har en 520 som har fått för sig att den ska koka hela tiden. Har bytt termostat men det hjälpte inte. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel på bilen?
Fläktkopplingen på E34 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det en dessvärre inte allt för liten risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr
annars kan det ju vara att du inte luftar systemet ordentligt eller en kombination
Jag hade bytt allt på min 525a efter att den gått upp i temp.. vattenpump,termostat,fläktkoppling mm... sedan länmade jag in den på verkstad för luftning då bmws kylsystem är svårt som satan att få bra och behöver vacum sugas så ringer dom från verkstan och sa att kylaren var kass inuti:( kanske är samma fel på din?
har en 520 som har fått för sig att den ska koka hela tiden. Har bytt termostat men det hjälpte inte. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel på bilen?
Precis som det redan nämts, så är det mest troligt att det handlar om luft i kylsystemet. Det är då nödvändigt att du snarast möjligt luftar systemet, så toppen ej slår sig o blir skev. Likaså finns det stor risk för att toppackningen blåser om motorn forsätter koka.
En fråga: Kom detta bara av sig självt? eller hade du meckat med kylsystemet innan?
"ALLA INGREPP I KYLSYSTEMET KRÄVER LUFTNING" (stora som små)