3479
Sök

Fälgar till Saab 9-3 aero -02

42 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#41
Aerocombi skrev:
eric skrev:
Har letat lite på nätet nu och många bbs fälgar har bultcirkel 5/112 och en del 5/108. Saaben har ju 5/110, men det ska väl fungera med en flytande krona?

Hur fungerar en flytande krona? Kan man få tag på dem på en vanlig däckverkstad och vad kostar de?

Bultarna kostar ca 40 kr x 16st = 640kr så de är ju inte gratis hmm
Bultar med flytande kona är gjorda så att den konade delen på bulten i stället är en (lös) del med ett hål som är ca 2mm större än bulten, och kan alltså justera in sig när man monterar fälgarna.
Kan säga att jag har kört med fälgar som har haft både 5x108 och 5x112 på mina SAABar utan att tappa dem, både på strippen o på motorvägen (till o med över 110 km/h wink ) utan att det hänt något (men inget jag rekomenderar) tongue

hehe...vet inte riktigt hur jag ska tolka det där. Först skriver du att det fungerat bra, men sen rekomenderar du det inte smile vet inte riktigt hur jag ska tänka:/

Men 640kr är det ju värt om man kan hitta bra pris på fälgar. Men tack för förklaringen.


Xenoholic
2 559 Inlägg
6 april 2010
#42
eric skrev:
Aerocombi skrev:
eric skrev:
Har letat lite på nätet nu och många bbs fälgar har bultcirkel 5/112 och en del 5/108. Saaben har ju 5/110, men det ska väl fungera med en flytande krona?

Hur fungerar en flytande krona? Kan man få tag på dem på en vanlig däckverkstad och vad kostar de?

Bultarna kostar ca 40 kr x 16st = 640kr så de är ju inte gratis hmm
Bultar med flytande kona är gjorda så att den konade delen på bulten i stället är en (lös) del med ett hål som är ca 2mm större än bulten, och kan alltså justera in sig när man monterar fälgarna.
Kan säga att jag har kört med fälgar som har haft både 5x108 och 5x112 på mina SAABar utan att tappa dem, både på strippen o på motorvägen (till o med över 110 km/h wink ) utan att det hänt något (men inget jag rekomenderar) tongue

hehe...vet inte riktigt hur jag ska tolka det där. Först skriver du att det fungerat bra, men sen rekomenderar du det inte smile vet inte riktigt hur jag ska tänka:/

Men 640kr är det ju värt om man kan hitta bra pris på fälgar. Men tack för förklaringen.

Skulle det hända att någon annan gör som jag och att det sedan händer något så vill ju inte jag få skulden för det tongue
Har kört flera tusen mil så big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
6 april 2010
#43

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

453 Inlägg
6 april 2010
#44
Kör på ett par BBS Challenge. Grymt snygga och passar bra på våra Saabar. Finns många här på Gorg med sådana och det ser riktigt bra ut. Tror denna har ungefär samma färg som din bil och med Challenge http://www.garaget.org/?car=166194
Senast redigerat av Jokke_ (6 april 2010)


42 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#45
Aerocombi skrev:
eric skrev:
Aerocombi skrev:

Bultarna kostar ca 40 kr x 16st = 640kr så de är ju inte gratis hmm
Bultar med flytande kona är gjorda så att den konade delen på bulten i stället är en (lös) del med ett hål som är ca 2mm större än bulten, och kan alltså justera in sig när man monterar fälgarna.
Kan säga att jag har kört med fälgar som har haft både 5x108 och 5x112 på mina SAABar utan att tappa dem, både på strippen o på motorvägen (till o med över 110 km/h wink ) utan att det hänt något (men inget jag rekomenderar) tongue

hehe...vet inte riktigt hur jag ska tolka det där. Först skriver du att det fungerat bra, men sen rekomenderar du det inte smile vet inte riktigt hur jag ska tänka:/

Men 640kr är det ju värt om man kan hitta bra pris på fälgar. Men tack för förklaringen.

Skulle det hända att någon annan gör som jag och att det sedan händer något så vill ju inte jag få skulden för det tongue
Har kört flera tusen mil så big_smile

hehe...då förstår jag. Jag lovar att om jag nu skulle köpa några sådan och det händer något så ska jag inte skylla på dig smile

Men fälgarna du visa skulle nog se riktigt bra ut, men tror jag håller mig till högst 19" smile


42 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#46
Jokke_ skrev:
Kör på ett par BBS Challenge. Grymt snygga och passar bra på våra Saabar. Finns många här på Gorg med sådana och det ser riktigt bra ut. Tror denna har ungefär samma färg som din bil och med Challenge http://www.garaget.org/?car=166194

