Rquired skrev:
sk8ville skrev:
Nu är det så att på den sidan så har du jämnfört en 325i från 91 med en 323i från 95. Så om man bara väljer en 325i ett år senare (92) så ser siffrorna helt annorlunda ut:
0 - 80 km/h 5,3 s
0 - 100 km/h 7,6 s
0 - 120 km/h 10,7 s
0 - 140 km/h 14,1 s
0 - 160 km/h 19,5 s
0 - 180 km/h 26,1 s
Och jag ser inte var 323i och 328i är snålare än 325i då både 23 och 28 drar mer blandad körning enligt sidan du länkade.
Min 325i drar 0,7 l/mil i snitt då höll jag 120-130 på motorvägen och körning inne i malmö, uppmätt på en sträcka på 20 mil. Så den är inte törstig.
Så 323i kan du räkna bort, slöare och törstigare bil.
325i Lite snabbare men inte lika törstig.
328i Nån hundradel snabbare än 325i o törstigare.
Å andra sidan är bilen från 1992 en coupé och 323i i exemplet ovan en sedan, därför lät jag bli att jämföra dem.
Likadant med förbrukningen, kan du garantera att det är samma körning som ligger bakom de siffrorna? Och om siffrorna nu skulle gälla så var 328i snålare i vissa tester, och törstigare i andra.
323i är dels snålare på pappret, men i verkligheten är skillnaden mellan både 323i/328i och 325i ännu större, dessutom har de förstnämnda ett bredare register (gäller framför allt 328i) och upplevs betydligt starkare än 325i som behöver varvas mycket innan den vaknar till liv, roligt när man buskör men till vardags är M52s karaktär att föredra; Stark i botten men drar gärna till högre varv.
Att E36 med M52 dessutom är lätt uppdaterad gör inte saken sämre, modernare motor, uppdaterat rostskydd och ofta avsevärt mer utrustning.
328i M52B28: http://www.einszweidrei.de/bmw/328icp1997-1.htmVikt: 1420 kg
0 - 80 km/h 4,8 s
0 - 100 km/h 6,9 s
0 - 120 km/h 9,6 s
0 - 140 km/h 13,1 s
0 - 160 km/h 17,4 s
0 - 180 km/h 23,6 s
Testförbrukning: 10.7L/100km
325i M50B25: http://www.einszweidrei.de/bmw/325ivc1992-1.htmVikt: 1403 kg
0 - 80 km/h 5,3 s
0 - 100 km/h 7,6 s
0 - 120 km/h 10,7 s
0 - 140 km/h 14,1 s
0 - 160 km/h 19,5 s
0 - 180 km/h 26,1 s
Testförbrukning: 10.8L/100km
Tog med testförbrukningen eftersom du verkar tycka att den var relevant, skall dock absolut inte misstas för verklig blandad förbrukning. Och 0.7sek kvickare till 100km/h och 2.5 till 180km/h är dels varken "Nån hundradel snabbare", tvärt om är det en högst märkbar skillnad.
På samma vis är 0.3L volym extra även det en markant skillnad. Den extra prestandan för 1cl extra milen får räknas som ett klipp, med tanke på vad folk annars brukar offra för en starkare motor. När då 328i är snålare till vardags blir inte saken sämre.
Nej jag vidhåller att TS bör köpa sig en 323i eller 328i, E36 är ingen ny bil men som 325i känns det ytterligare lite äldre.