Det där utropstecknet på laddaren är säkert till viss hjälp, men man kan nog inte lita på att laddaren känner av "alla fel" på ett batteri. Att det egentligen borde vara ett tittöga för varje cell håller jag med om, då skulle den funktionen vara mer pålitlig.
Att mäta upp batteriet med riktig testare är det säkraste sättet att veta hur batteriets verkliga skick är, gör gärna så om du känner dig osäker.
När man laddar ett bilbatteri med över 15 V så kan det överladdas om laddningen sker under en längre tid, då försvinner även en del vatten och batteriet kan få permanenta skador om syranivån hamnar under cellplattorna.
Hög temperatur (över ca 50 grader) inuti batteriet är en annan orsak till skador på cellplattorna, överladdning gör att temperaturen inuti batteret stiger.
Det som avgör om syranivån sjunker under cellplattorna är dels hur länge och dels hur ofta man överladdar, batteriet får alltså normalt sett inte permanenta skador direkt efter en enda överladdning under förutsättning att laddningen inte varade i tex flera dygn.
Vilospänningen på ett batteri bör helst läsas av minst 8 timmar efter att laddaren har kopplats bort, men ännu hellre ett dygn efter. Om man har laddat upp ett batteri helt fullt enligt laddaren och sedan mäter upp omkring 13 V eller lägre direkt efter att laddaren har kopplats bort, då kan man misstänka att någonting är galet.
![smile](img/smilies/smile.png)