3508
Sök

Angående dina skyldigheter när du blir omkörd, var det jag eller de andra bilarna som gjorde fel?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Tja!

var ute och körde igår på landsväg och hinner ikapp 2 övningskörare som ligger ca 55-60 på 70väg.
låg bakom i någon km sen bestämmer ja mig för att köra förbi den ena när vi kommer till en lång raksträcka.
kör lite närmare och går ut till vänster samtidigt som jag ger tecken med blinkers för att påbörja omkörningen. bilen framför ligger då nästan mitt i vägen och jag börjar bli irriterad på att han/hon inte flyttar sig då det är väldigt gott om plats på vägen så jag tutar en eller 2 gånger och bilen framför flyttar sig längre åt höger så jag kan köra om. jag skickar i 3an för att komma om så fort som möjligt och inte vara i vägen mer än nödvändigt. mitt under själva omkörningen så märker jag hur bilen jag kör om bara kommer närmare och närmare mig och det slutar med att jag måste köra med vänster hjulpar utanför körbanan för att inte köra ihop med den andra bilen! och på min vänstra sida är det en hel del buskar och skit vid sidan av vägen så kände på mig att nu får ja fina repor längs med hela sidan. när ja väl kommer förbi är ja fullkomligt vansinnig över att vissa inte kan hålla sin kant.

sen kom jag ifatt nästa övningskörare också och körde bakom denna i kanske 1-2km tills vi kom till ytterligare en raksträcka (inte så hemskt gott om ställen man kan köra om på denna vägen så det gäller att ta chansen när den kommer) gör samma sak när ja ska köra om nästa bil, går ut till vänster och ger tecken med blinkers för att köra om. precis innan raksträckan är det en väldigt svag vänsterkurva så man har fri sikt genom hela kurvan samt fri sikt på raksträckan framför. börjar köra om och när jag är nästan mitt för bilen så skär idioten kurvan rakt över och jag blir nästan tvingad av vägen ytterligare en gång!!

och jag måste tillägga att det fanns gott om plats för att köra om på båda ställena så det var inte så att jag trängde mig förbi.

enligt mig så har du inte på vägen att göra om du inte kan hålla din kant och samarbeta med andra traffikanter
när jag tog körkort för ca 3 månader sen så fick jag lära mig vikten av att vara ytterst noga med att hålla sin kant och hålla jämn fart när man blir omkörd. har jag fått lära mig helt fel eller vad är detta?!

MVH

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
4 april 2010
Du är alltid skyldig att underlätta omkörning hur omkörningen än genomförs, så givetvis gjorde de som övningskörde fel när de pressade ut dig till vänster och deras handledare skulle hanterat situationen bättre.

Däremot så bör du ju ha tänkt på att det ändå är två mindre erfarna bilister i bilarna framför och kanske kunde haft tålamod nog att ligga kvar bakom bilarna. Att de rullade ut till vänster kan ju ha varit ett tecken på osäkerhet och att de inte riktigt känner till var de har sin bil och att de helt enkelt kände sig nervösa och kanske lite rädda för att köra av vägen. I värsta fall så blev deras handledare nervös. Det är ju givetvis inte ditt fel, men ändå något att tänka på.

Det är otroligt svårt att döma situationen utan att veta exakt hur vägarna såg ut också. Men som sagt, de ska underlätta för dig så gott det går när du kör om.
Senast redigerat av Sheba (4 april 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Sheba skrev:
Du är alltid skyldig att underlätta omkörning hur omkörningen än genomförs, så givetvis gjorde de som övningskörde fel när de pressade ut dig till vänster och deras handledare skulle hanterat situationen bättre.

Däremot så bör du ju ha tänkt på att det ändå är två mindre erfarna bilister i bilarna framför och kanske kunde haft tålamod nog att ligga kvar bakom bilarna. Att de rullade ut till vänster kan ju ha varit ett tecken på osäkerhet och att de inte riktigt känner till var de har sin bil och att de helt enkelt kände sig nervösa och kanske lite rädda för att köra av vägen. I värsta fall så blev deras handledare nervös. Det är ju givetvis inte ditt fel, men ändå något att tänka på.

Det är otroligt svårt att döma situationen utan att veta exakt hur vägarna såg ut också. Men som sagt, de ska underlätta för dig så gott det går när du kör om.

tack! de var det jag ville höra. jo nu i efterhand kan jag med tycka att ja kanske kunde lugnat mig men hade ganska bråttom och ville inte ligga och slöa långt under hastigheten.

men det som förvånar mig är att man inte saktar in eller kanske tillochmed stannar ifall man är osäker när man ska bli omkörd? är inte så hemskt länge sen jag själv övningskörde privat och jag kan inte förstå hur man som handledare ger sig ut med en såpass oerfaren förare på vägar med annan trafik hmm

som tur väl var så klarade jag mig från repor på bilen vilket ja var mest rädd för.