Ja, det får nog bli så om jag hittar några bra. Känner inte att jag kan köpa några helt nya, för då blir det ju lite väl dyrt. Men hoppas det dyker upp några bra begagnade. Precis, har sett en hel del och det finns några med samma färg (som den du vsa) och när jag tittar på dem blir jag ju ännu mer sugen tongue


Xenoholic
2 559 Inlägg
6 april 2010
#47
Satsa på BBS CK. snyggare fälg blir svårt att hitta smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

42 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#48
Dom är också riktigt snygga! Men har fastnat mer för challenge


OEM <3
6 957 Inlägg
7 april 2010
#49
eric skrev:
aha är det alltså 40mm för en vanlig 9-3? Men som du säger det räcker nog. Vill inte ha en bil jag knappt kan komma fram med, den måste ju kunna användas. smile

Sänker typ 20-25mm max med GE.s fjädrar.

Kom ihåg att det tar lättast i en med en 8.5" bred fälg, gick sj. ner till 8" och då var de lugnt.

OEM <3

42 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#50
Ok, men det räcker nog. Det är sant, lika bra att köra på 8" då.


Xenoholic
2 559 Inlägg
7 april 2010
#51
eric skrev:
Ok, men det räcker nog. Det är sant, lika bra att köra på 8" då.

Nej nej nej, du kommer att ångra dig, jag lovar tongue
Kör på 19" big_smile Minst wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

453 Inlägg
7 april 2010
#52
Kör på nåt som inte tar i wink Skulle tro att du bara kommer ångra dig om du köper för stort och det tar i på alla möjliga ställen. Alltså få inte för dig att köpa 20" som vissa har roll




wink tongue Skämta bara wink
Senast redigerat av Jokke_ (7 april 2010)


Xenoholic
2 559 Inlägg
7 april 2010
#53
Jokke_ skrev:
Kör på nåt som inte tar i wink Skulle tro att du bara kommer ångra dig om du köper för stort och det tar i på alla möjliga ställen. Alltså få inte för dig att köpa 20" som vissa har roll




wink tongue Skämta bara wink

Skillnaden mellan 225-40-18" och 225-30-20" är 8mm i diameter wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

453 Inlägg
7 april 2010
#54
Haha aa du inte mycket som skiljer där. Dock så tycker jag att 20" ser alldeles för stort ut på en og93. Beror i för sig lite på designen på fälgen men 18-19" är snyggast tycker jag smile


Photoshoppande tant
343 Inlägg
7 april 2010
#55
Ja 19" är ju ett minimum tycker jag smile

Bättre med blyfot och lustgas än simfot och syrgas :-P

42 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#56
Aerocombi skrev:
eric skrev:
Ok, men det räcker nog. Det är sant, lika bra att köra på 8" då.

Nej nej nej, du kommer att ångra dig, jag lovar tongue
Kör på 19" big_smile Minst wink

hehe...det jag sa räckte var bara att jag kunde ha 8" i bredd och inte 8.5".

Men vill hellst ha 19", men skulle jag hitta bbs challenge 18" till bra pris tror jag att jag kör på dom nu. Men vi får se smile Köper jag däremot några helt nya fälgar blir det helt klart 19".

20" tycker jag blir lite väl stort, men som sagt 19" vill jag gärna ha. Bara det att bbs är ju inte så billiga.


Xenoholic
2 559 Inlägg
8 april 2010
#57
eric skrev:
Aerocombi skrev:
eric skrev:
Ok, men det räcker nog. Det är sant, lika bra att köra på 8" då.

Nej nej nej, du kommer att ångra dig, jag lovar tongue
Kör på 19" big_smile Minst wink

hehe...det jag sa räckte var bara att jag kunde ha 8" i bredd och inte 8.5".

Men vill hellst ha 19", men skulle jag hitta bbs challenge 18" till bra pris tror jag att jag kör på dom nu. Men vi får se smile Köper jag däremot några helt nya fälgar blir det helt klart 19".

20" tycker jag blir lite väl stort, men som sagt 19" vill jag gärna ha. Bara det att bbs är ju inte så billiga.

Ok, läste 18" i stället för 8" tongue
Men det funkar faktiskt med 8,5" med wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 298 Inlägg
8 april 2010
#58
Max 19" på 9-3og säger jag. Jag tycker du ska köra på BBS CK eller CH. Hittade även ett exempel på 9-3og med 20" som ser okej ut trots allt tongue
http://www.garaget.org/?car=186997

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Photoshoppande tant
343 Inlägg
8 april 2010
#59
Är helnöjd med mina 20" =P

Bättre med blyfot och lustgas än simfot och syrgas :-P

STREETRACER
892 Inlägg
8 april 2010
#60
Ace monaco 19" är bland det porrigaste som går att ha till  ng900/og93 enligt mig wink

Bmc Crew


Sök