3302
Sök

Angående dina skyldigheter när du blir omkörd, var det jag eller de andra bilarna som gjorde fel?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
IceEyes skrev:
Övningskörare, dessa borde inte få vistas på vägarna wink

nja, kanske inte gäller alla men har du inte koll på vart du har bilen eller kan hålla den stadigt så ska du nog öva på vägar med väldigt lite trafik först. tongue

Muttley
4 april 2010
wofflan skrev:
tkd_rille skrev:
Man är inte skyldig att flytta sig mer till höger så länge man är på sin sida av vägen. Så länge de håller samma hastighet när du är på väg om så ser jag inga problem, du ser ju om personen är svajjig då kanske man ska ta de lite lugnare även om han kör 10km/h under satt hastighet.

Det är ju lätt att säga när man sitter här och inte i bilen på väg till jobbet eller dyl och har bråttom  då känns ju 10km under som att man har parkerat det vet nog du med ..

Jag vet att enbart 10km/h avvikelse ger knappt någon försenad tid. och jag kör taxi.

Ligger man 40-50 över så tjänar man lite tid men de är inte så jäkla mycket.

Muttley
4 april 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

visst du kanske inte är skyldig att göra något men du ska fan inte ligga mitt i vägen för det eller försvåra omkörningen på det viset. trafikens grundregel säger dessutom att du ska samarbeta i trafiken och underlätta för varandra.

nej varför ska ja ta fram teoriboken? jag har mitt körkort och jag planerar inte att bli av med det, klarade provet med ett (1!) fel så nog kan jag teorin. däremot så mindes jag inte till 100% ifall du var skyldig att hålla din kant vid en omkörning. mindes enbart att du inte får försvåra en omkörning men med tanke på omständigheterna i detta fallet så ville ja ha någon annans syn på saken.

landsväg eller riksväg? ärligt talat så vet jag inte det, huvudled är det iaf har jag för mig.

MVH

Övningskörning  = En person som är under upplärning, alla har inte den begåvningen att de kan köra direkt. Många har inte ens på vägen att göra efter de har körkort.

De är väldigt enkelt att folk svajjar till när de är oerfarna när folk kör om. Du borde ta hänsyn till de när du kör om en som övningskör.

Man är inte skyldig att flytta sig mer till höger så länge man är på sin sida av vägen. Så länge de håller samma hastighet när du är på väg om så ser jag inga problem, du ser ju om personen är svajjig då kanske man ska ta de lite lugnare även om han kör 10km/h under satt hastighet.

okej, jag förstår hur du tänker men kan inte hålla med dig på alla punkter smile
men kommer passa mig innan ja kör om en övningskörare i fortsättningen.

MVH

Nej de är klart du inte kan, men kom när du kört i typ 5 år och lugnat ner dig i trafiken om du nu gör det. Var varsam om de nya förarna och ta mer hänsyn till dem så flyter allt på mycket bättre smile

1 903 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
tkd_rille skrev:

Övningskörning  = En person som är under upplärning, alla har inte den begåvningen att de kan köra direkt. Många har inte ens på vägen att göra efter de har körkort.

De är väldigt enkelt att folk svajjar till när de är oerfarna när folk kör om. Du borde ta hänsyn till de när du kör om en som övningskör.

okej, jag förstår hur du tänker men kan inte hålla med dig på alla punkter smile
men kommer passa mig innan ja kör om en övningskörare i fortsättningen.

MVH

Nej de är klart du inte kan, men kom när du kört i typ 5 år och lugnat ner dig i trafiken om du nu gör det. Var varsam om de nya förarna och ta mer hänsyn till dem så flyter allt på mycket bättre smile

måste få försvara mig med att jag brukar köra lugnt och sansat. vill verkligen inte du ska tro att ja är en av alla "nyblivna körkortsinnehavare" som kör som jävla svin och skrämmer skiten ur allt och alla tongue för sånna tycker även jag väldigt illa om kan ja säga tongue jag är väldigt rädd om mitt körkort när de tjatas om att man ska köra fort. har längtat så otroligt länge efter det så tänker då inte bli av med att smile

MVH

94 Inlägg
5 april 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
aa okej, jo jag antar att jag med ska gå efter det i fortsättningen wink får göra som min trafiklärare sa en gång "utgå ifrån att alla i trafiken är idioter" tongue

mvh

Är en "Gyllene Överlevnadsregel" om man kör hoj....har räddat mig mer än en gång...