MVH

2 982 Inlägg
4 april 2010
i detta fall kunde du faktiskt stämpla plattan i mattan för att komma om. ja menar: du säger att ni låg i 55-60km/h.. du kör en 2,0T som rör på sig bra under intervallen 60-100km/h.
sen ser du även att det FAKTISKT ÄR övningskörare. då kunde du varit beredd på att övningsköraren faktiskt INTE HAR KÖRKORT.

det är solkklart att den som blir omkörd har plikt att underlätta.
men i detta fall bör du haft mer tolerans och tänkt efter FÖRE. men fortfarande den andres fel.
det är trots all en övningkörare du körde om X 2...

jorgen72
4 april 2010
Sheba skrev:

Bra skrivet jag tycker inte heller att det kan va trådskaparens fel men när det är övnigskörning kan man välja att köra om där det är bra med plats o inte i en kurva.
Senast redigerat av jorgen72 (4 april 2010)

1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Residence skrev:
i detta fall kunde du faktiskt stämpla plattan i mattan för att komma om. ja menar: du säger att ni låg i 55-60km/h.. du kör en 2,0T som rör på sig bra under intervallen 60-100km/h.
sen ser du även att det FAKTISKT ÄR övningskörare. då kunde du varit beredd på att övningsköraren faktiskt INTE HAR KÖRKORT.

det är solkklart att den som blir omkörd har plikt att underlätta.
men i detta fall bör du haft mer tolerans och tänkt efter FÖRE. men fortfarande den andres fel.
det är trots all en övningkörare du körde om X 2...

precis som ja skrev i första inlägget så körde ja om så fort ja bara kunde, så att ja stämplade plattan i mattan kan du vara säker på. smile

jorgen72 skrev:
Bra skrivet jag tycker inte heller att det kan va trådskaparens fel men när det är övnigskörning kan man välja att köra om där det är bra med plats o inte i en kurva.

missförstå mig rätt tongue det var bra med plats (tillräckligt med plats för att möta en lastbil utan att behöva köra utanför vägen). och det där med kurvan, kurvan svänger väldigt väldigt lite och det är fri sikt hela vägen genom kurvan och enda fram till slutet på raksträckan som kommer efter. vilket är en total sträcka på kanske 300 meter.

MVH

533 Inlägg
4 april 2010
När jag gjorde teoriprovet på körkortet så kom frågan "Vad är du skyldig att göra när du blir omkörd".
Tyckte att jag skulle hålla samma hastighet som innan och ev. hålla till höger, men det korrekta svaret var att jag inte var _skyldig_ att göra något. Frågade trafikläraren om detta, och han sa också att man inte var skyldig att göra något när man blev omkörd. MEN... att använda sunt förnuft genom att hålla hastighet/hålla höger osv var bra att göra smile

Men att dom nästan låg mitt i vägen/skar kurvan... Det tyder ju på dåliga lärare som inte säger till den som kör att ta det lite lugnt och hålla höger osv...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 april 2010
När jag tog körkort för några år sen fick jag lära mig (har jag även läst senare, och det har även skrivits tidigare i tråden) att man får inte hindra en påbörjad omkörning, oavsett hur dum den är.

Är man så osäker på att köra bil att man inte klarar att bli omkörd så ska man nog öva lite mer på att köra nånstans där risken för övrig trafik är i det närmaste obefintlig...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

265 Inlägg
4 april 2010
Slemrotta skrev:
När jag gjorde teoriprovet på körkortet så kom frågan "Vad är du skyldig att göra när du blir omkörd".
Tyckte att jag skulle hålla samma hastighet som innan och ev. hålla till höger, men det korrekta svaret var att jag inte var _skyldig_ att göra något. Frågade trafikläraren om detta, och han sa också att man inte var skyldig att göra något när man blev omkörd. MEN... att använda sunt förnuft genom att hålla hastighet/hålla höger osv var bra att göra smile

Men att dom nästan låg mitt i vägen/skar kurvan... Det tyder ju på dåliga lärare som inte säger till den som kör att ta det lite lugnt och hålla höger osv...

Det var så jag fick lära mig också

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:
När jag tog körkort för några år sen fick jag lära mig (har jag även läst senare, och det har även skrivits tidigare i tråden) att man får inte hindra en påbörjad omkörning, oavsett hur dum den är.

