Jag har upptäckt att prisskillnaden mellan vanliga 95 oktan bensin och vanlig 98 oktan har skenat iväg på lite olika tankställen... Hur länge som helst har det ju varit 30 öre skillnad men nu har det stuckit iväg i etapper till 90 öre skillnad, vad händer och vad beror det på?
Vad ser ni för skillnader hos respektive bensinbolag? Funderar på om det är lokalt eller generellt...
Jag kan ju ana att det rör sig om ett trick för bensinbolagen att tjäna mer pengar då det oftast är bara 95 oktan som jämföres och efterfrågan kan ju vara en annan bidragande faktor...
Verkar vara ganska lokalt.. Här hemma har det varit 30 öre mer för 98a så länge jag kan minnas men i Borås förra helgen påväg till Elmia kostade 98an nästan en krona mer än 95 såg jag
Brukar väl skilja åtminstone 30-40 öre. Tänkte inte på det idag när jag tankade men reagerade på att bensinen gått upp. 14.02/liter fick man betala idag. För 98 oktan alltså.
känns som de är overkill pris på vad man än kör för nått men men soppa behöver man så man kommer ju tanka iaf tyvär... ska bli kul och se den dagen vi kommer in i elbils stadiet lr linkade då de bara finns såna typ.. undrar om elen kommer bli as dyr den med då bara för att vi ska ge fan i och ladda bilarna då .
synd man inte va 20 år äldre så man fick uppleva när soppan va stortsett gratis
känns som de är overkill pris på vad man än kör för nått men men soppa behöver man så man kommer ju tanka iaf tyvär... ska bli kul och se den dagen vi kommer in i elbils stadiet lr linkade då de bara finns såna typ.. undrar om elen kommer bli as dyr den med då bara för att vi ska ge fan i och ladda bilarna då .
Javisst, på 60-talet gav man bort soppan för 1 kr/L! Dock kunde man bara med en vanlig industriarbetarlön köpa ca 5 liter för varje arbetad timme, hur många liter får du för din timlön idag?
Jo att soppan generellt blir dyrare å dyrare suger ju hårt det också men frågan var inte det nu...
Utan vad anledningen är till denna ökade prisskillnad mellan 95 och 98 oktan? ...känns inte motiverat mer än girigt eller så är det så enkelt att det är efterfrågan som förrändrat det så här?
Jo att det beror på efterfrågan kan jag köpa till viss del men det är ju något som bensinbolagen påverkat en hel del i form av tillgänglighet, nämligen 98 oktan är ju borttaget på många stationer i förmån för att erbjuda E85 istället...(jo ja förstår det ekonomiska skälet till detta) och därför är jag övertygad att en hel del f.d tankare av 98 har tvingats välja 95 istället trots att bilen de har går bättre på 98... (mina bilar gillar inte 95, så numera känner man sig som nervärderad & utrotningshotad 98-tankare...)