2960
Sök

Saab 9-5 Aero-00 tvekar vid fullladd på höga växlar!

116 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#1
Har nydligen tagit ut min 9-5 aero som är sen förra ägaren mappad till ca~300hk, med bara original delar på, så under vintern har jag bytt allt från luftfiltret till utblåset till större och värre saker, (inte monterat ic än) men nu när jag vart ute och kört märkt att bilen går bra och reagerar fint på lagg på ettan och tvåan, men trean, fyran och feman börjar den jobba och sen tappar den sakta laddet och får ingen direckt svar på ~1,4 bars laddet,

har kollat alla slangar, ingen trasig,
Kollade stiften som är nybytta de var kritvita!!

Så funderar nu om jag är för blind och glömt att byta upp bränslesystemet,
Ska jag testa att köpa BTR uppgradering men viket tryck 3,5 eller 3,8?
Ska jag kanske byta spridare?
Och till sist Mappa om bilen blir de ett måste?

Tack För Svar David Berg


118 Inlägg
24 november 2011
#2
Skaffa dig en 02a. Den 9-5an du har är inte gjord för några 300hk, Den håller inte ens för org effekten..
Beergh skrev:
Har nydligen tagit ut min 9-5 aero som är sen förra ägaren mappad till ca~300hk, med bara original delar på, så under vintern har jag bytt allt från luftfiltret till utblåset till större och värre saker, (inte monterat ic än) men nu när jag vart ute och kört märkt att bilen går bra och reagerar fint på lagg på ettan och tvåan, men trean, fyran och feman börjar den jobba och sen tappar den sakta laddet och får ingen direckt svar på ~1,4 bars laddet,

har kollat alla slangar, ingen trasig,
Kollade stiften som är nybytta de var kritvita!!

Så funderar nu om jag är för blind och glömt att byta upp bränslesystemet,
Ska jag testa att köpa BTR uppgradering men viket tryck 3,5 eller 3,8?
Ska jag kanske byta spridare?
Och till sist Mappa om bilen blir de ett måste?

Tack För Svar David Berg

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

1 168 Inlägg
24 november 2011
#3
kellis skrev:
Skaffa dig en 02a. Den 9-5an du har är inte gjord för några 300hk, Den håller inte ens för org effekten..
Beergh skrev:
Har nydligen tagit ut min 9-5 aero som är sen förra ägaren mappad till ca~300hk, med bara original delar på, så under vintern har jag bytt allt från luftfiltret till utblåset till större och värre saker, (inte monterat ic än) men nu när jag vart ute och kört märkt att bilen går bra och reagerar fint på lagg på ettan och tvåan, men trean, fyran och feman börjar den jobba och sen tappar den sakta laddet och får ingen direckt svar på ~1,4 bars laddet,

har kollat alla slangar, ingen trasig,
Kollade stiften som är nybytta de var kritvita!!

Så funderar nu om jag är för blind och glömt att byta upp bränslesystemet,
Ska jag testa att köpa BTR uppgradering men viket tryck 3,5 eller 3,8?
Ska jag kanske byta spridare?
Och till sist Mappa om bilen blir de ett måste?

Tack För Svar David Berg


Har tyvärr inget svar på din fråga.
Men detta svaret var väl lite väl dåligt info? berätta gärna lite varför en -02a är bättre. och om han mot förmodan faktist vill behålla sin -00 så kanske vi ska rikta oss in på att lösa den biten först? smile


118 Inlägg
24 november 2011
#4
Ja vad ska jag säga? det är helt enkelt bättre saker i maskin och en annan låda dessutom.
jimmzzan skrev:
kellis skrev:
Skaffa dig en 02a. Den 9-5an du har är inte gjord för några 300hk, Den håller inte ens för org effekten..
Beergh skrev:
Har nydligen tagit ut min 9-5 aero som är sen förra ägaren mappad till ca~300hk, med bara original delar på, så under vintern har jag bytt allt från luftfiltret till utblåset till större och värre saker, (inte monterat ic än) men nu när jag vart ute och kört märkt att bilen går bra och reagerar fint på lagg på ettan och tvåan, men trean, fyran och feman börjar den jobba och sen tappar den sakta laddet och får ingen direckt svar på ~1,4 bars laddet,

har kollat alla slangar, ingen trasig,
Kollade stiften som är nybytta de var kritvita!!

Så funderar nu om jag är för blind och glömt att byta upp bränslesystemet,
Ska jag testa att köpa BTR uppgradering men viket tryck 3,5 eller 3,8?
Ska jag kanske byta spridare?
Och till sist Mappa om bilen blir de ett måste?

Tack För Svar David Berg


Har tyvärr inget svar på din fråga.
Men detta svaret var väl lite väl dåligt info? berätta gärna lite varför en -02a är bättre. och om han mot förmodan faktist vill behålla sin -00 så kanske vi ska rikta oss in på att lösa den biten först? smile

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 november 2011
#5
kellis skrev:
Skaffa dig en 02a. Den 9-5an du har är inte gjord för några 300hk, Den håller inte ens för org effekten..
Beergh skrev:
Har nydligen tagit ut min 9-5 aero som är sen förra ägaren mappad till ca~300hk, med bara original delar på, så under vintern har jag bytt allt från luftfiltret till utblåset till större och värre saker, (inte monterat ic än) men nu när jag vart ute och kört märkt att bilen går bra och reagerar fint på lagg på ettan och tvåan, men trean, fyran och feman börjar den jobba och sen tappar den sakta laddet och får ingen direckt svar på ~1,4 bars laddet,

har kollat alla slangar, ingen trasig,
Kollade stiften som är nybytta de var kritvita!!

Så funderar nu om jag är för blind och glömt att byta upp bränslesystemet,
Ska jag testa att köpa BTR uppgradering men viket tryck 3,5 eller 3,8?
Ska jag kanske byta spridare?
Och till sist Mappa om bilen blir de ett måste?

Tack För Svar David Berg


varför ska han skaffa sig just en -02? det fattar jag inte?

det kan vara så simpelt så det är dem blå backventilerna...sök på blå ventiler och Saab så hittar du nog vad du söker!
det är ett långskott det kan lika gärna vara bränslefilter eller luftmassemätare eller något helt annat!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

88 Inlägg
19 juni 2013
#6
Köpa en 02:a e ju ganska onödig. E precis samma växellåda ända saab gjorde va att byta olja i lådan 02. Och motorn e samma ända till 03 då de ändrades lite men blocket e precis samma. Men som tidigare sagt kolla de blå backventilerna Samnt kolla så dumpen e tätt.


3 860 Inlägg
19 juni 2013
#7
Men, den är mappad för org hårdvara och nu har du bytt.. exakt vad har du bytt?
Senast redigerat av spokenratt (19 juni 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök