Hallå.. När jag larmar på stereon så blinkar alla lampor och voltmätaren går ner till 11 volt. Detta e när motorn e igång då. Och när motorn e av så går den ner till 9 volt. Vad ska jag göra för att förhindra detta`?? har prövat att ladda batteriet. Men det blev ingen ändring. Jag har ett 65amp batteri.
Kolla jordflätorna. Vet inte hur det ser ut på en 323 men dom flesta har mellan minuspol batteri och kaross samt mellan motorblock och kaross. Kan även sitta en mellan ventilkåpa och kaross. Ser dom inte friska ut så byt ut dom.
Mät generatorn, dina kol kanske börjar ta slut. Har du mätt batteriet med multimeter när motorn är avstängd?
Nu har jag ingen koll på vad ditt ljudbygge består av men detta fenomen brukar man kunna få av för liten kabelarea till slutsteget, så hur grova kablar har du? och hur många rms är steget på? //Robin
Sök, jag har tagit upp detta fenomenet i en tråd jag skapat och där finner du svar från jordning till extra batteri generator osv, detta ämnet är nog det som det finns flest träffar på inne på garaget.
MCMLXXXII: Ska kolla upp det med kablarna. Jag har inte mätt generatorn. Vet bara att jorden från batteriet e typ en 10mm2. Jag har inte kollat generator i heller.
stRaend: Larma stereon = Skruvar upp
Pa3rlan: Jag har nu 16mm2 kabel och det e 240+240Rms från slutstegen. Dom e säkrade på 50+60amp säkring. Har en 35mm2 kabel som ska på.
kalle_kalle: batteriet e i bra skick. Och det e org generator. Vet ej vilka a dom matar ut
När ska man byta generator? Jag har 65amp generator.. Behöver jag byta generator eller klarar den sig??
Jag kör original generator och batteri från volvo.
Har 1200 watt i skuffen, och jag fick bort mitt problem samma som du, genom att byta jord fram 35 mms kabel till motor jord och 25 till chassi, 50 mm jordning av kondensatorn bak, slipa rent alla jord ytor.
Det blev en klar skillnad.
Mitt batteri ligger på 12,9 volt när bilen är avstängd och hur mycket jag än krämar på så sjunker den aldrig under 12,3 när bilen är på, vad jag kan se, voltmätarna är ju inte allt för snabba.
Att tänka på, det är ju aldrig fel att överdimensionera jorden, så ha i alla fall 10mm mer än plus kabeln.
När ska man byta generator? Jag har 65amp generator.. Behöver jag byta generator eller klarar den sig??
Börja med de blilligaste sakerna och prova dig fram, först kolla alla kablar jordningar osv, sen är det nog en ide om generatorn inte är slut så ha istället ett extra batteri bak då det kan va jävligt bökigt med ny generator, vet inte hur det ser ut i din bil men men.
samma sak som en vattenflaska. kvittar om den rymmer 0.5 liter eller 150 liter, om flaskhalsen är lika stor så kommer inte vattnet ut fortare oavsett volym. Så ta tag i att byt alla originalkablar mellan chassi, motorblock, generator. Kontrollera även att anslutningsytorna är rena och fina. Sedan om inte detta hjälper så se över ditt batteri. Om detta är friskt så kan du börja kolla efter ett till batteri.
När ska man byta generator? Jag har 65amp generator.. Behöver jag byta generator eller klarar den sig??
Börja med de blilligaste sakerna och prova dig fram, först kolla alla kablar jordningar osv, sen är det nog en ide om generatorn inte är slut så ha istället ett extra batteri bak då det kan va jävligt bökigt med ny generator, vet inte hur det ser ut i din bil men men.
Okej.. Jag har kollat jordkablarna i motor rummet och alla dom ser bra ut. Får införskaffa ett batteri till o se hur det blir..
När ska man byta generator? Jag har 65amp generator.. Behöver jag byta generator eller klarar den sig??
Börja med de blilligaste sakerna och prova dig fram, först kolla alla kablar jordningar osv, sen är det nog en ide om generatorn inte är slut så ha istället ett extra batteri bak då det kan va jävligt bökigt med ny generator, vet inte hur det ser ut i din bil men men.
Okej.. Jag har kollat jordkablarna i motor rummet och alla dom ser bra ut. Får införskaffa ett batteri till o se hur det blir..
Innan du gör de, jag förstår att du har en 16 mm kabel till steg bak eller hur? prova att jorda överallt med minst 25mm jordkablar på alla ställen där bilen jordar alltså chassi och motor fram och steg bak.
Hur mycket laddar generatorn när bilen är på "spänningen över polerna med bilen påslagen"?
Har du slutsteg och hela det kitet så köp en kondensator som du kopplar in på pluskabeln från batteriet. Sätt den en bit innan steget så ska du se att det blir bra. Så istället för att ta ström direkt från batteriet, så har kondensatorn lite ström i sig som steget kan ta när det behövs lite extra
Har du slutsteg och hela det kitet så köp en kondensator som du kopplar in på pluskabeln från batteriet. Sätt den en bit innan steget så ska du se att det blir bra. Så istället för att ta ström direkt från batteriet, så har kondensatorn lite ström i sig som steget kan ta när det behövs lite extra
Mmmm........i ngn ms ja......sedan måste den laddas upp igen.
stRaend skrev:
tror inte en kondensator är det rätta när spänningen sjunker ner mot 11v respektive 9v! måste vara något annat grovt fel.
Precis....
Det har sagts förr och jag säger det igen: Att använda en kondensator då man har dålig strömförsörjning är som att försöka stoppa en artärblödning med ett plåster.
Dannz0> Ett annat tips som ligger väldigt nära till hands nu är att söka på forumet då detta ämne har tagits upp om och om igen.........och börjar bli vääääääldigt uttjatat...... Menar inte att vara elak, men man tröttnar på att svara på samma frågor om o om igen när det ÄR lätt för en person att söka på ett forum......