3249
Sök

För högt HC värde på bmw e30 318is-91

446 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#1
besiktade bilen idag med HC värde 160 och 100 var max vad man fick ha!

nån som vet vad det kan bero på?


473 Inlägg
14 april 2010
#2
för högt värde är ju indikation på för dålig förbränning . kan bero på för låg temperatur i avgaser, kolla temperaturmätaren om den är som den ska om inte byt termostat , kolla även så att du har rättt tomgång på bilen . var det länge sedan du bytte stiften ?
felet kan även vara i katten men kolla de andra sakerna först efter som en katt inte är det billigaste alternativet

876 Inlägg
14 april 2010
#3
länge sedan bilen servades?


446 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#4
falmo skrev:
för högt värde är ju indikation på för dålig förbränning . kan bero på för låg temperatur i avgaser, kolla temperaturmätaren om den är som den ska om inte byt termostat , kolla även så att du har rättt tomgång på bilen . var det länge sedan du bytte stiften ?
felet kan även vara i katten men kolla de andra sakerna först efter som en katt inte är det billigaste alternativet

termostaten är bytt så bilen kommer upp i temp och katten är bra! får väll prova byta stiften


473 Inlägg
14 april 2010
#5
Har du rätt tomgång då efter som det är ett tomgångs värde

446 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#6
falmo skrev:
Har du rätt tomgång då efter som det är ett tomgångs värde

japp den är som den ska. även olja och filter byttes för kanske 100mil sen hmm


1 723 Inlägg
15 april 2010
#7
Hög hc tyder på dålig förbränning och är ofta kopplat till tändsystemet. I mitt fall med hög HC så var tändsystemet helt ok, däremot var spridarna slut och spruta in för mycket soppa.

446 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#8
om den spruta in för mycket soppa så borde väll de synas på stiften? mina såg ut som dom skulle.

tror avgasröret kan läcka lite lite, kan det ha en kopplande orsak?


473 Inlägg
15 april 2010
#9
ja det är klart påverkande

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 april 2010
#10
körde du bilen riktigt varm innan?

2slow

446 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#11
men det är ev pytte lite före sista dämparen och det är ju efter lambdasonden men kanske inte har nån betydelse?

ja bilen var riktigt varm!

en slurk stp injection cleaner kan det hjälpa tro?


1 482 Inlägg
15 april 2010
#12
Dra i 2 flaskor k-sprit och gasa på lite. Då renar du det mesta i förbrännigsvägen. Är det fortfarande fel då är det blandningsfel/tändfel.

BLT Service
Theracords Music Label

446 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#13
Noxxer skrev:
Dra i 2 flaskor k-sprit och gasa på lite. Då renar du det mesta i förbrännigsvägen. Är det fortfarande fel då är det blandningsfel/tändfel.

får prova de=) men stp injection cleaner har inte det nån liknande effekt?

edit: läste att k-sprit bara sänkte co men hc var lika eller värre av det?
Senast redigerat av victor91 (15 april 2010)


1 482 Inlägg
15 april 2010
#14
SÅ kanske det va, kommer inte ihåg. Men K-sprit renar även spridare m.m.

annars kanske du får börja kolla på vattetempgivaren för insprutningen m.m och se om något felar.

BLT Service
Theracords Music Label

473 Inlägg
16 april 2010
#15
K sprit eller etanolinblandning ska vad jag har hört bara påverka Co värdet men jag är inte hundra

583 Inlägg
16 april 2010
#16
Skriv gärna ut alla dina världen ifrån besiktningen för att man skall kunna dra en slutsatts. Möjligen att bara HC värdet var för högt, men är de andra värdena gränsfalliga eller kristallklara?.

*Går bilen bra?
*Drar den någon olja?
*Drar den mer bensin än vanligt?'
*Något bytt?
*Hur var den förra besiktningen?
*När gjordes senaste service (och vad gjordes då)?

Som sagt lättre med så mycket information du orkar att skriva än bara "för högt värde vad är fel" tongue.
Annars kan man sitta här och gissa hej vilt big_smile.

Min gissning är isåfall att möjligen att bensinreturen är felkopplad till ljuddämparen?
(...Lugna er jag är lite ironisk)

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

446 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#17
*senaste besiktningen var det inte som hälst problem vid och det var i februari
*olja och filter är bytt för 100mil sen*
*avgaset läcker inte
*vi kunde inte höra någe skrammel av katten vid besiktningen
*har kollat tändstiften och dom såg bra ut

värdena från senaste besiktningen:
CO 0,1:00(max godkänt är 0,5)
HC 160(max godkänt 100)
Lambda 1,00 (godkänt 0,97-1,03)


583 Inlägg
19 april 2010
#18
Iome att din lambda & alla de andra värdena är perfekta och bara högt HC värde skulle jag sätta mina pengar på att det är katalysatorn som är slut/kass.

De är inte så jävulskt dyra som man tror. Köpte min katt till 5.7L v8 för 2300kr tror jag samt så svetsade de på den för 400kr och det är ändå en metallisk katalysator. Men ifall du vill ha en bmw orginal katalysator så får du nog öppna plånboken vidöppen tongue.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (19 april 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

446 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#19
men hör inge skrammel från den fast kanske inte alltid hörs?

och IBLAND kan den ha lite orolig tomgång och de sa gubben på besiktningen kanske kunde va en ventil som inte stängde riktigt, lät ju jobbigt om de skulle va så hmm


642 Inlägg
22 april 2010
#20
Jag skulle byta katalysatorn som sista punkt, CO-värdena skulle vara högre ifall katalysatorn sjöng på sista versen, och byter man den och bilen fortfarande går fett så kan man riskera att bränna den nya katalysatorn också. Se över tändsystemet, tändkablar, tändstift, byt gärna också. Fungerar det inte då så har ajonasson rätt eftersom lambdavärdet visar på korrekt förbränning.



Sök