Är man så osäker på att köra bil att man inte klarar att bli omkörd så ska man nog öva lite mer på att köra nånstans där risken för övrig trafik är i det närmaste obefintlig...

det där är min uppfattning också smile

verkar som om trafikskolorna har lite olika syn på det där. jag fick nämligen också den frågan ett antal gånger på de delprov man gjorde innan det var dags för uppskrivning. och då var det rätta svaret att man skulle hålla till höger och jämn fart. med andra ord underlätta så mycket som möjligt. men sen om det var vad man BÖR göra eller om det var en SKYLDIGHET fick man aldrig veta. dock så sa alltid lärarna att det var en skyldighet men det kanske dom bara gjorde för att dom inte trodde man skulle ta det på allvar annars.

MVH

Muttley
4 april 2010
Du har haft körkort i 3 månader, har du såjävla bråttom om de ligger i 60 på en 70 väg? I princip tjänar du ju inte så mycket att de är värt att göra dumma omkörningar. Ang att du kanske repar din bil i buskar de har du enbart dig själv att skylla då de är du som framför ditt fordon.
Var de en landsväg ? riksväg?

Övningskör de så är de ju för att de lär sig, ska de behöva stanna varenda gång de blir omkörda lär de sig heller ingenting. Skylten sitter d bak för att du ska veta om att de är en oerfaren chafför.

Om man blir omkörd är du inte skyldig att göra ett piss, du ska hålla din hastighet och inte gå till höger (vägren) då man inte är skyldig till det. Om man inte själv känner för att de kan bli någon fara pga omkörningen är för dum pga mötande bilar med mera.

Sen borde du väl ändå ha kunskapen i huvudet fortfarande om du tog de för 3 månader sen eller ta fram teoriboken igen?
Senast redigerat av tkd_rille (4 april 2010)

1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Du har haft körkort i 3 månader, har du såjävla bråttom om de ligger i 60 på en 70 väg? I princip tjänar du ju inte så mycket att de är värt att göra dumma omkörningar. Ang att du kanske repar din bil i buskar de har du enbart dig själv att skylla då de är du som framför ditt fordon.

Övningskör de så är de ju för att de lär sig, ska de behöva stanna varenda gång de blir omkörda lär de sig heller ingenting. Skylten sitter d bak för att du ska veta om att de är en oerfaren chafför.

Om man blir omkörd är du inte skyldig att göra ett piss, du ska hålla din hastighet och inte gå till höger (vägren) då man inte är skyldig till det. Om man inte själv känner för att de kan bli någon fara pga omkörningen är för dum pga mötande bilar med mera.

Sen borde du väl ändå ha kunskapen i huvudet fortfarande om du tog de för 3 månader sen eller ta fram teoriboken igen?

visst du kanske inte är skyldig att göra något men du ska fan inte ligga mitt i vägen för det eller försvåra omkörningen på det viset. trafikens grundregel säger dessutom att du ska samarbeta i trafiken och underlätta för varandra.

nej varför ska ja ta fram teoriboken? jag har mitt körkort och jag planerar inte att bli av med det, klarade provet med ett (1!) fel så nog kan jag teorin. däremot så mindes jag inte till 100% ifall du var skyldig att hålla din kant vid en omkörning. mindes enbart att du inte får försvåra en omkörning men med tanke på omständigheterna i detta fallet så ville ja ha någon annans syn på saken.

landsväg eller riksväg? ärligt talat så vet jag inte det, huvudled är det iaf har jag för mig.

MVH

plankan
4 april 2010
Inte för att vara dum här - men man är 2 om denna saken.

Du lägger bara skulden på dom du kör om,men känner du till denna:

I Trafikförordningen 3 Kap. 32§ står det att du bara får genomföra en omkörning om det kan ske utan fara.

Då du själv säger det är övningskörare och t o m 2  stycken framför dig -
så borde väl det i sig få alarmklockan att ringa = dubbel risk för något kan gå fel roll

Dessutom har du väl även fått lära dig att du skall anpassa dig och din hastighet till omständigheterna där du kör -
så kvittar det väl om dom så körde 40 km/t då du hade en stor riskfaktor framför dig där.

Omdöme och rättighet i trafiken går inte alltid ihop.

Ta det inte personligt,men det är så jag ser på det.
Senast redigerat av plankan (4 april 2010)

1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
plankan skrev:

I Trafikförordningen 3 Kap. 32§ står det att du bara får genomföra en omkörning om det kan ske utan fara.

