3064
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#741
Sådär, idag hämtades toppen! Blev riktigt fin. Var bla. 25 hundradelar skev samt 1 avgasventil var sne :p

Bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/947475_5vubc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/947477_87btfh.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#742
Då var bottendelen riven igen! Alla kolvringar skall gås igenom yttligare 1 gång till så rätt kolvringsgap finns.
Tror att jag glömt att slipa till de 2 smala ringarna som sitter över och under expandern.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#743
Nu är kammen uppsmord med molly fett och i satt. Lyftarna är även de insmorda och monterade.

Såg även att vevstaksbussningarna är totalt slut. De som byggt motorn innan har bara pressat i bussningarna utan att kolla så hålen för oljan hamnar rätt osv. :s

Molly fett till vevlager - något som rekommenderas?
Senast redigerat av MrCarfreak (11 juni 2010)

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
11 juni 2010
#744
Mollyfett har jag aldrig hört, men vet att man kan köpa inkörningspasta till kamaxlar och lyftare, körde det på min kam när den var ny, och även när jag flyttade över den till nästa motor smile

Vevlagren räcker väl om du smörjer in med vanlig motorolja, kommer ju inte köras utan olja så smile Gjorde jag iallafall haha tongue

Vevstaksbussning, du tänker inte på kolvbulten, eller är jag helt ute och cyklar nu?? tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#745
Volvo1968 skrev:
Mollyfett har jag aldrig hört, men vet att man kan köpa inkörningspasta till kamaxlar och lyftare, körde det på min kam när den var ny, och även när jag flyttade över den till nästa motor smile

Vevlagren räcker väl om du smörjer in med vanlig motorolja, kommer ju inte köras utan olja så smile Gjorde jag iallafall haha tongue

Vevstaksbussning, du tänker inte på kolvbulten, eller är jag helt ute och cyklar nu?? tongue

Det är de som är i inkörningspastorna.. mollysulfit eller vad de heter.

innuti staken där kolvbulten går finns de en bussning också smile  tillverkas numera i mässing tror jag.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#746
Idag ska jag försöka att göra rent hela toppen efter renoveringen och montera fjädrar osv.
Ska även kontrollera alla kolvringar så verkligen måtten stämmer, ska även knacka ur alla vevstaksbussningar och byta dem. Kolvringsspåren ska ses över så det inte ligger någe skit emellan.

//Carfreak

544 Inlägg
13 juni 2010
#747
MrCarfreak skrev:
Hämtade aldrig topplocket igår, var förbi Elleman och han visade hur toppen ser ut osv. Vi kom överens om att han får leka lite mer med den, det visade sig att 3st säten var snea och har bidragit till läckage.
Han visade mig även lite snabbt hur man slipar kamaxlar, bla har han en kamaxel profil till b230f som sänker förbrukningen till 0,4l/mil, men då går inte bilen fortare än 110km/h. Förhoppningsvis kommer han att lära upp mig i framtiden! Han hade även plockat fram 2st kammar åt mig varav 1 var väldigt intressant. som jag skrev längre upp så har den kammen hjälpt till att plocka ur 185hk ur en b20 med standard borr samt med dubbla SU vilket låter otroligt spännande. Han tippar på att jag kommer hamna på rätt sida om 150 sträcket med min maskin. Hade jag haft dubbla weber hade jag haft omkring 200hk i min maskin med de sakerna jag har - synd att ekonomin inte tillåter dubbla weber.

Ska bli väldigt skönt att få lämna motorrummet sen och ta tag i framvagnen, underredet och bakvagnen.

Ang. hålet som jag har skurit upp i höger inner skärm så har det varit hemligt ett tag men kan släppa lös mina idéer till er - När en b20 turbo spis dimper ned så kommer ev. wastegate utblåset mynna ut genom framskärmen, ev. kan det bli så att avgaset mynnnar ut där också! Skall få tag på en sån gummi kant list så man inte får vassa kanter.

Ev. får jag snart tag på en ny front plåt också, skall byta bort lite saker mot bra att ha stuff. Min frontplåt är tyvärr alldeles för bucklig för att rikta till. Ev. hade man kunnat skära ut det buckliga och svetsa dit ny plåt som bockas men känner att mina kunskaper inte riktigt räcker till. Har som sagt aldrig jobbat med plåt i denna utsträckningen innan.

nyman88: om du går in på din film. Scrolla ned och kolla på höger sidan, där skall det finnas 2st länkar, varav en är till för att lägga upp filmen som jag har gjort.

Annars kan du nog sätta dessa paragrafer framför samt bakom länken till filmen: [VIDEO][/VIDEO]

Tackar för svaret smile

Prestanda med stil

Gasglad
3 244 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#748
En liten update nudå! Kommer bygga rent race stuk nu! Dock kommer utsidan se i princip orginal ut! För att få den laglig genom besiktningen så behåller jag org. rambensförstärkningen men kommer endock att montera rörram framtill för extra stöd!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/949580_j5heoy.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#749
Nu börjar de likna nåt smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/949623_3ulqq3.jpg

Igentligen behöver man inga rör fram då jag endast kapat ur innerskärmarna. Dock kan det vara riktigt fint med en rörram framtill som även stadgar upp rambenen! Någon som vet vilken grovlek rören skall vara på till tex. burbygge?

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#750
Då var toppen ihopp monterad igen! Mira frästa säten, slipade ventiler, nya ventiltätningar.. Bör hålla tätt wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/large/949633_nbd8pq.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/949634_0qveb2.jpg

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
14 juni 2010
#751
Skäms gosse wink Hehe, nej men blir nog bra detta smile Någon form av ram skadar nog ändå inte, med tanke på att plåtskärmar och innerskärnarna ändå ger mycket av stabiliteten i orginalramen smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#752
Idag har det inte hänt så mycket. Har dubbelkollat alla kolvringsgap.. ser väldigt bra ut!
Kolvarna har blivit riktigt rengjorda och ringarna har hittat på plats igen med mycket olja wink
Veven har rengjorts och oljats in, likaså cylindrarna.

Snart så, snart så wink

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#753
Nu börjar de likna en motor igen smile
Oljetrågets bulthål har knackats till så tråget är helt rakt för att undvika läckage, kommer dock komplettera org. packningen med flytande packning som förstärker org. packningen. Letar även efter en bättre begangnad kylare då min är helt slut och går ej att använda - hojta till om ni hittar en beg. kyl !!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/950060_fk67dn.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#754
Har börjat hona upp bussningarna i vevstakarna nu. Elleman ska få mäta så allt är rakt sen! Förhoppningsvis blir det bra! När detta är klart så är det montering som gäller smile

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#755
Börjat måtta lite på hur rörramen skall utformas. Provade bocka till ett 6mm kopparrör med 45 graders vinkel för att testa. Tror det blir ganska bra. Dock måste jag försöka få fram kraftfördelningen längs med röret och se hur kraften sprider sig. Man vill ju inte bygga en vek konstruktion direkt!

Har funderingar på att bygga flippfront i plåt istället bara för att vara lite udda, får se hur mycket det diffar viktmässigt mellan plast och plåt. Flippfronten kommer fästas med huvsprintar i bakkant och med gångjärn längst fram vid den vågräta rambens plåten. Gångjärnen kommer tillverkas av en ca. 40cm rörstång samt 2 plåtan med hål för stången samt låsning iform av saxpinnar - tror det kan bli bra!

Någon som jobbar som rörbockare/plåtslagare och har lust att bocka till 2st rör efter min mall?

Bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/950431_lb14ry.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/950433_etro2w.jpg


Ännu mer måttande! Blir nog bra tillslut!
Sitter och klurar på en ny idé igen smile

Svetsa ihopp framskärmar med frontplåten och sätta dit Dzus låsning -( http://www.rorty-design.com/images/Dzus.jpg ).. Isåfall kommer huven sitta med huvlås i bakkant samt använda org. låsning i fronten så inte SBP kan klaga på huvlås anordningen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/950437_e4ze7m.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/950436_9s2ddv.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (16 juni 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#756
Efter lite mer kapande, klurande och mätande så är jag 100% säker på var rören skall fästas, rören kommer ha ungefär samma fallvinkel som skärmarna samt en bock på 45 grader. Någon som vet vilken stålkvalité man bygger tex. burar i ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/950448_d6r5ia.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (16 juni 2010)

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
16 juni 2010
#757
Gissar att fronten fortfarnade är av intresse med då om du ska svetsa ihop det? smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#758
Volvo1968 skrev:
Gissar att fronten fortfarnade är av intresse med då om du ska svetsa ihop det? smile

Ajjemensan! Det kan man lungt säga..

Har suttit och funderat lite, kommer sälja mina org. framskärmar och skaffa nya i glasfiber, de kommer senare att bultas ihopp med frontplåten som förblir i plåt! Huv kommer även den vara i glasfiber och fästat ihopp med frontplåt - Så i de stora hela så kommer jag att köra på idén med flippfront - men varför inte ha både flippfront och vanlig öppning utav huv ? wink

Ska få tummen ur och demontera mina bälten samt skicka bilder till dig så du ser att de ser bra ut!
Är de Amazon bälterna vita eller svarta?

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
17 juni 2010
#759
kör med nå tunnväggiga rör för & spara vikt wink ingen som märker skillnad big_smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#760
farbrorbozze skrev:
kör med nå tunnväggiga rör för & spara vikt wink ingen som märker skillnad big_smile

aa iofs. Sparade ca. 15kg med att ta bort innerskärmarna iafall. Rören kommer nog hamnar på ett par kilo styck så kommer iafall spara omkring 5-10kg iafall smile

Totalt sett kanske de handlar om 40-50kg viktbesparing i framvdelen.

//Carfreak


Sök