2245
Sök

Volvo 740 16v Turbo byggs för 500hk

615 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61598/61598-b9455f27840836e8cc20a30c96066dd9.jpg

Mitt första turbobygge, kom gärna med förslag om förbättringar.

För snart 2 år sedan så krockade jag med min förstabil, en Volvo 740 16v -88, jag lagde upp den under 2 veckor men sen blev den bara stående, våtslipad, under ett tak, utan lack i brist på pengar. Idéerna började kretsa omkring att man kanske skulle bygga turbo utav den, men inget blev gjort på över ett år.

För 6-7 månader sedan köpte jag och en polare en 245 som vi skulle turbokonvertera, han köpte bilen och jag turbodelarna. Han drog sig ur och där stod jag med turbo, spridare, ic och ett turbogrenrör till en 8v.

Men nu har äntligen projektet fått lite fart, slog mig ihop med en annan polare och stack samma dag och skaffade ett ormbo som suttit på ett 16v 500hk bygge, och där står vi nu smile

Tanken är att bilen ska bli en hyfsad bus/driftbil som förhoppningsvis landar någonstans runt 400hk i första skedet, men ska hålla för 500hk så man har lite marginal.


Så som setupen verkar bli idagsläget:

Motor:
Holset hx40 √
Pulssplittat turbogrenrör
Spridare ej bestämt (1000cc?)
VEMS
Alu IC √
Extern 50mm wastegate  √
Lättat svänghjul
4-puck lamell
FK block, borrat till 97mm √
H-profil √
Smidda Wiseco 16v kolvar √
3" hela vägen
ZF låda


Chassi:
Sportdämpare och fjädrar från GE motors √
Eventuellt bur
Svetsad bakaxel
kardanring

Styling:
Addonpaket fram och bak √
Plastoson sidokjolar √
GLT vinge √
Takvinge
Hova bakljus √
Svartlackat i lykthusen √
Bilen ska lackas orginalfärg nertill(upp till fönstren) och blanksvart upptill √
Motorrumet ska gå i guld och svart
JP mk18 fälgar √

SPONSORER:
Sökes

TACK TILL:
Pelganders motorslip AB
Janne på Kihl Lack o. Plåt



https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/909949_mofjjf.jpg
Såhär såg det ut efter smällen 11 Juli 2008, min födelsedag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/909950_uuu3bb.jpg
Såhär såg det ut efter smällen 11 Juli 2008, min födelsedag.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/898115_uftqah.jpg
så som den stått i nästan 2 år


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/898118_a27p0b.jpg
Lagad front


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/898120_ecow52.jpg
snurran


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/898121_n3lfda.jpg
grenröret


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/898123_wkgubj.jpg
Här måste jag svetsa en adapter och skruva dit


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/898124_g0p62f.jpg
nyblästat i väntan på lack


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/898126_uyedd4.jpg
Detta måste väl vara de turkosa?
Senast redigerat av SNL (5 mars 2011)

Let's stance!

1 278 Inlägg
7 april 2010
#2
lycka till!smile kommer lätt följas! tongue

Street Knight

Hopplös
328 Inlägg
7 april 2010
#3
Här på garaget gillar vi 16v turbobyggen tongue

här har du en anhängare av projektet iaf, lycka till! smile


124 Inlägg
7 april 2010
#4
Trevligt trevligt kommer använda denna tråden som insperation till min sen smile

1 314 Inlägg
7 april 2010
#5
Ser fint ut!wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

615 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#6
Kul att det verkar gillas smile

Imorgon åks det iväg och hämtas ett FK block smile

Någon som har koll på ifall man kan besiktiga denna med turbo om jag har bänkpapper där effekten inte överstiger vad bromsarna klarar?

Let's stance!

228 Inlägg
8 april 2010
#7
roligt projekt smile kommer följas smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!

615 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#8
En liten update idag då:

Inte hänt så mycket, dåligt väder.
Men ett FK block var jag och polaren och inhandlade.

Har även fått reda på att motorn ej kommer gå att regga med turbo så det blir att besikta först innan allt stoppas i.

Så just nu väntar lagerbyten i blocket, svarva ner 16v kolvarna, lätta svänghjulet och att lacka blocket gult för ovanlighetens skull. Det är tänkt att motorutrymmet kommer att gå i gult och svart. Måste även inhandla ett motorstativ eller tillverka ett har vi kommit fram till, det gör ont att tappa blocket på ringfingret...

Lack på bilen kommer förmodligen den 25e.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/899335_h2teq1.jpg
FK block inhandlat


Lite funderingar, hur kommer det funka med 16v bränslebox? Turboboxen är väl programmerad att ösa på mer soppa när laddtrycket kommer? Det är det ju inte på 16v.
Senast redigerat av SNL (8 april 2010)

Let's stance!

