3178
Sök

Köpråd: Mazda 626 -88 med dålig drivknut

5 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#1
Jag vill börja med att säga att jag inte är direkt motorintresserad och har fram tills nyligen inte haft en tanke på att skaffa bil. Jag har dock blivit erbjuden en "skruttig" Mazda 626 -88. Automat, elhissar och farthållare bland annat. Priset är satt lågt, riktpriset är 5000 men säljaren kan nog tänka sig att gå ner lite i priset. Även om det är en -88 så har den "bara" gått 17000 mil.

Enda nackdelen är den som dök upp igår när jag fick provköra bilen. Vid kraftigt rattutslag och pådrag på gasen knackar det från framvagnen. Vad jag förstår tyder detta på att drivknutarna (en eller flera?) håller på att ge upp. Säljaren visste själv inte vad felet berodde på men antydde att det har varit så en längre tid.

Tanken med bilen är bland annat att klara av resor på minst 20 mil enkel resa, klart att det säkerligen blir några kortare resor också men det är främst de längre jag vill ha bil till.

Vad tror ni? Är det värt besväret?

120 Inlägg
8 april 2010
#2
Att byta drivknutarna är ju inte jättedyrt så det låter väl ändå alright pris bara du byter dem.
Har själv haft en -89 så kolla 2 saker:
- Påfyllningsröret till bensinen brukar läcka. Fyll på full tank, rinner bensinen ut så är röret kasst (ca 2.000 kr)
- Rost i balkar och dämpartornen

Annars är detta helt klart en trevlig bil.

Henrik "Orientexpressen" Svensson

tratt
353 Inlägg
8 april 2010
#3
Säkerligen bara en drivknut, men skadar aldrig att byta båda. Min bror har en mazda 626 som jag lånade över sommaren förra året, den hade också farthållare osv, körde lite längre sträckor ibland och gick mjukt och bra och enligt mig drack den inte mycket. För det priset är de kanske värt att rädda den mazdan, trots allt "bara" 17k mil, vilket inte är mycket. Lycka till!

Mvh Andy

5 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#4
Tack för hjälpen.

Jag vet inte hur det var ställt med påfyllningsrör, dämpartorn eller balkar. Under större delen av sitt liv har den stått inomhus, utvändigt såg jag en del rost men inte mycket. Det verkar inte heller som att drivknutsproblemet inte varit närvarande särskilt länge och den enda anmärkningen under den nyligen gjorda besiktningen var spindelleden som sedan dess blivit utbytt.

Jag får väl slå till och bli bilägare.


Sök