eric skrev:
Aerocombi skrev:
eric skrev:
Har letat lite på nätet nu och många bbs fälgar har bultcirkel 5/112 och en del 5/108. Saaben har ju 5/110, men det ska väl fungera med en flytande krona?
Hur fungerar en flytande krona? Kan man få tag på dem på en vanlig däckverkstad och vad kostar de?
Bultarna kostar ca 40 kr x 16st = 640kr så de är ju inte gratis
Bultar med flytande kona är gjorda så att den konade delen på bulten i stället är en (lös) del med ett hål som är ca 2mm större än bulten, och kan alltså justera in sig när man monterar fälgarna.
Kan säga att jag har kört med fälgar som har haft både 5x108 och 5x112 på mina SAABar utan att tappa dem, både på strippen o på motorvägen (till o med över 110 km/h
) utan att det hänt något (men inget jag rekomenderar)
hehe...vet inte riktigt hur jag ska tolka det där. Först skriver du att det fungerat bra, men sen rekomenderar du det inte
vet inte riktigt hur jag ska tänka:/
Men 640kr är det ju värt om man kan hitta bra pris på fälgar. Men tack för förklaringen.
Skulle det hända att någon annan gör som jag och att det sedan händer något så vill ju inte jag få skulden för det
Har kört flera tusen mil så
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D