Mitt första turbobygge, kom gärna med förslag om förbättringar.För snart 2 år sedan så krockade jag med min förstabil, en Volvo 740 16v -88, jag lagde upp den under 2 veckor men sen blev den bara stående, våtslipad, under ett tak, utan lack i brist på pengar. Idéerna började kretsa omkring att man kanske skulle bygga turbo utav den, men inget blev gjort på över ett år.
För 6-7 månader sedan köpte jag och en polare en 245 som vi skulle turbokonvertera, han köpte bilen och jag turbodelarna. Han drog sig ur och där stod jag med turbo, spridare, ic och ett turbogrenrör till en 8v.
Men nu har äntligen projektet fått lite fart, slog mig ihop med en annan polare och stack samma dag och skaffade ett ormbo som suttit på ett 16v 500hk bygge, och där står vi nu
Tanken är att bilen ska bli en hyfsad bus/driftbil som förhoppningsvis landar någonstans runt 400hk i första skedet, men ska hålla för 500hk så man har lite marginal.
Så som setupen verkar bli idagsläget:Motor:
Holset hx40 √
Pulssplittat turbogrenrör
Spridare ej bestämt (1000cc?)
VEMS
Alu IC √
Extern 50mm wastegate √
Lättat svänghjul
4-puck lamell
FK block, borrat till 97mm √
H-profil √
Smidda Wiseco 16v kolvar √
3" hela vägen
ZF låda
Chassi:
Sportdämpare och fjädrar från GE motors √
Eventuellt bur
Svetsad bakaxel
kardanring
Styling:
Addonpaket fram och bak √
Plastoson sidokjolar √
GLT vinge √
Takvinge
Hova bakljus √
Svartlackat i lykthusen √
Bilen ska lackas orginalfärg nertill(upp till fönstren) och blanksvart upptill √
Motorrumet ska gå i guld och svart
JP mk18 fälgar √
SPONSORER:SökesTACK TILL:Pelganders motorslip AB
Janne på Kihl Lack o. PlåtSåhär såg det ut efter smällen 11 Juli 2008, min födelsedag.Såhär såg det ut efter smällen 11 Juli 2008, min födelsedag.så som den stått i nästan 2 årLagad frontsnurrangrenröretHär måste jag svetsa en adapter och skruva ditnyblästat i väntan på lackDetta måste väl vara de turkosa?