3485
Sök

SBP,Godkänner de Supra med 4-punktsbälte?

138 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Hej!

Min Supra MKIV kommer snart och jag har börjat fundera på hur den ska se ut,Jag vill gärna ha 4-punktsbälte 
på bilen men godkänner SBP? Vad säger polisen om jag har på mig de istället för de normala?

Tack!

Muttley
13 april 2010
Att du får böter.
De godkänner inte de helt enkelt.

KHRacing
13 april 2010
tkd_rille skrev:
Att du får böter.

helt riktigt, du kan ALDRIG besiktiga med bara rallybälten monterade,  (om det inte är en "rallybilsreggning)

Musiker
472 Inlägg
13 april 2010
tkd_rille skrev:
Att du får böter.

Fan vad korkat!!!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

238 Inlägg
13 april 2010
Tradigt sad.

Hade varit kul o komma till bilprovningen med en Supra utan inredning.. 1 racing stol me 5 punkts bälten.. 1000hk +.. o.s.v.. big_smile

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

2 924 Inlägg
13 april 2010
Dannii skrev:
Hade varit kul o komma till bilprovningen med en Supra utan inredning.. 1 racing stol me 5 punkts bälten.. 1000hk +.. o.s.v.. big_smile

...varför?
Hursomhelst hade det inte mindre kul att få dra bilen på släp därifrån... roll

~ Life is short, have FUN! ~

4 005 Inlägg
13 april 2010
InX-Engineering skrev:
Hej!

Min Supra MKIV kommer snart och jag har börjat fundera på hur den ska se ut,Jag vill gärna ha 4-punktsbälte 
på bilen men godkänner SBP? Vad säger polisen om jag har på mig de istället för de normala?

Tack!

Ha kvar 3-punktsbältet så går det bra.

3 650 Inlägg
13 april 2010
Tänkte på en grej. hur funkar det om bilen är bältesbefriad? måste bälten finnas vid bes då? vad säger polisen om man kör 4 punkt i en bältesbefriad bil? (måste ju vara bättre än ingenting) och ja jag vet att 3 punkt är säkrare än 4/5 punkt om du inte har bur/båge bla bla

1 534 Inlägg
13 april 2010
våra dodgar är bältesbefriade och de har aldrig haft bälten vid besiktningen

darten är jag osäker på då vi har eftermonterat 3punkt ifram

men lanzern så har vi inga bälten i

4 005 Inlägg
13 april 2010
Kesler skrev:
Tänkte på en grej. hur funkar det om bilen är bältesbefriad? måste bälten finnas vid bes då? vad säger polisen om man kör 4 punkt i en bältesbefriad bil? (måste ju vara bättre än ingenting) och ja jag vet att 3 punkt är säkrare än 4/5 punkt om du inte har bur/båge bla bla

Regeln om bälten är bara en envägsregel. Du får inte böter om du sätter dit bälten på en bil utan krav.

3 650 Inlägg
13 april 2010
linuslinje skrev:
Kesler skrev:

Regeln om bälten är bara en envägsregel. Du får inte böter om du sätter dit bälten på en bil utan krav.

okej. Men antar att man inte kan bes. med 4 punkt, även om bilen är bältesbefriad?

4 005 Inlägg
13 april 2010
Kesler skrev:
linuslinje skrev:
Kesler skrev:

okej. Men antar att man inte kan bes. med 4 punkt, även om bilen är bältesbefriad?

Det är en så ovanlig fråga och står inget vad jag kan se om.  Det "bör"(?) gå.
Du kanske kan ringa Bilprovningen tekniska/SFRO och fråga? Glöm inte skriv ditt svar här.

Hur som haver så är väl inte din bil bältesbefriad ändå, om det är supran du menar?

Forummoderator
26 364 Inlägg
13 april 2010
Ras_J skrev:
tkd_rille skrev:
Att du får böter.

Fan vad korkat!!!

Ett par frågor.
Hur smidig är man när man sitter fast med fyrpunktsbälte?
Känner du att du skulle kunna vända dig om och kolla "döda vinkeln" med fyrpunktsbälte?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

121 Inlägg
14 april 2010
AirOne skrev:
Ras_J skrev:
tkd_rille skrev:
Att du får böter.

Fan vad korkat!!!

Ett par frågor.
Känner du att du skulle kunna vända dig om och kolla "döda vinkeln" med fyrpunktsbälte?

Detta är väl det enkla svaret, smidigheten är inte densamma med fyrpunktsbälte. Köra rakt fram går väl bra på bana men köra i stan med andra trafikanter i skymda korsningar, vid övergångsställen o.dyl. borde nog vara svårare sittande fast i fyrpunksbälte.

Forummoderator
26 364 Inlägg
14 april 2010
LAE skrev:
AirOne skrev:
Ras_J skrev:

Fan vad korkat!!!

Ett par frågor.

Detta är väl det enkla svaret, smidigheten är inte densamma med fyrpunktsbälte. Köra rakt fram går väl bra på bana men köra i stan med andra trafikanter i skymda korsningar, vid övergångsställen o.dyl. borde nog vara svårare sittande fast i fyrpunksbälte.

Precis.
Tack för det underbara, och korrekta svaret för övrigt smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

358 Inlägg
14 april 2010
Sen är det ju bra om man kan röra sig tillräckligt för att kunna ducka om taket trycks in.

12 086 Inlägg
14 april 2010
Det är inte fråga om att 4 punktbälten inte skulla va säkra, det handlar om att utryckningspersonal ska kunna skära loss dig snabbt i ev krock utan att behöva gissa vilka band som ska skäras tongue

12 086 Inlägg
14 april 2010
LAE skrev:
AirOne skrev:
Ras_J skrev:

Fan vad korkat!!!

Ett par frågor.

Det tror jag de skiter i, eftersom rallystolar med hjälmstöd stora som elefantöron är tillåtna.

138 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Tack för alla de snabba svaren!
Jag ska självklart ha kvar 3 punktbältet men jag har sett folk på Garaget med 4 punkt och gatreggad men de svarar inte när man frågar sad

Vad händer om man importerar bilen med 4 punkt (och 3 punkt)? firman som ska importera min bil sa att den går igenom.

Tack!

138 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
Kesler skrev:
linuslinje skrev:

Det är en så ovanlig fråga och står inget vad jag kan se om.  Det "bör"(?) gå.
Du kanske kan ringa Bilprovningen tekniska/SFRO och fråga? Glöm inte skriv ditt svar här.

Hur som haver så är väl inte din bil bältesbefriad ändå, om det är supran du menar?

den är inte bältesbefriad och jag kommer snacka med Bilprovningen

Sök