Fälgar till Saab 9-3 aero -02

Jokke_
5 april 2010 · 453 Inlägg

Kom på var jag läst om ET, kopierat från FAQ på STCS

og9-3 -98 tom -03
- PCD 5x110
- ET 49
- HUB 65,1
- B/M B12X1,5

Vissa modeller har annat ET, t.ex. 9-3 Viggen ET42, og9-3 Aero ET45.

Kanske inte stämmer då, men detta var vad jag hade läst

Senast redigerat av Jokke_ (5 april 2010)

eric
5 april 2010 · 42 Inlägg

ok, men man ska satsa mellan 35-40 iaf.

Bjork OEM <3
5 april 2010 · 6 957 Inlägg

eric skrev:
ok, men man ska satsa mellan 35-40 iaf.

Säger väl Ja där, sen är de ju hur bred fälgen är och vilken dimension du tänkt ha på däcken.

men en 8" alt 8.5" bred fälg med 225/35-19 ser bra ut smile haft det på båda mina uppsättningar som
satt på min og 9-3 Aero.

Ang. ET så stämmer det att Viggen har ET42 iaf smile

OEM <3
Jokke_
5 april 2010 · 453 Inlägg

Här är två bilder på mina. Står dock i garaget så det blir bara två sådana här bilder wink
http://www.imagebanana.com/img/8dqijoxm/flg1.jpg

http://www.imagebanana.com/img/sf3iz89f/flg2.jpg

Tribbe SAAB♥SUBARU
5 april 2010 · 1 636 Inlägg

Var står ET måttet. Står det på fälgen någonstans? eller måste man leta reda på kvittot?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Dunken
5 april 2010 ·

Brukar stå på fälgen..

Ekis!
5 april 2010 · 1 210 Inlägg

Kika på min sida.. och så letar du reda på min gamla saab ng 900 "viggen"  finns under gamla bilar smile

på den har jag asa 18" med 225/40 däck med eibach sänkningsats 40/40.. tycker de ser bra ut... men att du inte ska sänka om du sätter på 19" nja enligt vad jag tycker bör du sänka... men de är ju du själv som avgör de i slut ändan.. smile

eric
5 april 2010 · 42 Inlägg

Bjork skrev:

eric skrev:
ok, men man ska satsa mellan 35-40 iaf.

Säger väl Ja där, sen är de ju hur bred fälgen är och vilken dimension du tänkt ha på däcken.

men en 8" alt 8.5" bred fälg med 225/35-19 ser bra ut smile haft det på båda mina uppsättningar som
satt på min og 9-3 Aero.

mm...tanken var att ha 8" eller 8.5" så det blir nog bra. Tackar för hjälpen.

eric
5 april 2010 · 42 Inlägg

Det blev ju bra det där Jokke! Är ju helt klart ok med 18", så jag får se hur jag gör. Måste helt enketl funderas en del smile Men ska nog försöka kika lite efter några begagnade bbs först.

eric
5 april 2010 · 42 Inlägg

Ekis! skrev:
Kika på min sida.. och så letar du reda på min gamla saab ng 900 "viggen"  finns under gamla bilar smile

på den har jag asa 18" med 225/40 däck med eibach sänkningsats 40/40.. tycker de ser bra ut... men att du inte ska sänka om du sätter på 19" nja enligt vad jag tycker bör du sänka... men de är ju du själv som avgör de i slut ändan.. smile

Ser helt klart bra ut, så vi får se om det blir 18" eller 19". Får fundera på det men inte lätt att bestämma sig smile Som du säger med sänkning, så ska jag nog fixa det med. Men får ta en sak i taget.

Bjork OEM <3
5 april 2010 · 6 957 Inlägg

Ett tips är ju att plöja igenom saabar på garaget med 18" resp. 19" smile
och hur mkt dom är sänkta etc.

OEM <3
eric
5 april 2010 · 42 Inlägg

mm...jag har gjort det en del och 35-40mm verkar nog vara den vanligaste sänkningen.

Bjork OEM <3
5 april 2010 · 6 957 Inlägg

eric skrev:
mm...jag har gjort det en del och 35-40mm verkar nog vara den vanligaste sänkningen.

