3077
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
1 juni 2010
#701
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Nya kolvringar/vevlager har kommit hem wink Har slipat till de 4:a övre ringarna med ett gap på 0,45. De undre ringarna får 0,40 för att undvika ringfladder, dvs. att trycket smiter igenom första och lägger sig emellan de 2 ringarna och skapar ett tryck som kan medföra ett nytt kolvringsras!

Nu behövs bara en gängtapp till blocket så jag kan rensa ur gängorna så de är i tipp topp! - Inget fusk här inte!

Vevlagren passar hur fint som helst, får hoppas de passar lika bra mot veven smile

Kommer lite bilder senare!

7/16 UNC tapp om jag inte minns fel?

Stämmer väldigt bra smile

du borde kunna lägga runt 2 vevlagerhalvor runt veven & känna efter om dom glappar,
inte omöjligt att veven är slipad när allt annat är så fixa... eller har du mätt veven till orginalmått?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#702
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

7/16 UNC tapp om jag inte minns fel?

Stämmer väldigt bra smile

du borde kunna lägga runt 2 vevlagerhalvor runt veven & känna efter om dom glappar,
inte omöjligt att veven är slipad när allt annat är så fixa... eller har du mätt veven till orginalmått?

Funkade fin fint!!

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
3 juni 2010
#704
Trevligt detdär med toppen o kammen, låter som ett bra ställe, du får ge mig lite info om det sen på msn smile

Men nu vill vi se uppdatering, efterssom du varit borta på msn länge räknar vi med att du kommit en bra bit wink ^^

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#705
Hehe, uppdatering kommer smile Hänt lite iafall.. Längtar tills toppen är klar smile
Har fullt upp på jobbet också, och kunder går före hobby smile

//Christian

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#706
Kommer att byta bort min kam mot en av Ellemans egna kammar, kommer bli en liknande K/H-Kam fast med ett mkt bredare register och något vassare.

Ungefär dessa specs blir det på kammen:

Alla mått vid 0-spel
Kam 1: 7,80lyft 278dur 108 nockvinkel
Kam 2: 7,32lyft 272dur 110 nockvinkel

Den kammen jag har nu har en nockvinkel på ca. 102 grader, SU förgasare vill ha minst 108 grader för att fungera bra, annars är det weber som gäller!
Senast redigerat av MrCarfreak (4 juni 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
4 juni 2010
#707
MrCarfreak skrev:
Kommer att byta bort min kam mot en av Ellemans egna kammar, kommer bli en liknande K/H-Kam fast med ett mkt bredare register och något vassare.

Ungefär dessa specs blir det på kammen:

Alla mått vid 0-spel
Kam 1: 7,80lyft 278dur 108 nockvinkel
Kam 2: 7,32lyft 272dur 110 nockvinkel

Den kammen jag har nu har en nockvinkel på ca. 102 grader, SU förgasare vill ha minst 108 grader för att fungera bra, annars är det weber som gäller!

Visste han nå vem som gjort folkraceslipningen av din kam då?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#708
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Kommer att byta bort min kam mot en av Ellemans egna kammar, kommer bli en liknande K/H-Kam fast med ett mkt bredare register och något vassare.

Ungefär dessa specs blir det på kammen:

Alla mått vid 0-spel
Kam 1: 7,80lyft 278dur 108 nockvinkel
Kam 2: 7,32lyft 272dur 110 nockvinkel

Den kammen jag har nu har en nockvinkel på ca. 102 grader, SU förgasare vill ha minst 108 grader för att fungera bra, annars är det weber som gäller!

Visste han nå vem som gjort folkraceslipningen av din kam då?

Han kände till några som slipade dessa kammar för flera år sedan, dock hemma pulare.

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
4 juni 2010
#709
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Kommer att byta bort min kam mot en av Ellemans egna kammar, kommer bli en liknande K/H-Kam fast med ett mkt bredare register och något vassare.

Ungefär dessa specs blir det på kammen:

Alla mått vid 0-spel
Kam 1: 7,80lyft 278dur 108 nockvinkel
Kam 2: 7,32lyft 272dur 110 nockvinkel

Den kammen jag har nu har en nockvinkel på ca. 102 grader, SU förgasare vill ha minst 108 grader för att fungera bra, annars är det weber som gäller!

Visste han nå vem som gjort folkraceslipningen av din kam då?

Han kände till några som slipade dessa kammar för flera år sedan, dock hemma pulare.

Aha smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

32 Inlägg
4 juni 2010
#710
MrCarfreak skrev:
Nu är kammen ur och som Dieselhoran skrev så står det V90 instansat i bakkant på den..
I övrigt står det 1000074 samt MC25148 samt ett D och mellan 2 nockar så är det grön målat. Säger mig inte mycket, nu vill jag ha ut vad denna kam har för specs också..

Klarar ni tyda något utifrån detta?
http://www1.garaget.org/gallery/archive … xd82wa.jpg

Vad va d jag sa? smile

Gasglad
3 244 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#711
Dieselhoran skrev:
MrCarfreak skrev:
Nu är kammen ur och som Dieselhoran skrev så står det V90 instansat i bakkant på den..
I övrigt står det 1000074 samt MC25148 samt ett D och mellan 2 nockar så är det grön målat. Säger mig inte mycket, nu vill jag ha ut vad denna kam har för specs också..