Då du själv säger det är övningskörare och t o m 2 bilar framför dig -
så borde väl det i sig få alarmklockan att ringa = dubbel risk för något kan gå fel roll

ingen anklagar dig för det wink frågar ju efter andras åsikter så smile

om vi börjar med förordningen du citerade. det gick ju alldeles utmärkt att köra om tills ja låg jämsides och dom började röra sig mer och mer åt vänster. hur skulle jag kunna veta innan att det skulle ske när jag påbörjade min omkörning? enligt min bedömning är vägen så pass bred att 2 bilar kan mötas med minst en och en halv meter emellan varandra. jag kunde dock misstänkt det eftersom det var övningskörare. jag har dock uppfattningen att du inte bör köra i trafik ifall du inte vet vart du har bilen. smile men det är ju bara jag......uppenbarligen så håller inte alla med mig.

MVH

plankan
4 april 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
plankan skrev:

Då du själv säger det är övningskörare och t o m 2 bilar framför dig -

ingen anklagar dig för det wink frågar ju efter andras åsikter så smile

om vi börjar med förordningen du citerade. det gick ju alldeles utmärkt att köra om tills ja låg jämsides och dom började röra sig mer och mer åt vänster. hur skulle jag kunna veta innan att det skulle ske när jag påbörjade min omkörning? enligt min bedömning är vägen så pass bred att 2 bilar kan mötas med minst en och en halv meter emellan varandra. jag kunde dock misstänkt det eftersom det var övningskörare. smile men det är ju bara jag......uppenbarligen så håller inte alla med mig.

MVH

Jag förstår precis vad du menar.
Men om jag får citerar dig

Citat:
"jag har dock uppfattningen att du inte bör köra i trafik ifall du inte vet vart du har bilen."
Citat slut

Om man just övningskör kan man jo inte ta just den saken för givet.

Men oavsett vem som har rätt eller fel rent juridisk i trafiken -
så är man oftast den stora förloraren när det kommer till försäkringsbolagen,då dom anser man kört "vårdeslöst" yikes

I mina ögon är bilar med övningskör/ning på =
Stor fara big_smile

1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
aa okej, jo jag antar att jag med ska gå efter det i fortsättningen wink får göra som min trafiklärare sa en gång "utgå ifrån att alla i trafiken är idioter" tongue

mvh

Muttley
4 april 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
tkd_rille skrev:

visst du kanske inte är skyldig att göra något men du ska fan inte ligga mitt i vägen för det eller försvåra omkörningen på det viset. trafikens grundregel säger dessutom att du ska samarbeta i trafiken och underlätta för varandra.

nej varför ska ja ta fram teoriboken? jag har mitt körkort och jag planerar inte att bli av med det, klarade provet med ett (1!) fel så nog kan jag teorin. däremot så mindes jag inte till 100% ifall du var skyldig att hålla din kant vid en omkörning. mindes enbart att du inte får försvåra en omkörning men med tanke på omständigheterna i detta fallet så ville ja ha någon annans syn på saken.

landsväg eller riksväg? ärligt talat så vet jag inte det, huvudled är det iaf har jag för mig.

MVH

Övningskörning  = En person som är under upplärning, alla har inte den begåvningen att de kan köra direkt. Många har inte ens på vägen att göra efter de har körkort.

De är väldigt enkelt att folk svajjar till när de är oerfarna när folk kör om. Du borde ta hänsyn till de när du kör om en som övningskör.

Man är inte skyldig att flytta sig mer till höger så länge man är på sin sida av vägen. Så länge de håller samma hastighet när du är på väg om så ser jag inga problem, du ser ju om personen är svajjig då kanske man ska ta de lite lugnare även om han kör 10km/h under satt hastighet.

1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
tkd_rille skrev:

MVH

Övningskörning  = En person som är under upplärning, alla har inte den begåvningen att de kan köra direkt. Många har inte ens på vägen att göra efter de har körkort.

De är väldigt enkelt att folk svajjar till när de är oerfarna när folk kör om. Du borde ta hänsyn till de när du kör om en som övningskör.

Man är inte skyldig att flytta sig mer till höger så länge man är på sin sida av vägen. Så länge de håller samma hastighet när du är på väg om så ser jag inga problem, du ser ju om personen är svajjig då kanske man ska ta de lite lugnare även om han kör 10km/h under satt hastighet.

okej, jag förstår hur du tänker men kan inte hålla med dig på alla punkter smile
men kommer passa mig innan ja kör om en övningskörare i fortsättningen.

MVH

Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
4 april 2010
tkd_rille skrev:

Det är ju lätt att säga när man sitter här och inte i bilen på väg till jobbet eller dyl och har bråttom  då känns ju 10km under som att man har parkerat det vet nog du med ..

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 april 2010
Övningskörare, dessa borde inte få vistas på vägarna wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Sök