5019
Sök

Vilken batteriladdare ska man ha? Ctek??

I <3 my Honda
483 Inlägg
8 april 2010
#21
När ni ändå snacka på Ctek ovs kan jag låna trådet lite och fråga:

Jag har ett Odyssey PC680 batteri som ta inte mot laddning. Kan var batteriet helt urladdad men hur kan jag rädda om den igen? Har en Ctek 25000 laddare eller vad den heter.

251 Inlägg
8 april 2010
#22
Börja med att köra rekonditioneringsprogrammet. Om det inte funkar så är batteriet tyvärr dåligt...

/TiGgR.

I <3 my Honda
483 Inlägg
8 april 2010
#23
TiGgR skrev:
Börja med att köra rekonditioneringsprogrammet. Om det inte funkar så är batteriet tyvärr dåligt...

/TiGgR.

Tacka! Är det bara koppla in batteri och trycka på Rekond knapp eller?

Jag har inte kvar den instruktionsboken därför tongue

21 761 Inlägg
8 april 2010
#24
Batteriet ska laddas på vanliga laddläget först, sedan trycker man på Recond.

Manualen: www.ctek.com/Manuals/new_300W_SV.pdf

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 april 2010
#25
Drönirettab skrev:
Batteriet ska laddas på vanliga laddläget först, sedan trycker man på Recond.

Manualen: www.ctek.com/Manuals/new_300W_SV.pdf

Men när man väljer recond så laddas ju batteriet upp vanligt först en gång innan laddaren faktiskt startar "recond-läget", iaf MSX7000.


Och sen att man inte kan ladda ett batteri ibland kan vara för att laddaren är som CTEKs laddare, dom kräver en viss motspänning för att starta, har batteriet för låg laddning startar inte laddaren. Man kan rädda sånna batterier med om man kör laddaren på supply-läget ett tag först för att tvinga in lite ström i batteriet och sen slå över till recond som då laddar en gång vanligt och efter det försöker avsulfatera batteriet. Batterier som blivit så urladdade att laddaren inte startar kommer nog aldrig bli lika bra som nya igen men det räcker iaf minst för att kräma ur ett par månaders bruk till ur dom så man hinner få ihop pengar till ett nytt wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
8 april 2010
#26
Är tydligen bara i manualen till MXS7000 som det står att man ska ladda i vanliga läget först, jag trodde att även MXS25000 hade samma användningssätt för Recond. smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 april 2010
#27
Drönirettab skrev:
Är tydligen bara i manualen till MXS7000 som det står att man ska ladda i vanliga läget först, jag trodde att även MXS25000 hade samma användningssätt för Recond. smile

Men i manualen till min MXS7000 står det just att laddaren gör en vanlig laddning först innan den startar en rekond tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Team dBakuten
3 453 Inlägg
9 april 2010
#28
Recondläget är enbart för öppna syrabatterier.. Läst det i manualen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

260 Inlägg
9 april 2010
#29
En sak som inte berörts här är när batteriet "tar slut" vid start en kall vintermorgon och du har bråttom till jobbet eller ska köra tjejen till BB - då är det bra att ha en laddare som är så "stark" att den orkar starta bilen! Det finns sådana också men då är de inte lika billiga som de små underhållsladdarna som diskuteras här.

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 april 2010
#30
BjorNSX skrev:
En sak som inte berörts här är när batteriet "tar slut" vid start en kall vintermorgon och du har bråttom till jobbet eller ska köra tjejen till BB - då är det bra att ha en laddare som är så "stark" att den orkar starta bilen! Det finns sådana också men då är de inte lika billiga som de små underhållsladdarna som diskuteras här.

då ska man ju leta en battrilddare med Start-hjälp funktion,

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 035 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#31
jula hade extrapris på safir 45 för 495:- men undrar om den räcker till. den skulle tydligen vara en 8 stegs laddare.

kollade sedan på en ctek xs 4003 som är en 8 stegsladdare. den verkar ju mycket bättre.

men vilken ska man välja??  tycker det är en djungel.

god natt.!

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
11 april 2010
#32
Zafir 45 är en 4-stegs laddare, inte 8-stegs. Den tillverkas också av CTEK. Kolla på deras hemsida: www.ctek.com smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 april 2010)

2 035 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#33
Drönirettab skrev:
Zafir 45 är en 4-stegs laddare, inte 8-stegs. Den tillverkas också av CTEK. Kolla på deras hemsida: www.ctek.com smile

Ok det var bara det att det stod på baksidan utav kartongen att den var 8stegsladdare. baksidan visade alla de 8 stegen.

men om zafir 45 är en 4 stegs och xs 3600 är en 4 stegs vad är det för skillnad mellan dem då? Bara att 3600 an klarar mer ah på batteriet eller?

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
11 april 2010
#34
Ja, i princip är det så. En annan skillnad är att Zafir har 3 års garanti medan MXS 3600 har 5 års garanti. Båda laddarna har samma typ av laddningssätt och ger ut lika hög laddström, jag vet inte riktigt varför Zafir 45 "bara" är lämplig upp till 90 Ah.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 april 2010
#35
Jag kör en ctek 25000multi och älskar den. (ca 2 år gammal)

Farsan har även en och dessa båda andvänds flitigt och även att ladda stora tryckbatterier med (till eltruckar) (ca 3 år gammal)

Även M_a_c har en 25000 multi fastmonterad i sin utställnings bil. (ca 1 år gammal)

Vi är grymt nöjda med dem.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

2 035 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#36
ja nu är det såhär att jag har införskaffat mig en xs 3600.