Klarar ni tyda något utifrån detta?
http://www1.garaget.org/gallery/archive … xd82wa.jpg

Vad va d jag sa? smile

hehe, aa du hade rätt, endast 2 personer utav 13st som jag kollat med visste var det var för en kam.
Föresten, är det elleman som portat toppen? Han tror att det är han som lekt med den tidigare nämligen.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#712
Sådär, då var blocket omgängat till M12x1,75mm stigning. B230F bultar kommer användas, dock måste de kapas några mm för att passa! Kommer bli en bra mkt bättre fördelning av trycket runt toppen!

//Carfreak

32 Inlägg
6 juni 2010
#713
MrCarfreak skrev:
Dieselhoran skrev:
MrCarfreak skrev:
Nu är kammen ur och som Dieselhoran skrev så står det V90 instansat i bakkant på den..
I övrigt står det 1000074 samt MC25148 samt ett D och mellan 2 nockar så är det grön målat. Säger mig inte mycket, nu vill jag ha ut vad denna kam har för specs också..

Klarar ni tyda något utifrån detta?
http://www1.garaget.org/gallery/archive … xd82wa.jpg

Vad va d jag sa? smile

hehe, aa du hade rätt, endast 2 personer utav 13st som jag kollat med visste var det var för en kam.
Föresten, är det elleman som portat toppen? Han tror att det är han som lekt med den tidigare nämligen.

Jasså, ja har inte en aning smile

Gasglad
3 244 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
#714
Kolvarna på plats igen, man ser även de toppbultarna som ska användas, fick kapa dem 2cm! Mina SU håller på att renoveras! Skall genomgå en blästring innan de är helt klara!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/945917_kcpltw.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
#715
Tillverkade 2st styrpinnar av 2st gamla toppbultar med M12x1,75 storlek så packningen hamnar helt centrerad, minst lika viktigt att få packningen centrerad som att koppling och låda är centrerad wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/945918_mzcdmd.jpg

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
7 juni 2010
#716
Ahhh hoppas du inte glömmer stoppa i kammen & lyftarna först innan du drar på toppen bara wink
det misstaget har jag aaaaaaalddrriiiig gjort wink

en fråga bara... varför har du spegelvänt bilden?
Senast redigerat av farbrorbozze (7 juni 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
#717
farbrorbozze skrev:
Ahhh hoppas du inte glömmer stoppa i kammen & lyftarna först innan du drar på toppen bara wink
det misstaget har jag aaaaaaalddrriiiig gjort wink

en fråga bara... varför har du spegelvänt bilden?

Nej då, sånt glömmer jag inte wink

hehe, råkade trycka på nån knapp i redigerings programmet, lät de vara så :p

Toppen bör komma tillbaka idag eller imorgon från elleman, får även en ny kam utav honom smile

En fråga: När man har nya ringar och ny honade lopp, skall de då vara ett visst motstånd när man drar runt motorn?
Senast redigerat av MrCarfreak (7 juni 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
7 juni 2010
#718
Ja lite motstånd bör du ju kunna känna, svårt att veta hur mycke du har bara. smile Du kanske ska diskutera den saken med Elleman ? vet att man kan mäta vridmotståndet genom att sätta på en nyckel/dragskaft på vevaxeln & dra i den med en fjädervåg (sån som man väger fisk med) men har inga värden på hur mycke motstånd du ska ha.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
#719
farbrorbozze skrev:
Ja lite motstånd bör du ju kunna känna, svårt att veta hur mycke du har bara. smile Du kanske ska diskutera den saken med Elleman ? vet att man kan mäta vridmotståndet genom att sätta på en nyckel/dragskaft på vevaxeln & dra i den med en fjädervåg (sån som man väger fisk med) men har inga värden på hur mycke motstånd du ska ha.

Okej.. bör la gå att mäta motståndet i nm annars :p
Tror inte det ska vara någon fara så sett men eftersom jag aldrig bytt kolvringar innan på någon bil så är det en aning svårt att veta hur "känslan" ska vara.

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
7 juni 2010
#720
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
Ja lite motstånd bör du ju kunna känna, svårt att veta hur mycke du har bara. smile Du kanske ska diskutera den saken med Elleman ? vet att man kan mäta vridmotståndet genom att sätta på en nyckel/dragskaft på vevaxeln & dra i den med en fjädervåg (sån som man väger fisk med) men har inga värden på hur mycke motstånd du ska ha.

Okej.. bör la gå att mäta motståndet i nm annars :p
Tror inte det ska vara någon fara så sett men eftersom jag aldrig bytt kolvringar innan på någon bil så är det en aning svårt att veta hur "känslan" ska vara.

ja det blir ju typ samma sak den mätningen. om man har ett sånt gammalt momentskaft med nål&skala på som visar hur hårt man drar är det ju enkelt.

du hade väl haft ringarna i loppen & mätt/justerat gapet? & ringarna gick lätt i spåren på kolvarna sen så det inte var nå sotrester kvar där?
Senast redigerat av farbrorbozze (7 juni 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet


Sök