14 april 2010
Trådstartare
Så nu är man ägare till en saab turbo, hade en v6 innan också förövrigt, lr jag har en men den ska säljas.
Fick den för hyfsat pris, inte gått så långt, lite småpill som lite rost i dörrkanterna, handbromsen funkar inte och lite pill.
Nu har jag en del frågor.
Enligt ägaren så ska den vara chippad, enligt bilfirman han fick den av så var det det (han fick den i inbytesbil) Men han hade inte koll på märke eller något, han verkade förövrigt inte så haj på bilar. Kan man kolla detta på något sätt?
Enklast är väl att kolla på laddtrycket, sitter en mätare i panelen på vänster sida, vet inte om det är orginal eller ditsatt men den funkar inte iaf någon som skulle kunna förklara lite enkelt hur man får den att funka? Har läst här på forumet och förstått principen men om det är något spec man ska göra med den om den nu kanske är orginal?
Iaf på orginal turbomätaren så laddar den upp någon mm på det röda, vet inte vad det ska ligga på original men det är kanske inte mer. Men hur mycket laddar en original på saabmätaren, och hur många bar laddar den original så ska jag kolla sen om jag får igång den andre.
Sitter förövrigt ett 2.5" eller 3" rakt rätt ut om det kan ha ngn betydelse.
Sen har jag problem med backen, när jag lägger i backen så backspärrsknappen sitter längst upp på knoppen om man säger den låser inte om jag fattat rätt. För rätt som det är när man backar så flyger den ur backen av sigsjälv, svårt att åtgärda?
När jag kom hem och stannade bilen så lät det som om en dammsugare i motorn så jag gick o lyssnade och det blåste som fan i 5-10 sek från intercoolern sen slutade det, ska det vara så?
Även en mindre sak som inte är så viktig egentligen men min yttertemperaturmätare har fått fnatt, visar 37-40 grader något som man kan åtgärda?
Tror det var allt för tillfället, andra tips och trix mottages gärna vad som kan vara bra att tänka på.
Mvh
Senast redigerat av G1zm0 (14 april 2010)