Läs gärna den klistrade tråden med information direkt från SFRO.
--------------------------------------------------
BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.
------------------------------------------------
Börjar man att bygga om en motor så har man gjort våld på den certifiering som finns vilket är det samma som att man måste certifiera om.
Så att tänka i banor om Ombyggt fordon går inte. Amatörbyggt fordon lirar lite annorlunda och där är det bästa att kontakta SFRO och reda ut vad som krävs.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI