3216
Sök

Saab 9000-97, var sitter hastighetsgivaren?

175 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Jag måste hitta hastighetsgivaren, eftersom hastighetsmätaren slutat fungera, så jag antar att det är fel på hastighetsgivaren.

Jag tycker jag har letat runt hela växellådan utan att hitta något som kan vara detta, det enda jag hittar är denna kontakt som jag gissar är backväxelindikator eller nåt. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=901114

Vad sitter hastighetsgivaran?
Senast redigerat av Roaster (11 april 2010)

175 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Jag hittade den. Det sitter på transmissionskåpan, rakt bakåt och är nedstucken nedåt i en ca 3cm stor sexkantig stålsak.

Nu är bara frågan hur man skall kunna få bort den. Den sitter både med en krysskruv och med sexkanten. Känns nästan omöjligt att få bort utan att ta bort en massa kylslangar mm för att komma åt.

Är det någon som har något tips på hur man enklast går tillväga vid demontering?

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
175 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Tackar, så det tar 18min att fixa om man vet hur man gör... Hur skall man tolka att felet bara gäller modeller mellan 1995-1996? Är det där Saabs reparationsinstruktioner?

Riktigt så där enkelt är de inte, det ligger mängder av vajrar och slangar ovanför, jag tror jag skaffar en lång skruvmejsel (ca 50cm) för att få bort låsskruven uppifrån, och sedan lossar givaren från under bilen.
Senast redigerat av Roaster (11 april 2010)

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
10 april 2010
Ja det ska vara saabs egen beskrivning och utgivnings datum 10-96 men enligt samma sida så är det samma givare från 92-98 http://www.thesaabsite.com/9000/9000electrical.htm och hur djävligt till den sitter har jag ingen aning om men det är lätt att försköna en beskrivning.

175 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
Jag fick nu bort givaren. om man tar bort luftfiltret och röret till insuget så kommer man åt uppifrån, även om det är tight som vanligt.

Kugghjulet ser ok ut, och givaren pulserar när man vrider på kugghjulet, så det känns som om det är helt.

Vad annars kan göra att hastighetsmätaren inte fungerar?
Senast redigerat av Roaster (24 april 2010)

Sök