3544
Sök

Regga 740 gle årsm 84 med egenbyggd motor?

MulleRacing
499 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#1
Som topic lyder. Går det att regga med b23e block 16v topp och turbo? Vad behövs för en reggning? Andra bromsar annan upp hängning?

Eller är det bara att glömma? Har nämligen en 740 gle som det inte blir nått av, den står med b23e motor i som gått 25k mil går bra å är fräsch.

Tacksam för svar, inga idiotförklaringar tack!

Mvh


1 291 Inlägg
9 april 2010
#2
Enda sättet att göra det är genom att klassa in den som amatörbyggt fordon hos SFRO vilket blir ett stort projekt.
Min corsa ligger på gränsen mellan ombyggt fordon och amatörbyggt fordon, ger väl en hum om vilken ombyggnad som krävs på en vaanlig/befintlig bil.


739 Inlägg
9 april 2010
#3
Du får inte ha turbo på 16v? om det inte är en import från italien som har 16vturbo som orginal. detta va vad jag hörde för länge sen "rätta mig om jag har fel"

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
9 april 2010
#4
vofloo skrev:
Du får inte ha turbo på 16v? om det inte är en import från italien som har 16vturbo som orginal. detta va vad jag hörde för länge sen "rätta mig om jag har fel"

stämmer, man får ej konvertera en motor, måste ha komplett b204ft motor då., detta kan väl reggas in i en 740 med turbo bromsar och dylikt?

1 291 Inlägg
9 april 2010
#5
tal0n skrev:
vofloo skrev:
Du får inte ha turbo på 16v? om det inte är en import från italien som har 16vturbo som orginal. detta va vad jag hörde för länge sen "rätta mig om jag har fel"

stämmer, man får ej konvertera en motor, måste ha komplett b204ft motor då., detta kan väl reggas in i en 740 med turbo bromsar och dylikt?

Helt sant, man får egentligen inte ändra nånting på en avgasklassad motor (75<) öht.
Enda vägen är då genom amatörbyggt fordon där man har möjlighet att bygga en "egen" motor, dock så blir det ju som sagt en hel del merjobb.


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
9 april 2010
#6
MattiasH skrev:
tal0n skrev:
vofloo skrev:
Du får inte ha turbo på 16v? om det inte är en import från italien som har 16vturbo som orginal. detta va vad jag hörde för länge sen "rätta mig om jag har fel"

stämmer, man får ej konvertera en motor, måste ha komplett b204ft motor då., detta kan väl reggas in i en 740 med turbo bromsar och dylikt?

Helt sant, man får egentligen inte ändra nånting på en avgasklassad motor (75<) öht.
Enda vägen är då genom amatörbyggt fordon där man har möjlighet att bygga en "egen" motor, dock så blir det ju som sagt en hel del merjobb.

jo precis, men för TS så är det ju enklast att fixa tag i en b204ft motor med tillhörande katt/motorstyrning  och köra i, byta bromsar till turbo bromsar och köra iväg till en reg besiktning, är väl inte nå mkt mer som behövs på en 740 då det är samma upphängning och drivlina på en turbo som en insugare?
smile

10 287 Inlägg
9 april 2010
#7
Läs gärna den klistrade tråden med information direkt från SFRO.

--------------------------------------------------

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)


Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

------------------------------------------------


Börjar man att bygga om en motor så har man gjort våld på den certifiering som finns vilket är det samma som att man måste certifiera om.

Så att tänka i banor om Ombyggt fordon går inte.  Amatörbyggt fordon lirar lite annorlunda och där är det bästa att kontakta SFRO och reda ut vad som krävs.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

87 Inlägg
10 april 2010
#8
Men om man, som jag, har en b230et, skulle man inte då kunna montera en 16V topp på den och även få den igenom besiktningen ?


230 Inlägg
10 april 2010
#9
Nej inte genom "vanlig" besikting., isf via sfro som dom säger i tråden
Senast redigerat av eXe (10 april 2010)


10 287 Inlägg
10 april 2010
#10
Nu får ni ta och ge er......

En Volvo är inget amatörbyggt fordon. Att jag la till den passusen överhuvudtaget i inlägg #7 beror på att jag inte har detaljkoll på regelverket för just amatörbyggda fordon.

Om vi skall koka ner det till en enda mening som gäller för 99.9% av alla så är det alltså så här:


Så fort ni petar på motorn så är ni körda


Sedan att man kan halka igenom besiktningshallen därför att SBP är blinda, ni har mutat dom eller pga nåt annat gör det inte mera lagligt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

MulleRacing
499 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#11
Tack allihop då gick den idén också i stöpet:) Får väl låta bli att regga och köra den på bana istället eller också struntar jag helt i det och flyttar över papperen från 242:an till en nyare fräschare istället och regga den med t6 istället, så kan väl inte sbp klaga? eftersom det är en 75:a. Någon som vet någon som gjort detta ingrepp? Projekttråd eller liknande?

Mvh


739 Inlägg
10 april 2010
#12
jag vet 2 st som håller på med T6 byggen i 240s~ "karlsson_6" en av dem

MulleRacing
499 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#13
vofloo skrev:
jag vet 2 st som håller på med T6 byggen i 240s~ "karlsson_6" en av dem

mer då?smile



Sök