Ford är en bra bil till en vettig peng, men exempelvis en Volvo är (i de flesta fallen) ännu mer bil till ytterligare lite mer pengar.
Har man råd att lägga upp lite mer pengar hade jag gjort så, eller så hade jag köpt en äldre tysk eller kanske en svensk för samma pengar.
Kontentan av det hela är väl ungefär att fastnar man för Ford är den inget dåligt val, men tycker man lika bra om andra finare alternativ bör man välja dessa istället. För en svensk eller tysk håller bra mycket längre än vad en Ford gör, så lite ålder eller mil är inte hela världen. Det är min erfarenhet i alla fall.
Så för att lägga fram lite alternativ, Audi A6 har väl ett godkänt bagage? Inte lika stort som Ford, men det räcker kanske ändå? Annars finns Mercedes E-klass som har ungefär lika stort, och visst Mercedes har problem med rost och elfel men kollar man Fords historik är den knappast bättre.
Och eftersom en 5år äldre E-klass med motsvarande högre miltal är väldigt mycket mer bil "när den fungerar" än en Ford Mondeo "när den fungerar" (Usch vad negativt det lät, men menar inte att det är problembilar) så hade jag utan tvivel valt den. Komfort, kvalité, vägegenskaper och känsla är på en flera våningar högre nivå.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.