3295
Sök

Hur få in trycket i kupen Audi A4 sedan

243 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Har i dagsläget en sluten låda till mina 2 basar.

Får dock inte inte ngt tryck i kupen så behöver hjälp.

Har läst om bandpasslådor men dom verkar svåra som attan att få till rätt när man bygger dom.

Finns det ngt annat sätt för mig att få in trycket med befintlig låda?

Basarna är 2 st

Infinity Kappa 122.7W

Baselement 12", 300 mm
Användbart frekvensomfång 23-400 Hz
Användbar känslighet 92 dB 2,83 Volt/1m
Effekt 350 Watt RMS, 1400 Watt max
Rek. förstärkare 50 - 500 Watt RMS
Impedans 1 eller 4 Ω, Re 1 eller 4 Ω
Fs 20,6 Hz
Vas 98,3 liter
Qts 0,456
Xmax +- 12 mm
Talspolens diameter 3", 85 mm
Monteringsdjup 127 mm
Monteringshål 283 mm
Ytterdiameter  316 mm
Högtalarens volym 3 liter
Rek sluten låda 28 liter
Rek basreflex låda 57 liter

Friskt satsat, hälften vunnet;)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 april 2010
Har du möjligtvis skidlucka eller hål i hatthyllan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

243 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Har du möjligtvis skidlucka eller hål i hatthyllan?

Skidlucka finns inte, däremot har jag 2 hål för högtalare i varje "ytterkant" av hatthyllan om du förstår hur jag menar:P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 april 2010
Aha okej, synd att du inte har skidlucka för då hade det gått att bygga så basarna spelar mot den och sen täta runt om, men men. smile Om du nu har hål i hatthyllan då så går det ju att bygga bandpasslåda och låta rören gå upp genom hålen, verkar funka bra för dom som testat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

243 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
det går inte att få in trycket på ngt annat sätt då? känns lite sådär att behöva bygga en bandpass när man inte e såå haj på att..har visserligen en polare som e snickare men man ska ju ha en ritning att bygga efter oxå=/

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 april 2010
Lådvolym kan Drönirettab fixa åt dig, sen så är det bara att fixa material å bygga. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
11 april 2010
Lindmark_89 skrev:
däremot har jag 2 hål för högtalare i varje "ytterkant" av hatthyllan

Hur stora hål är det, ryms ett 6" rör i varje hål?

Har kollat på en bandpasslåda med tre kammare, två slutna och en portad kammare:

Sluten kammare (per kammare): 27 liter totalt, dämpmatta (polyestermatta) på innerväggarna.
Portad kammare: 90 liter, dämpmatta (polyestermatta) på innerväggarna.
Portar: 2 st 6" rör som är 12 cm långa, trattar behövs inte.

243 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Dessvärre ryms inget större än 4" neutral

21 761 Inlägg
11 april 2010
Med 2 st 4" portar så blir längden bara runt 2 cm och det funkar inte eftersom trattar måste användas till den portdimensionen för att inte riskera flåsljud. Det går iof att stämma av betydligt lägre och alltså få längre port (så att trattar kan användas), men då spelar lådan knappast så mycket högre upp i frekvens än 50-60 Hz. Mest djupbas alltså.

Med en sån återgivning så behövs ett rejält framsystem som kan spela ner till 50-60 Hz på ganska hög volym utan att låta illa. smile

Alternativt får du kapa litegrann i hatthyllan så att 6" rör ryms.

243 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
jag borde kunna kapa upp 2" till, dock så får du gärna göra en skiss på hur lådan ska se ut så man kan måtta lite i bilen oh se hur man kan passa in allt;)..

Vill du göra de så vore de super, behöver ju inte vara ngt avancerat direkt:P..bara så man ser hur det kan se ut

21 761 Inlägg
11 april 2010
Så här ungefär:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/902646_phvzdi.jpg
Trekammars bandpass med 2 st 6" rör upp i hatthyllan.

243 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
okej, hur är det med att täta bakåt? behövs det eller?

21 761 Inlägg
11 april 2010
Nej, huvudsaken är att rören sticker upp litegrann genom hatthyllan och att det helst är ganska tätt där rören går upp i hatthyllan. Allt ljud kommer ut via rören, därför får man in ljudet i kupen på ett bra sätt. smile

243 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
okej, hur är det med rören, går det använda vanligt dräneringsrör?tongue oh sen lådan, väggen som hamnar mot sätet, ska den vara vinklad eller går det bra att bygga allt i 90 graders vinklar?..

Hope du förstår:P

243 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Ingen?hmm

21 761 Inlägg
25 maj 2010
Lindmark_89 skrev:
okej, hur är det med rören, går det använda vanligt dräneringsrör?tongue oh sen lådan, väggen som hamnar mot sätet, ska den vara vinklad eller går det bra att bygga allt i 90 graders vinklar?..

Hope du förstår:P

Vanligt dräneringsrör, menar du typ vvs rör?

I så fall brukar det gå bra. Väggen mot sätet behöver inte vara vinklad, gör alla vinklar i 90 grader istället eftersom det är enklare att bygga. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 maj 2010
Med vinklad vägg mot ryggstödet så spar du ju en del utrymme i skuffen, om du nu bryr dig om det. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

243 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Med vinklad vägg mot ryggstödet så spar du ju en del utrymme i skuffen, om du nu bryr dig om det. smile

hehe, nja det vet jag väl inte om jag bryr mig så hårt om:P..har ju ingen familj så man behöver ju inte lasta ngt:P..då kör man volvon istället;)

Drönirettab: Japp, menar såna där orange rör som man gräver ner för oh typ, dränera vatten oh sånt:P det går bra att använda såna då? behövs tratt i ngn ände av röret?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2010
vill man gå den enkla vägen, så gör man som jag har gjort i de bilar där jag haft de problemet..

kraftigt steg, tåliga basar, portad låda..  har mnan bara nog med kraft, så kommer trycket in i bilen smile

sluten låda är ju inte att rekomendera till din bil..

21 761 Inlägg
26 maj 2010
Lindmark_89 skrev:
Japp, menar såna där orange rör som man gräver ner för oh typ, dränera vatten oh sånt:P det går bra att använda såna då? behövs tratt i ngn ände av röret?

Trattar behövs inte till din låda, som jag även skrev i lådförslaget. Portarean blir tillräckligt stor så att flåsljud inte ska uppstå. Såna där oranga rör brukar folk använda som basreflexrör, inga problem. smile

Sök