Men jag tycker det är nåt som inte stämmer.

Jag började med att ladda mitt batteri jag har i bilen med cteken.

har som sagt en annan vanlig boschladdare som jag satte igång på ett annat batteri, för jag brukar underhållsladda det för att jag funderar på att sätta in det i bilen sen som extrabatteri.

ok allt frid å fröjd....

Sen så går jag ut efter en stund, säg två h.

Du har cteken laddat färdigt. ja! tänkte jag. lilla ögat visar starkt grönt. nice! MEN mäter och får 13.08 V på ett färdigladdat batter???  Ska det inte gå upp till 14.3 som det står i manualen?

Kollade på det andra batteriet som jag laddade med en traditionell boschladdare, mätta polerna och fick lite över 16V vid laddning och 14.3 V när jag tagit bort laddaren.  Är det nåt fel på cteken eftersom den bara laddar mitt batteri i bilen till 13.08V??

Sen så satte jag på cteken på det andra batteriet utanför bilen och kollade med multimetern. DÅ SÄNKTES SPÄNNINGEN! Alltså innan hade jag 14.3V satte i cteken, drog ur den efter en stund och hade då 13.7V på polerna.   Någon som kan förklara?  irriterande ju.

Biljudsveteran sen 1984!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
17 april 2010
#37
bosabengt skrev:
ja nu är det såhär att jag har införskaffat mig en xs 3600.

Men jag tycker det är nåt som inte stämmer.

Jag började med att ladda mitt batteri jag har i bilen med cteken.

har som sagt en annan vanlig boschladdare som jag satte igång på ett annat batteri, för jag brukar underhållsladda det för att jag funderar på att sätta in det i bilen sen som extrabatteri.

ok allt frid å fröjd....

Sen så går jag ut efter en stund, säg två h.

Du har cteken laddat färdigt. ja! tänkte jag. lilla ögat visar starkt grönt. nice! MEN mäter och får 13.08 V på ett färdigladdat batter???  Ska det inte gå upp till 14.3 som det står i manualen?

Kollade på det andra batteriet som jag laddade med en traditionell boschladdare, mätta polerna och fick lite över 16V vid laddning och 14.3 V när jag tagit bort laddaren.  Är det nåt fel på cteken eftersom den bara laddar mitt batteri i bilen till 13.08V??

Sen så satte jag på cteken på det andra batteriet utanför bilen och kollade med multimetern. DÅ SÄNKTES SPÄNNINGEN! Alltså innan hade jag 14.3V satte i cteken, drog ur den efter en stund och hade då 13.7V på polerna.   Någon som kan förklara?  irriterande ju.

14.3 volt är för hög vilospänning i ett normalt batteri.. Ett optima till exepmel ligger på 13,1-13,2V i vilospänning.
13V är helt normalt skulle jag säga.. Din boschladdare skulle jag inte använda, 16 volt är långt ifrån normalt vid laddning av ett normalt 12V batteri.
Så jag skulle säga att din ctek fungerar alldeles utmärkt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 035 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#38
Skönt att höra. visste inte att vilospänningen skulle ligga så lågt.

läste på cteks hemsida att om man laddar ett batteri med för hög spänning så blir det överladdat och förlorar vatten. Överdelen utav plattorna torrläggs och ger permanenta skador. så laddaren är nog ok.

Frågan är hur konditionen är på batterierna då. har laddat mitt batteri i bilen med den gamla boschladdaren någon gång bara.

Kanske skulle åka till nån verkstad som har en bra mätare (batteritestare) som kan säga om batterierna är bra eller dåliga.

Hur tillförlitlig är den testaren som cteken har. (utropstecknet)


Det skulle finnas ett öga för varje cell i ett "underhållsfritt" batteri
Senast redigerat av bosabengt (17 april 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
17 april 2010
#39
Det där utropstecknet på laddaren är säkert till viss hjälp, men man kan nog inte lita på att laddaren känner av "alla fel" på ett batteri. Att det egentligen borde vara ett tittöga för varje cell håller jag med om, då skulle den funktionen vara mer pålitlig.

Att mäta upp batteriet med riktig testare är det säkraste sättet att veta hur batteriets verkliga skick är, gör gärna så om du känner dig osäker.

När man laddar ett bilbatteri med över 15 V så kan det överladdas om laddningen sker under en längre tid, då försvinner även en del vatten och batteriet kan få permanenta skador om syranivån hamnar under cellplattorna.

Hög temperatur (över ca 50 grader) inuti batteriet är en annan orsak till skador på cellplattorna, överladdning gör att temperaturen inuti batteret stiger.

Det som avgör om syranivån sjunker under cellplattorna är dels hur länge och dels hur ofta man överladdar, batteriet får alltså normalt sett inte permanenta skador direkt efter en enda överladdning under förutsättning att laddningen inte varade i tex flera dygn.

Vilospänningen på ett batteri bör helst läsas av minst 8 timmar efter att laddaren har kopplats bort, men ännu hellre ett dygn efter. Om man har laddat upp ett batteri helt fullt enligt laddaren och sedan mäter upp omkring 13 V eller lägre direkt efter att laddaren har kopplats bort, då kan man misstänka att någonting är galet. smile

2 035 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#40
men hur ser man att nivån har sjunkit i batteriet på ett slutet??

Nu har jag ju en ctek och då ska ju inte den överladda vilket är mycket bra!

Men Tokken säger ju att 13V är normalt och du säger att något är galet. Isåfall vad?? Vad kan det vara om jag laddat det nyss och tar bort laddaren och mäter 13 v???

Biljudsveteran sen 1984!


Sök