,4 mm ger ett laddtryck på 2,4 - 2,8 bar.
3. Fjäder med tråddiameter Ø 2,8 mm ger ett laddtryck på 3,0 - 3,2 bar.
Inkoppling:

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 april 2010
#13
dumpventilen skall inte vara hårdare spänd än att den dumpar vid samtliga laddtryck. Det avgör man genom att provköra och motorn skall alltså inte kvittra när man släpper gasen oavsett laddtryck. gör den det är något fel PUNKT

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Must be the Ganja
68 Inlägg
7 april 2010
#14
BrajjAxx skrev:
Aero- skrev:
BrajjAxx skrev:
Här är biltemas återcirkulerande dumpventil, det finns 3 olika fjädrar till den. Hur vet man vilken man ska änvända sig av?
1. Fjäder med tråddiameter Ø 2,2 mm ger ett laddtryck på 2,0 - 3,2 bar.
2. Fjäder med tråddiameter Ø 2,4 mm ger ett laddtryck på 2,4 - 2,8 bar.
3. Fjäder med tråddiameter Ø 2,8 mm ger ett laddtryck på 3,0 - 3,2 bar.

tror det där är wastegates du kollar på hmm

Nä, hela texten lyder:
Dumpventil, återcirkulerande
Avlastningsventil för turbon.
Skonar turbon samt ser till att den ger full effekt hela tiden.
Av återcirkulerande typ som återcirkulerar övertrycket och skickar det tillbaka in i systemet.
Rekommenderas till bilar med luftmängdmätare.
Nästan alla originalventiler är av denna typ och motorerna är oftast inställda från fabrik för att återcirkulera luften.
Anslutningsdiameter: Ø 25 mm.
Dumpventilen är justerbar genom byte av fjädrar. Det ingår 3 olika fjädrar i satsen, med vars hjälp man kan uppnå rätt öppningsvärde.
1. Fjäder med tråddiameter Ø 2,2 mm ger ett laddtryck på 2,0 - 3,2 bar.
2. Fjäder med tråddiameter Ø 2,4 mm ger ett laddtryck på 2,4 - 2,8 bar.
3. Fjäder med tråddiameter Ø 2,8 mm ger ett laddtryck på 3,0 - 3,2 bar.
Inkoppling:

hmm. lite klurigt det där du. dom är ju inte duktiga på att förklara (eller så är jag inte så duktig på att förstå, men så är det nästan aldrig wink )

inga "vanliga" bilar laddar 2bar ens så..

överlåter det här till någon annan smile godnatt

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#15
torpis skrev:
dumpventilen skall inte vara hårdare spänd än att den dumpar vid samtliga laddtryck. Det avgör man genom att provköra och motorn skall alltså inte kvittra när man släpper gasen oavsett laddtryck. gör den det är något fel PUNKT

Okej, får altså köpa en om prova med vilken av de tre fjädrarna den går absolut bäst med:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 353 Inlägg
7 april 2010
#16
förstår inte riktigt ditt problem? vaddå öppningstryck? ventilen öppnar inte med tryck, den öppnar med vakum, ca 0,5-1bars vakum brukar va normalt i motorn.
köp en jävla dump, ställ in den ordentligt. dvs, stängd på tomgång och pysa när du släpper gasen, ETT pys inte nåt kvittrande fladdrande ljud, sen när du tänker skapa nästa tråd om " jag har installerat dumpventil i min 940, men nu har motorelektroniklampan(som du kommer kalla lamdalampan)tänds och bilen dör när ja kopplar" så kommer du få svaret att:
* din bil ska inte ha öppen dump
* för att din dump inte håller tätt på tomgång
* sätt tillbaka org så kommer de funka.

varsågod och lycka till wink

BrajjAxx skrev:
1. Fjäder med tråddiameter Ø 2,2 mm ger ett laddtryck på 2,0 - 3,2 bar.
2. Fjäder med tråddiameter Ø 2,4 mm ger ett laddtryck på 2,4 - 2,8 bar.
3. Fjäder med tråddiameter Ø 2,8 mm ger ett laddtryck på 3,0 - 3,2 bar.

a just de så biltema menar alltså att om du sätter in fjäder nr 1 så kommer din bil ladda 2-3,2bar?
dom kan inte ens beskriva sina produkter rätt, en dump ger inte mer laddtryck..  alltså inget illa mot dig.


44 Inlägg
27 januari 2013
#17
Hej, väcker tråden igen. Har köpt biltemas dump men det går att blåsa luft igenom vacuumslangens anslutning sks jag kunna göra det??? På orginaldumpen är det helt tät och motorlsmpan tänds vid gaspådrag med biltemas dump. Är det för att den tar tjuvluft där då??

Med vänlig hälsning, Emil


Sök