3771
Sök

Hotad av polis med körkortsmyndigheten

95 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
För att göra en lång historia kort så mötte jag polisen i lite för hög hastighet. Dom försökte följa efter och ta mig med laser men det lyckades dom inte med. Visste inte alls att polisen var efter mig då. Dom stannar mig och är väldigt otrevliga mm. Sen säger en av poliserna att om han skulle rapportera det här till körkortsmyndigheten så skulle jag bli av med kortet? Stämmer det här eller är det bara ett försök till att skrämmas? Dom måste väl ha tagit mig med laser för att kunna göra något?
Dom avslutade iaf med att säga att om dom ser mig köra med bilen det minsta för fort igen så kommer dom börja jävlas med mig på allvar.. Och vad menas med det undrar man ju?

KHRacing
14 april 2010
Synd du inte spelade in samtalet säger jag bara... om det gick till EXAKT som du säger. . . .

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
14 april 2010
om du bara hade spelat in den biten där de säger att de ska börjas jävlas med dig..

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

186 Inlägg
14 april 2010
Ja körde du 30Km/h för fort så kan dom knipa körkortet för dig...
Sen så antar jag att det var supran du körde med, vilken bara de kan ha fått dom att se rött.
Men polisen har ALDRIG rätt att bete sig otrevligt eller hotfullt.

95 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
Synd du inte spelade in samtalet säger jag bara... om det gick till EXAKT som du säger. . . .

jag svär på min familj att det var EXAKT så det gick till..

Men hur är det där med körkortsmyndigheten? Aldrig hört talas om det?

4 005 Inlägg
14 april 2010
Polis kan omhänderta ditt körkort på plats, och sedan får du ett slutgiltigt beslut från transportstyrelsen. Då rapporterar han ditt ärende till "körkortsmyndigheten" smile. Samt åklagare.

Anledningarna kan vara olika,  det behöver inte alls vara laser utan kan vara lite olika anledningar.
Kör du vårdslöst så är det vittnesmål/kamera t ex.

Om polisen nu sa som du skriver så är det för att skrämmas, tydligen lyckades han då du startar en tråd här direkt efteråt. smile

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
14 april 2010
Abbster skrev:
KHRacing skrev:

behövs aldrig och svära på din familj.

ditt vanliga ord borde räcka långt !

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

4 005 Inlägg
14 april 2010
Abbster skrev:
KHRacing skrev:

Transportstyrelsen ÄR Körkortsmyndighet.

4 005 Inlägg
14 april 2010
mr_right skrev:
Abbster skrev:
KHRacing skrev:

behövs aldrig och svära på din familj.

ditt vanliga ord borde räcka långt !

hehe det beror på om han ljuger mycket.... smile

95 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
Polis kan omhänderta ditt körkort på plats, och sedan får du ett slutgiltigt beslut från transportstyrelsen. Då rapporterar han ditt ärende till "körkortsmyndigheten" smile. Samt åklagare.

Anledningarna kan vara olika,  det behöver inte alls vara laser utan kan vara lite olika anledningar.

Om polisen nu sa som du skriver så är det för att skrämmas, tydligen lyckades han då du startar en tråd här direkt efteråt. smile

Klart man blir lite orolig när dom går på sådär

4 005 Inlägg
14 april 2010
Abbster skrev:
linuslinje skrev:

Klart man blir lite orolig när dom går på sådär

Däremot så kan polisen mena det han säger, dvs att om han ser dig begå en förseelse i framtiden oavsett storlek så bötfäller/griper han dig för det. Under förutsättning att han inte har sagt detta 300 gånger på en dag och att han kommer ihåg dig. smile
Senast redigerat av linuslinje (14 april 2010)

687 Inlägg
14 april 2010
Abbster skrev:
För att göra en lång historia kort så mötte jag polisen i lite för hög hastighet. Dom försökte följa efter och ta mig med laser men det lyckades dom inte med. Visste inte alls att polisen var efter mig då. Dom stannar mig och är väldigt otrevliga mm. Sen säger en av poliserna att om han skulle rapportera det här till körkortsmyndigheten så skulle jag bli av med kortet? Stämmer det här eller är det bara ett försök till att skrämmas? Dom måste väl ha tagit mig med laser för att kunna göra något?
Dom avslutade iaf med att säga att om dom ser mig köra med bilen det minsta för fort igen så kommer dom börja jävlas med mig på allvar.. Och vad menas med det undrar man ju?

Vad är problemet egentligen? Han säger att OM han hade rapportetat detta så skulle du bli av med kortet, ja det är ju sanningen, hade det funnits en mätning så skulle det skickats till transportstyrelsen och ditt körkort hade rykt.

Det är inte ett hot, det är inte ett rykte, det är SANNINGEN.

95 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Nehe skrev:
Abbster skrev:

Vad är problemet egentligen? Han säger att OM han hade rapportetat detta så skulle du bli av med kortet, ja det är ju sanningen, hade det funnits en mätning så skulle det skickats till transportstyrelsen och ditt körkort hade rykt.

Det är inte ett hot, det är inte ett rykte, det är SANNINGEN.

På polisen lät det som att han kunde rapportera det här till transportstyrelsen UTAN att ens behöva en mätning!

687 Inlägg
14 april 2010
Abbster skrev:
På polisen lät det som att han kunde rapportera det här till transportstyrelsen UTAN att ens behöva en mätning!

Ja då är han väl en utmärkt talare då det tydligen har lyckats att skrämma upp dig såpass att du nu kanske tänker efter innan du kör för fort nästa gång.

214 Inlägg
14 april 2010
1)
Frågan är vad körkortsmyndigheten är för något? Transportstyrelsen håller i det där nuförtiden om jag inte missminner mig.
EDIT:
http://www.korkortsportalen.se/nyheter/ … myndighet/
2)
Säger dom att dom nästa gång ska "börja jävlas på allvar" så är det ju ett klart tjänstefel. Den frasen kan jag tänka mig höra från grovt kriminella men inte svensk polis.
Senast redigerat av blixtn (14 april 2010)

4 005 Inlägg
14 april 2010
blixtn skrev:
1)
Frågan är vad körkortsmyndigheten är för något? Transportstyrelsen håller i det där nuförtiden om jag inte missminner mig.
2)
Säger dom att dom nästa gång ska "börja jävlas på allvar" så är det ju ett klart tjänstefel. Den frasen kan jag tänka mig höra från grovt kriminella men inte svensk polis.

1. Förut var Vägverket körkortsmyndighet. Nuförtiden är Transportstyrelsen körkortsmyndighet. En annan beskrivning är att vända på ordet. Transportstyrelsen är en myndighet, den myndigheten tar hand om körkort.

2. Ingen kommentar.

Thorssa
15 april 2010
De kan ju alltid ta dig för vårdslöshet i trafik, då krävs det nog ingen mätning.

Sök