2 788 Inlägg
8 april 2010
#9
Ser mycket bra ut, kul projekt smile Flänsen på grenröret såg väl dock lite sådär ut tongue Härligt med blästrat insug iallafall, kör du på sand eller glaskulor? smile


615 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#10
_Fredrik skrev:
Ser mycket bra ut, kul projekt smile Flänsen på grenröret såg väl dock lite sådär ut tongue Härligt med blästrat insug iallafall, kör du på sand eller glaskulor? smile

Ja det är en T4 fläns, liiite stor för våran lilla td04 big_smile
Detta var glasblästrat smile

Let's stance!

Pan
8 april 2010
#11
16v turbo är inte dumt smile

Som du skrev innan så går det ju tyvärr inte besa med 16v turbo om man inte får tag i en exportbil som det sitter 2 liters 16v turbo smile Kan man ju säkert på något vänster ta det nummret på b200 blocket och stansa in på b230 blocket.

Vad är det för turbo? Vet inte vad dom turkosa spridarna ligger på i cc men du bottnar nog dom innan 250hk. Kolla här http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH/ hittar man cc på dom vanligaste förkommande bosch spridarna.

lycka till mvh

615 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#12
Pan skrev:
16v turbo är inte dumt smile

Som du skrev innan så går det ju tyvärr inte besa med 16v turbo om man inte får tag i en exportbil som det sitter 2 liters 16v turbo smile Kan man ju säkert på något vänster ta det nummret på b200 blocket och stansa in på b230 blocket.

Vad är det för turbo? Vet inte vad dom turkosa spridarna ligger på i cc men du bottnar nog dom innan 250hk. Kolla här http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH/ hittar man cc på dom vanligaste förkommande bosch spridarna.

lycka till mvh

Det är en td04 från en volvo s40.
Man tackar, ska kolla big_smile

Edit: Fått fram att de ska ligga på 337cc/min.
Inte riktigt koll på hur man räknar fram hur mycket effekt man kan kräma ur innan dem slutar hänga med.
Senast redigerat av SNL (8 april 2010)

Let's stance!

864 Inlägg
8 april 2010
#13
TD04 anger bara vilken produktfamilj den tillhör. Finns allt från TD04-13T till TD04-19T osv....
Senast redigerat av Tuffhaggman (8 april 2010)

615 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#14
Tuffhaggman skrev:
TD04 anger bara vilken produktfamilj den tillhör. Finns allt från TD04-14G till  TD04-19T osv....

Vad dum jag är! Det är en TD04HL- 13t
Senast redigerat av SNL (8 april 2010)

Let's stance!

309 Inlägg
9 april 2010
#15
kolla in på klracing dom har bra flänsar att ha mellan turbo och grenrör:) kommer nog bli ett väldigt fint bygge detta!


104 Inlägg
9 april 2010
#16
Kommer följas=) kul med volvo turbo

"Turbo is da shit"
Motorrenovering på gång=)=)

615 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#17
Nissee skrev:
kolla in på klracing dom har bra flänsar att ha mellan turbo och grenrör:) kommer nog bli ett väldigt fint bygge detta!

Har redan fått plattor fixade som jag ska bygga adapter av, bara iväg och köpa två rör och bygga en liten kollektor utav det eftersom röret är pulssplittat men inte min turbo smile Senare blir det nog att köpa en hx35a eller liknande, men först vill jag se att allting lirar smile

Let's stance!

615 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#18
Update 16/4
kl 16.23


Idag var det dags att lacka motorblocket och diverse detaljer.
Från början var det ju tänkt att bli gult och svart men vi hittade inte gul och bestämde oss för att köra svart/vitt i motorutrymmet istället.
Har även fått plattorna till adaptern nu och rör till kollektorn.

Blev även att inhandla ett motorstativ smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/906112_vdv04p.jpg
T-röd, färg till motorutrymmet, motorstativ, adapterplattor och rör till kollektorn.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/906109_7z4j5v.jpg
Maskerat xD man tager vad man haver smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/906115_20beqb.jpg
Första lagret lack i vårat snygga lackbås smile

Kommer mer updates under dagen/kvällen smile
Senast redigerat av SNL (16 april 2010)

Let's stance!

900 Inlägg
16 april 2010
#19
kul projekt kommer följas!!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

615 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#20
Update 2. 16/4
kl 18.30

Nu har vi märkt att det kommer bli TAJT! med grenröret, blir att fixa 90' böj i alu. till en del slangar om detta skall funka.

Har även lackat några lager till på blocket, börjar bli kul att lacka när det är musik i bakgrunden *snurrig*
Insuget är också på G med lack, första lagret lagt, det blir vitt.
Distansplattor snart klara, dock inga bilder på det, men väntar på svets.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/906207_w4061u.jpg
Kan bli att se ballt ut, men med större turbo förstås tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/906206_8w0brt.jpg
Här kommer vi få kapa wastegateröret nån dec som ni ser big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/906213_wc58x2.jpg
Här kan det bli vaaarm kylarslang, men en 90graders böj i alu ska dit.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/906215_22gtwr.jpg
Fläkten har det svårt att snurra, blir att fixa en distans så den kommer ut en bit.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/906217_37qr8d.jpg
Andra lagret lagt här, är inne på 5e nu.
Senast redigerat av SNL (16 april 2010)

Let's stance!


Sök