94 Inlägg
5 april 2010
Ang. ämnet så hade jag förmodligen reagerat precis som TS...
Har två funderingar:
1. Kanske var ett skrivfel (x2) ? : " går ut till vänster samtidigt som jag ger tecken med blinkers" och "går ut till vänster och ger tecken med blinkers".....Ska det vara enligt "the book" så ska man väl ge tecken FÖRST,innan man påbörjar omkörning?? Du som har teorin färskt i minnet kanske vet? wink
2. En teori ang. den första förarens vänsterförflyttning skulle kanske kunna vara att han/hon tittade i vänster backspegel för att du fanns där och då ofrivilligt styr åt just vänster??

mulle mek
679 Inlägg
5 april 2010
IceEyes skrev:

vad har du själv varit en gång i tiden ? alla har varit övningskörare! hur tyckte alla trafikanter att du va i trafiken när du övningskörde ?

Gasar tills det Rasar !!!

2 337 Inlägg
5 april 2010
Halvdan skrev:
2. En teori ang. den första förarens vänsterförflyttning skulle kanske kunna vara att han/hon tittade i vänster backspegel för att du fanns där och då ofrivilligt styr åt just vänster??

Det var min reflektion också. Många oerfarna förare styr ofrivilligt åt vänster när de tittar i vänster spegel eller ut genom sin egen sidoruta (lätt hänt när man blir omkörd). Det är ingen ursäkt, man ska ju faktiskt hålla sig på sin sida av vägen, men en förklaring och något man bör hålla i bakhuvudet när man kör om någon som övningskör. Den gröna skylten bak på bilen när man övningskör sitter ju där av en anledning, för att man ska bli uppmärksam och visa lite extra hänsyn samt vara beredd på i vissa fall konstiga manövrar med fordonet. Kan jag tycka, iaf.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 april 2010
r3zz1 skrev:
IceEyes skrev:

vad har du själv varit en gång i tiden ? alla har varit övningskörare! hur tyckte alla trafikanter att du va i trafiken när du övningskörde ?

Ironi, hört talas om det? roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 182 Inlägg
5 april 2010
r3zz1 skrev:
IceEyes skrev:

Lägg märke till smiley gubben wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

mulle mek
679 Inlägg
5 april 2010
Jätte roligt..

Gasar tills det Rasar !!!

836 Inlägg
5 april 2010
Det e väl ändå så här att dom som övningskör har en person med sej i bilen som har haft körkort i minst 5 år och är 24 år gamla så om inget annat borde denna person SAGT något till lillsparven bakom ratten!! Och det är INTE personen som övningskördes fel! det är personen som sitter bredvid den som övningskör som ansvara för ALLT som händer på vägen!! så tycker det e ren jävla skandal att det ens fick hända..

Ni som skriver öööhhh tänk på att det e folk som övningskör dom har inte erfarenhet bla bla bla, jo visst men fortfarande e det personen bredvid som måste vara bra korkad om dom låter sin "elev" åka ut i trafik om dom fan inte ens kan hålla bilen rakt på en jävla väg när nån kör förbi...

Jag personligen hade kört förbi sen hade jag stannat längs med vägen och stannat dom och sen gett personen som ska veta hur man kör bil en jävla läxa och hade det varit så att bilen hade fått skador så hade jag anmält...

Muttley
6 april 2010
kenny_crx skrev:
Det e väl ändå så här att dom som övningskör har en person med sej i bilen som har haft körkort i minst 5 år och är 24 år gamla så om inget annat borde denna person SAGT något till lillsparven bakom ratten!! Och det är INTE personen som övningskördes fel! det är personen som sitter bredvid den som övningskör som ansvara för ALLT som händer på vägen!! så tycker det e ren jävla skandal att det ens fick hända..

