Du kanske skulle läsa på lite om denna bil innan du börjar försöka starta upp den. En kärra från -37 är inte direkt som att starta en Volvo 740 eller Audi 100.
Till att börja dan med sitter det en sidventilare i Plyman, vilket innebär att ventilerna sitter "upp och ner" och "under" tändstiften i förhållande till en modern toppventilsmotor. Gamla sidventilare har mycket låg kompression (din Plyma har 6.7: 1) Har den stått länge så finns risk för att kompringar har fastnat samt att ventiler gärna fastnar på sidventilare som inte startas med jämna mellanrum. Ur med stiften och komptesta alltså. Att motorn enligt utsago är renoverad är ingen garanti att den går och starta. Är inte säker men sitter det inte en extern tändinställning på den (nästan en regel på bilar som man kan starta med vev) Kolla vid fördelaren efter stag upp till instrumentering, tändningen ska justeras ner vid start. Moderna stift tål inte att dränkas så byt dessa.
Till 99,9% är det 6 Volt elsystem men han dör inte om du kablar med 12 Volt vid startförsöket. Då blir det bra snurr på startmotor och FET gnista. AV MED KABLARNA bara såfort han springer igång. Är laddningen ok. så går han utan att ett batteri är inkopplat.
Edit: Smäller den igång och är tre-fyra eller fem cylindrig så försök att få varmköra den. ventilerna brukar lossna efter ett tag och cylindrarna kommer igån. Det är INGEN risk för ventil-kolv krock.
Senast redigerat av hotrodder (6 april 2010)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab