3384
Sök

850 t5-r knackar som fan på tomgång men tystnar när kopling trycks ner???

41 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#1
tjena har en 850 t5-r och den knackar som fan när jag står still men tystnar när jag trycker ner kopplingen?? vad kan det vara?? är inte urtrampningslagret för det har jag bytt och kan inte vara v-lådan för den har jag bytt den med... men fattar inte vad det kan vara ingen på volvo kan säga det heller...

och alla sa att det skulle vara urtrampningslagret som lät men det stämmer ju inte för ett urtrampningslager låter ju när man belastar kopplingen för det e ju då lagret trycks ut och snurrar det är ju då det ska låta när man trycker ner en koppling..

men skit samma någon som har en aning vad det kan vara som knackar men tystnar när jag trycker ner som sagt.???? låter lite på låga varv med på ettan och 2an när jag kör i väg ett lite rasslande ljud.???

tacksam för svar mvh krille

719 Inlägg
10 april 2010
#2
Svänghjulet
Senast redigerat av Vitamin (10 april 2010)

371 Inlägg
10 april 2010
#3
kan vara nållagret i svänghjulet som är kass. Det lagret snurrar när du har kopplingen ned tryckt.


1 043 Inlägg
10 april 2010
#4
Sitter inget nållager men det kan vara svänghjulet om det är ett dubellmassesvänghjul.

593 Inlägg
11 april 2010
#5
kan med störtsa sannorlikhet vara svänghjulet, men det lär inte vara ngt nållager som låter så..

Finns både stumt och dubbelmassigt svänghjul på 850, kommer inte ihåg vilket år brytet är men när dm svänghjulen blir dåliga så kan de skramla ganska bra på tomgång..

Så ta ner lådan och titta om svänghjulet är delat och känn på det om det är mkt glappt.

Ja har dm svänghjul på min 940-98 och det har ja lämnat bort o stumsvetsat just för skrammel på tomgång och enorma vibrationer på lågvarv med full gas.. Så ideèn är inte helt dum med att de skulle kunna vara svänghjulet på din också..

(och ja de blir stum drivlina när du stumsvetsar, så de kan tyvärr bli lite oljud då också, men då inte från svänghjulet, utan från lådan, och de är ett annat ljud som iallafall inte ja stör mig på)

mvh
Senast redigerat av epapower (11 april 2010)

8 251 Inlägg
11 april 2010
#6
Att bygga om till dubbelmasse är ett nerbyte. Det enda positiva med ett sånt byta är att det blir tystarte från lådan.


509 Inlägg
11 april 2010
#7
Mina lådor har också knackat lite. Läste någonstans att de kommer från den ingående axeln i lådan, inget farligt bara lite störande.

509 Inlägg
11 april 2010
#8
krille85 skrev:
Thiger_84 skrev:
Mina lådor har också knackat lite. Läste någonstans att de kommer från den ingående axeln i lådan, inget farligt bara lite störande.

a jag vet men står längre upp att lådan är bytt om du läser

Begagnad låda antar jag? Dom brukar låta lite.

509 Inlägg
11 april 2010
#9
krille85 skrev:
Thiger_84 skrev:
krille85 skrev:

a jag vet men står längre upp att lådan är bytt om du läser

Begagnad låda antar jag? Dom brukar låta lite.

och det knackar inte lite.... knackar lite när den är kall men sen när den blir varmare så knackar det som fan högt...

tror ju inte det är fel på 2 st lådor då jag känner han jag fick lådan av och den var provkörd och lät inte då iallafall så tvivlar på att denna är sönder med...

men du kanske kan förklara varför ett svänghjul kan låta som dom andra skriver och som dom tror det är? vad på svänghjulet kan göra så det knackar men tystnar när koppling trycks ner?

Jag va bekymrad över de ljudet i början med så jag kollade upp de å fick förklarat för mig att de va nått lager på ingående axel i lådan som låter. Båda mina lådor låter, polarens 850 t5a lät också.
Det försvinner när man kopplar för att de slutar att snurra i lådan.

285 Inlägg
11 april 2010
#10
hade samma grej med min med att de va ett litet knackande ljud som tystanade när man kopplade.men de va inte alltid de lät utan kunde komma bara ibland.har enkelmassigt svänghjul på min så de är inte de som är prolbemet har bytt uttrampnings lagret och fettat upp kopplings gafflen och styrpinnen till den hoppas att det har slutat nu har inte startat en.


40 Inlägg
11 april 2010
#11
Kollat ur trampnigslagret?

41 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#12
har tittat på svänghjulet nu och är ett enkelt massigt svänghjul vad kan knacka då? kanske lammelen eller tryckplattan ???

285 Inlägg
41 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#14
ante850r skrev:
nån som vet?

nope smile

tror det är lamellen för om fjädrarna inte funkar som dom ska så blir den presis som en stum och då knackar v-lådan ska byta lamell och tryckplatta och se va som händer..

1 562 Inlägg
13 april 2010
#15
bara å riva ner lådan å kolla.

285 Inlägg
14 april 2010
#16
krille85 skrev:
ante850r skrev:
nån som vet?

nope smile

tror det är lamellen för om fjädrarna inte funkar som dom ska så blir den presis som en stum och då knackar v-lådan ska byta lamell och tryckplatta och se va som händer..

okej men tycker om de skulle va dom fjädrarna så skulle de väl låta även när man kopplar..de är ju till för att minska "ryckningarna"ojämnheten från motorn över till lådan.


8 251 Inlägg
14 april 2010
#17
krille85 skrev:
har tittat på svänghjulet nu och är ett enkelt massigt svänghjul vad kan knacka då? kanske lammelen eller tryckplattan ???

Troligen synkringarna. Starndard på dessa lådor och inte så mycket att göra åt. Finns vissa möjligheter att tysta det med annan olja.


41 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#18
Marlboroman skrev:
krille85 skrev:
har tittat på svänghjulet nu och är ett enkelt massigt svänghjul vad kan knacka då? kanske lammelen eller tryckplattan ???

Troligen synkringarna. Starndard på dessa lådor och inte så mycket att göra åt. Finns vissa möjligheter att tysta det med annan olja.

lådan är ju bytt tvivlar på att synkringarna var kassa på bägge.. och den som sitter i vart provkörd och fungerade klockrent utav en jag känner..

men man kan ju dra i mitten på lamellen med fingrarna nästa så fjädrarna fjädras och så lite motstångd ska det väl inte vara och att den i mitten på lamellen glappar(menar den med splinsen i som styr fjädrarna.

41 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#19
ante850r skrev:
krille85 skrev:
ante850r skrev:
nån som vet?

nope smile

tror det är lamellen för om fjädrarna inte funkar som dom ska så blir den presis som en stum och då knackar v-lådan ska byta lamell och tryckplatta och se va som händer..

okej men tycker om de skulle va dom fjädrarna så skulle de väl låta även när man kopplar..de är ju till för att minska "ryckningarna"ojämnheten från motorn över till lådan.

inte en aning men är alldeles för lite motstånd där får prova att byta.. är det inte det så kör jag in bilen rätt i vägg:_)

1 210 Inlägg
14 april 2010
#20
urtrampningslager!?


Sök