2163
Sök

Nybliven ägare till saab 900t coupe tips och råd ang lite av varje.

41 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#1
Så nu är man ägare till en saab turbo, hade en v6 innan också förövrigt, lr jag har en men den ska säljas.

Fick den för hyfsat pris, inte gått så långt, lite småpill som lite rost i dörrkanterna, handbromsen funkar inte och lite pill.


Nu har jag en del frågor.

Enligt ägaren så ska den vara chippad, enligt bilfirman han fick den av så var det det (han fick den i inbytesbil) Men han hade inte koll på märke eller något, han verkade förövrigt inte så haj på bilar. Kan man kolla detta på något sätt?

Enklast är väl att kolla på laddtrycket, sitter en mätare i panelen på vänster sida, vet inte om det är orginal eller ditsatt men den funkar inte iaf någon som skulle kunna förklara lite enkelt hur man får den att funka? Har läst här på forumet och förstått principen men om det är något spec man ska göra med den om den nu kanske är orginal?


Iaf på orginal turbomätaren så laddar den upp någon mm på det röda, vet inte vad det ska ligga på original men det är kanske inte mer. Men hur mycket laddar en original på saabmätaren, och hur många bar laddar den original så ska jag kolla sen om jag får igång den andre.

Sitter förövrigt ett 2.5" eller 3" rakt rätt ut om det kan ha ngn betydelse.


Sen har jag problem med backen, när jag lägger i backen så backspärrsknappen sitter längst upp på knoppen om man säger den låser inte om jag fattat rätt. För rätt som det är när man backar så flyger den ur backen av sigsjälv, svårt att åtgärda?


När jag kom hem och stannade bilen så lät det som om en dammsugare i motorn så jag gick o lyssnade och det blåste som fan i 5-10 sek från intercoolern sen slutade det, ska det vara så?

Även en mindre sak som inte är så viktig egentligen men min yttertemperaturmätare har fått fnatt, visar 37-40 grader något som man kan åtgärda?

Tror det var allt för tillfället, andra tips och trix mottages gärna vad som kan vara bra att tänka på.

Mvh
Senast redigerat av G1zm0 (14 april 2010)

772 Inlägg
14 april 2010
#2
Om den är chippad får du nog kolla om någon kan koppla in dator till bilen och på så vis få reda på om den är chippad och med vad osv.

På min saab 900t som jag hade så hade jag oxå en extra laddtrycksmätare, den var bara inkopplad med en t-korsning på samma slang som orginal är kopplad på. Om det visar exakt rätt eller hur det funkar vet jag inte.

Att bilen låter som en dammsugare efter att du stängt av bilen är helt normalt, eftersom fläkten är oljestyrd och oljan tar en liten stund innan den går ner i temperatur, så det är normalt att fläkten fortsätter ett tag efter man stängt av.

1 210 Inlägg
14 april 2010
#3
PoulZen skrev:
Att bilen låter som en dammsugare efter att du stängt av bilen är helt normalt, eftersom fläkten är oljestyrd och oljan tar en liten stund innan den går ner i temperatur, så det är normalt att fläkten fortsätter ett tag efter man stängt av.

Say what!?  nu tror jag du surrar i natt mössan va? oljestyrd fläkt?? antingen får du förklara dig lite mera vad som är oljestyrt och varför wink annars avfärdar vi de! tongue

Nä skulle vilja påstå att de mest var din elfläkt som gick när du kom hem, iofs inget som är ovanligt de bilen var väll varm, kan gå då ävan fast tändning är avstängd.

Och din  ytter temp mätare kanske sitter inne i motor utrymmet?? därav den höga tempen, den bör sitt i fronten annars smile  kika på de först.

den är säkert chippad, kanske slå på reg nummret och få fram dom gamla ägarna så kan du ta kontakt med dom om bilen och få svar på din fråga smile

41 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#4
Fick svar på turboclub att den ska ladda upp till det röda orginal vilket den gör, så den är säkert inte chippad. Men verkar som växxelådan inte är som den ska med tanke på att den hoppar ur backen själv. Har precis haft ras på min v6a sad. Så får be till gudarna att det är något annat lättåtgärdat

420 Inlägg
14 april 2010
#5
Leta upp boxen. Kan sitta under mattan på passagerarsidan. Inte säker dock.

888 Inlägg
15 april 2010
#6
Börjar reggnummret på PSL?

772 Inlägg
15 april 2010
#7
Ekis! skrev:
PoulZen skrev:
Att bilen låter som en dammsugare efter att du stängt av bilen är helt normalt, eftersom fläkten är oljestyrd och oljan tar en liten stund innan den går ner i temperatur, så det är normalt att fläkten fortsätter ett tag efter man stängt av.

Say what!?  nu tror jag du surrar i natt mössan va? oljestyrd fläkt?? antingen får du förklara dig lite mera vad som är oljestyrt och varför wink annars avfärdar vi de! tongue

Nä skulle vilja påstå att de mest var din elfläkt som gick när du kom hem, iofs inget som är ovanligt de bilen var väll varm, kan gå då ävan fast tändning är avstängd.

Och din  ytter temp mätare kanske sitter inne i motor utrymmet?? därav den höga tempen, den bör sitt i fronten annars smile  kika på de först.

den är säkert chippad, kanske slå på reg nummret och få fram dom gamla ägarna så kan du ta kontakt med dom om bilen och få svar på din fråga smile

Ja en så kallad viscofläkt, det har väll saab oxå på vissa bilar?

888 Inlägg
15 april 2010
#8
Nej dom har elfläkt.

772 Inlägg
15 april 2010
#9
HenkeTIC skrev:
Nej dom har elfläkt.

Ja att den är elstyrd vet jag, men viscofläkten har olja i sig som när oljan fortfarande är varm så fortsätter fläkten att gå en stund även om man stängt av motorn.

888 Inlägg
15 april 2010
#10
Fläkten styrs av en tempgivare till vattnet. Har inget med olja att göra. Styrs helt av elektronik.

41 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#11
HenkeTIC skrev:
Börjar reggnummret på PSL?

Japp d gör den, vadådå?

10 287 Inlägg
15 april 2010
#12
Hur tänkte du nu?

Viscofläkten drivs från vevaxeln. När du stannar motorn så slutar vevaceln att snurra.
Hur kan då viscofläkten fortsätta att snurra.......

/Göran


PoulZen skrev:
Ja att den är elstyrd vet jag, men viscofläkten har olja i sig som när oljan fortfarande är varm så fortsätter fläkten att gå en stund även om man stängt av motorn.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
15 april 2010
#13
G1zm0 skrev:
Även en mindre sak som inte är så viktig egentligen men min yttertemperaturmätare har fått fnatt, visar 37-40 grader något som man kan åtgärda?

Visar den Celcius?
Den kan visa Farenheit oxo.....5° är typ 40F.

Eller har den fastnat på 37-40°?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

888 Inlägg
15 april 2010
#14
G1zm0 skrev:
HenkeTIC skrev:
Börjar reggnummret på PSL?

Japp d gör den, vadådå?

Är min gamla bil.

Mvh Henke

41 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#15
HenkeTIC skrev:
G1zm0 skrev:
HenkeTIC skrev:
Börjar reggnummret på PSL?

Japp d gör den, vadådå?

Är min gamla bil.

Mvh Henke

Ahh ok, då kanske du kan svara på om den är chippad eller inte, samt om där e några andra småfel som jag inte hittat än.


Och nej den har fastnat på 37 - 40 grader, nu när jag körde hem så visade den 43 och det är typ 20 grader ute


Sök