3296
Sök

Nytt ljud i volvo v40!!

84 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Hej har funderingar på att uppgradera ljudet i min volvo nån som vet vad man får plats med för högtalare utan att göra allt för stor modifiering ??

Mvh // Micke  big_smile

Hej

4 693 Inlägg
13 april 2010
Bra att veta vad det är för Volvo...

Booyakasha!

84 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
en volvo v40 t4 -98

Hej

______________JDM______________
204 Inlägg
13 april 2010
5.25 i dörrarna och typ 3.5 till 4 i instrument panelen, det bästa är att köra ett kit och slänga ut de i dörrarna och diskanten i instrumentpanelen byter du mot diskanten du får med kittet.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

84 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
kan man få plats med koxi högtalare ?

Hej

204 Inlägg
13 april 2010
Mickee_ skrev:

Så länge det är 5.25 tum så går det prima då kan du ha vad som helst.

Tänk bara på att volvo har en egen koppling till högtalarna om du ska fortsätta använda stereon vill säga, köp då adaptrar till dessa www.brc.se någon stans där finns det nog tror jag.

Bilbyggare/Ljudbyggare
64 Inlägg
13 april 2010
Mickee_ skrev:

Du kan ha koaxer i dörrarna men det låter skit! ta ett kit istället nästan samma pengar.

MVH Fredrik

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 april 2010
Bromar skrev:
5.25 i dörrarna och typ 3.5 till 4 i instrument panelen, det bästa är att köra ett kit och slänga ut de i dörrarna och diskanten i instrumentpanelen byter du mot diskanten du får med kittet.

Nja ännu bättre är det att köra ett par koaxialer eller ett kit uppe på brädan och midbasar i dörrarna, tycker jag iaf. smile Ljudbilden blir lite konstig om man kör med midbasar/mellanregister nere i dörrarna och diskant uppe på brädan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

84 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
nån som har nå kit eller högtalare och rekomendera ?

Hej

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 april 2010
Det smidigaste hade ju varit om du orkat modifiera för att få plats med 6,5" midbasar i dörrarna, men då krävs det en del jobb. Så som det ser ut nu så får du nog bäst resultat med ett 5,25" kit där du bara använder midbasarna och sätter i dörrarna samt ett par 4" koaxialer eller kit till brädan. Men för att kunna rekommendera nåt så vore det bra att veta vad du har för budget? Tänker du driva med originaleffekten eller kan du tänka dig att köpa ett steg till högtalarna?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

204 Inlägg
13 april 2010
ChriZtoffer skrev:
Bromar skrev:

Nja ännu bättre är det att köra ett par koaxialer eller ett kit uppe på brädan och midbasar i dörrarna, tycker jag iaf. smile Ljudbilden blir lite konstig om man kör med midbasar/mellanregister nere i dörrarna och diskant uppe på brädan.

Jo helt klart, men då ska han ha minst 6,5 i dörrarna, annars så är det skit samma, om han har 5.25 i dörren och 4 koax i brädan eller kitt så hör han inte 5.25, det gör inte jag iallafall.

provade med koax i min bräda tyckte mina 5.25 i dörren försvann lite så jag har kitt diskanten i brädan bara  och jag tycker det låter bra, dock så har jag skruvat på delningsfilter en hel del, annars blir det som du säger en väldigt skrikig ljudbild.

4 693 Inlägg
13 april 2010
Jonny_Bravo skrev:
Mickee_ skrev:

Du kan ha koaxer i dörrarna men det låter skit! ta ett kit istället nästan samma pengar.

MVH Fredrik

Varför låter det skit?
varför skulle kit låta bättre?

Kul att veta

Booyakasha!

204 Inlägg
13 april 2010
Softis skrev:
Jonny_Bravo skrev:
Mickee_ skrev:

MVH Fredrik

Varför låter det skit?
varför skulle kit låta bättre?

Kul att veta

Han kanske syftar till att om man ska ha koax i v40 fram dörrarna så sitter de nere vid fötterna kanske inte bästa ljud bilden så, borde bli lite bättre att få upp diskanten.

*Bara en tanke*

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 april 2010
Bromar skrev:
ChriZtoffer skrev:
Bromar skrev:

Jo helt klart, men då ska han ha minst 6,5 i dörrarna, annars så är det skit samma, om han har 5.25 i dörren och 4 koax i brädan eller kitt så hör han inte 5.25, det gör inte jag iallafall.

provade med koax i min bräda tyckte mina 5.25 i dörren försvann lite så jag har kitt diskanten i brädan bara  och jag tycker det låter bra, dock så har jag skruvat på delningsfilter en hel del, annars blir det som du säger en väldigt skrikig ljudbild.

Ja ett annat alternativ är ju att köpa ett par bra 4" (synd att Amega inte finns i den dimensionen) och montera riktigt stumt och tätt i brädan, då blir det nog bra utan nåt i dörrarna. smile Fast ett par lite rejälare 5,25" midbasar i dörrarna kan nog helt klart göra skillnad ändå, iaf på djupet.
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 april 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

204 Inlägg
13 april 2010
ChriZtoffer skrev:
Bromar skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ja ett annat alternativ är ju att köpa ett par bra 4" (synd att Amega inte finns i den dimensionen) och montera riktigt stumt och tätt i brädan, då blir det nog bra utan nåt i dörrarna. smile Fast ett par lite rejälare 5,25" midbasar i dörrarna kan nog helt klart göra skillnad ändå, iaf på djupet.

Instämmer, det är ju helt upp till trådskaparen hur mycket han vill pilla och hålla på.

Lättast med minst krångel, Köp ett 5.25 kitt till vare sig slutsteg eller HU, och prova dig fram vart du ska ha diskanten för att få en trevlig ljudbild.

Sök