Ni som skriver öööhhh tänk på att det e folk som övningskör dom har inte erfarenhet bla bla bla, jo visst men fortfarande e det personen bredvid som måste vara bra korkad om dom låter sin "elev" åka ut i trafik om dom fan inte ens kan hålla bilen rakt på en jävla väg när nån kör förbi...

Jag personligen hade kört förbi sen hade jag stannat längs med vägen och stannat dom och sen gett personen som ska veta hur man kör bil en jävla läxa och hade det varit så att bilen hade fått skador så hade jag anmält...

Ska handledaren sitta och dra i ratten??. Händer erfarna förare att de kommer lite åt fel håll med.

Hade du stoppat mig och försökt lära mig en läxa så hade du nog enbart ångrat dig. Håll du dig till ditt egna och låt andra vara.

Skador kan du enbart stå för själv så länge bilen inte trycker dig (fysisk kontakt) ut mot ett dike.

Sen har de delat ansvar om de övningskör, båda straffas om lärlingen ligger för fort helt enkelt.

1 903 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
kenny_crx skrev:

jag funderade på det men eftersom jag började tvivla på om jag gjort fel så ville ja inte göra bort mig kapitalt  big_smile men nu i efterhand tycker man ju att man skulle stannat och frågat vad dom sysslade med iaf...

MVH

836 Inlägg
7 april 2010
tkd_rille skrev:
kenny_crx skrev:

Ska handledaren sitta och dra i ratten??. Händer erfarna förare att de kommer lite åt fel håll med.

Hade du stoppat mig och försökt lära mig en läxa så hade du nog enbart ångrat dig. Håll du dig till ditt egna och låt andra vara.

Skador kan du enbart stå för själv så länge bilen inte trycker dig (fysisk kontakt) ut mot ett dike.

Sen har de delat ansvar om de övningskör, båda straffas om lärlingen ligger för fort helt enkelt.

Ja men det e tur att du e tuffare än mej smile och tur att du vet mer än mej fast jag gick ledarkursen som man måste göra för 2 månader sen och läraren där sa klart och tydligt ATT HANDLEDAREN BÄR AAAAAAAAALLLLLLLTTTTT ANSVAR SOM SKER PÅ VÄGEN!!!!!! så snälla rara lägg ner det där i alla fall...
Handledaren ska väl fan ha ögonen öppna och se att en bil kör om OCH att eleven håller på att lägga sej åt fel håll...och sen e det väl inte LITE fel håll när man tvingar av någon från vägen

5 198 Inlägg
7 april 2010
Det är handledaren som *kör* och har ansvaret.

836 Inlägg
7 april 2010
eeeeeexakt tack så mycket smile

Muttley
7 april 2010
kenny_crx skrev:
tkd_rille skrev:
kenny_crx skrev:

Ja men det e tur att du e tuffare än mej smile och tur att du vet mer än mej fast jag gick ledarkursen som man måste göra för 2 månader sen och läraren där sa klart och tydligt ATT HANDLEDAREN BÄR AAAAAAAAALLLLLLLTTTTT ANSVAR SOM SKER PÅ VÄGEN!!!!!! så snälla rara lägg ner det där i alla fall...
Handledaren ska väl fan ha ögonen öppna och se att en bil kör om OCH att eleven håller på att lägga sej åt fel håll...och sen e det väl inte LITE fel håll när man tvingar av någon från vägen

aahhh de är därför som alla nyblivna körkortstagare inte kan trafikregler idag ? De behöver ju inte ta ansvar smile kanske de gör de på uppkörningen ?

5 198 Inlägg
7 april 2010
tkd_rille skrev:
kenny_crx skrev:
tkd_rille skrev:

aahhh de är därför som alla nyblivna körkortstagare inte kan trafikregler idag ? De behöver ju inte ta ansvar smile kanske de gör de på uppkörningen ?

Märks på många 18 åringar..... de tror dom är kungar.cool

Muttley
7 april 2010
gamlingen skrev:
tkd_rille skrev:
kenny_crx skrev:

Märks på många 18 åringar..... de tror dom är kungar.cool

Sådana är jag med om varje dag wink

Kan vara roligt och veta åldern på de som frågar om trafikregler som är så pass självklara och även när de är nyblivna körkortstagare=).

Sök