Jopp, men kom ihåg att Aerons chassi är lite lägre än vanliga 9-3 så den sänker inte riktigt det som står, men fullt tillräckligt ändå smile

OEM <3
eric
6 april 2010 · 42 Inlägg

aha är det alltså 40mm för en vanlig 9-3? Men som du säger det räcker nog. Vill inte ha en bil jag knappt kan komma fram med, den måste ju kunna användas. smile

Jokke_
6 april 2010 · 453 Inlägg

eric skrev:
aha är det alltså 40mm för en vanlig 9-3? Men som du säger det räcker nog. Vill inte ha en bil jag knappt kan komma fram med, den måste ju kunna användas. smile

Detta var en av mina anledningar till att jag köpte 18" och inte 19" Blev ganska avskräckt av att det tog i för många när de körde 19 och sänkt. Dock är det ju jäkligt snyggt med stora fälgar men ibland kanske man får kompromissa lite. Tycker att det kan se riktigt fränt ut med en sänkt bil och mindre fälgar med, kommer ner rätt bra mot backen tongue Fast då kan man ju få problem igen med att komma fram på vissa ställen tongue

Lycka till med letandet och hoppas att du hittar ett par fälgar som du verkligen gillar

eric
6 april 2010 · 42 Inlägg

Jokke_ skrev:

eric skrev:
aha är det alltså 40mm för en vanlig 9-3? Men som du säger det räcker nog. Vill inte ha en bil jag knappt kan komma fram med, den måste ju kunna användas. smile

Detta var en av mina anledningar till att jag köpte 18" och inte 19" Blev ganska avskräckt av att det tog i för många när de körde 19 och sänkt. Dock är det ju jäkligt snyggt med stora fälgar men ibland kanske man får kompromissa lite. Tycker att det kan se riktigt fränt ut med en sänkt bil och mindre fälgar med, kommer ner rätt bra mot backen tongue Fast då kan man ju få problem igen med att komma fram på vissa ställen tongue

Lycka till med letandet och hoppas att du hittar ett par fälgar som du verkligen gillar

Tänkte också så först, men sen verkar det ju som att om man har rätt mått så ska det vara lugnt. Så vi får se, dyker jag på några bra begagnade bbs blir det nog dom, vare sig det är 18" eller 19".

Tackar, det hoppas jag med smile

eric
6 april 2010 · 42 Inlägg

Har letat lite på nätet nu och många bbs fälgar har bultcirkel 5/112 och en del 5/108. Saaben har ju 5/110, men det ska väl fungera med en flytande krona?

Hur fungerar en flytande krona? Kan man få tag på dem på en vanlig däckverkstad och vad kostar de?

Jokke_
6 april 2010 · 453 Inlägg

Finns att beställa lite överallt på internet i alla fall. Bara fråga på någon däckverkstad annars och se vad de säger. Men skulle tippa på att en sats kan ligga runt 4-500 kr.

Finns lite bilder på min bil på min sida nu om du vill se den med 18" och utan sänkning smile

Aerocombi Xenoholic
6 april 2010 · 2 559 Inlägg

eric skrev:
Har letat lite på nätet nu och många bbs fälgar har bultcirkel 5/112 och en del 5/108. Saaben har ju 5/110, men det ska väl fungera med en flytande krona?

Hur fungerar en flytande krona? Kan man få tag på dem på en vanlig däckverkstad och vad kostar de?

Bultarna kostar ca 40 kr x 16st = 640kr så de är ju inte gratis hmm
Bultar med flytande kona är gjorda så att den konade delen på bulten i stället är en (lös) del med ett hål som är ca 2mm större än bulten, och kan alltså justera in sig när man monterar fälgarna.
Kan säga att jag har kört med fälgar som har haft både 5x108 och 5x112 på mina SAABar utan att tappa dem, både på strippen o på motorvägen (till o med över 110 km/h wink ) utan att det hänt något (men inget jag rekomenderar) tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
eric
6 april 2010 · 42 Inlägg

Jokke_ skrev:
Finns att beställa lite överallt på internet i alla fall. Bara fråga på någon däckverkstad annars och se vad de säger. Men skulle tippa på att en sats kan ligga runt 4-500 kr.

Finns lite bilder på min bil på min sida nu om du vill se den med 18" och utan sänkning smile

Ok, är nog smidigast att kolla med någon däckverkstad.

Ser bra ut! Dom är snygga dom där fälgarna. Synd att man fastnat för bbs bara smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang