3598
Sök

Parkerings böter för att jag var och hämtade pengar?

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#1
Hej.


körde hem idag som vanligt, men istället för att parkera i garaget så parkerade jag utanför dörren till lägenheten ( skulle springa upp och hämta mobilen), men jag tänkte att jag köper en biljett ändå.

så jag går till automaten, och den vägrar och ta emot mitt kort ( ja ja ja jag har pengar på konto),  så jag går tillbaka till bilen, letar genom hittar inga mynt ( bara sedlar), så jag går upp igen helt enkelt för hämta mobilen och evt pengar till biljett ifall jag ska upp igen.

när jag är väl vid bilen igen ( efter att hämtat mynt och mobil) så ser jag en 400kr böter på framrutan.


det stod mellan kl  16:06-16:10,  samtidigt, som det stod en annan bil framför min bil, ( var där innan jag parkerade, och var fortfarande där när jag gick till bilen igen),   han hade inte fått något böter !!!

( det är en raggar bil ), oavsett vad det är för bil, svenne eller blatte som ägare, så borde rättvisa vara rättvisa tycker jag.

den raggar bilen, har stört folk här hela tiden, då ägaren bestämmer sig för att spinna kl 2 på natten, tuta som en galning ibland på dagarna osv. ( o inte att säga högt musik).

gång på gång har vi anmält honom utan att det händer nåt, gång på gång har jag med mina egna ögon sett att kontrollanter " SKIPPAR "  den där bilen när de här och kontrollerar bilarna.


så förtjänar jag det här? betala 400 kr för att automaten ville inte ta emot mitt kort, för att jag är borta 4 minuter ( tar bara 2-3 minuter fram och tillbaka till bilen). 

jag tänker o betala skiten, fast min tjej tycker att jag borde inte göra det, och bestrida det istället.
men jag undrar om någon annan varit i samma situation?


MvH

//en j**** förbannad sur medborgare

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 april 2010
#2
kanske inte finns nånstans att sätta fast boten på raggarbilen haha

2slow

228 Inlägg
15 april 2010
#3
det du måste göra är ju att betala och sen överklaga! Annars kan det bli mkt dyrare om förfallodagen passeras..

Det e VI som e HAMMARBY!

1 265 Inlägg
15 april 2010
#4
skaffa störmförande torkare:)

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#5
joakim89 skrev:
skaffa störmförande torkare:)
det sista jag behöver här oxå e att bli gripen för att jag har gett en kontrollant hjärtattack genom elstött

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

1 634 Inlägg
15 april 2010
#6
Tror att, eller är rätt säker på att det måste gå 10 minuter för att du ska kunna få böter. Så står det 16:06-16:10 på böteslappen så är det troligen fel gjort av p-vakten. Så ring du upp och kolla.

Numera Saab 9-5 Aero -00

835 Inlägg
15 april 2010
#7
andreas_gbg_ skrev:
Tror att, eller är rätt säker på att det måste gå 10 minuter för att du ska kunna få böter. Så står det 16:06-16:10 på böteslappen så är det troligen fel gjort av p-vakten. Så ring du upp och kolla.
gäller bara p-rutor va?

282 Inlägg
15 april 2010
#8
Vet precis hur de känns, helt sjukt att sånt här kan hända utanför ens bostad!! Jag hade parkerat bilen för att hämta vinterdäckena, men under dom få minuterna hade dom hunnit lappa min bil ! Provade att överklaga men de va helt kört. Här va det 6min som är gränsen.
Senast redigerat av Freddan (15 april 2010)

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#9
fast det står

"vill du bestrida besluten, vänd dig till POLISMYNDIGHETEN VÄRMLAND 114 14"

O.o  e det polisen som skrivit det eller?

har inte sett sånt förut

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
15 april 2010
#10
Du lär ta och beskriva situationen litet bättre, var det på en trottoar, eller på en gågata, eller i en korsning du stannade till, sen är det olika om det är ett P-bolag eller polisen som lappat?!

Är det så att du haft bilen på ett ställe där det är stoppförbud är det bara att betala och se glad ut.
Är det ett P-bolag som lappat, överklagar du med hänsyn att du skulle lasta/lossa någonting, då ska du inte betala.
Är det polisen som lappat, ska du betala och sen överklaga.

Generellt är det en tid på sju minuter som gäller för att parkeringsvakten ska kunna säkerställa om det är "kontinuerlig verksamhet vid fordonet" för att du ska kunna få en bot.

Är tiden kortare än det, och det inte är stoppförbud, ska du överklaga!

Och nej, texten ovan är inte en uppmaning till brott mot trafikstadgarna (felparkering)

kika här för mer info
Senast redigerat av Chrise (15 april 2010)

"Assumption is the mother of all fuckups"

228 Inlägg
15 april 2010
#11
Är det stoppförbud på platsen gäller inte 10 min. Det är tydligen polisen som har hand om alla överklaganden av p-böter. Det brukar vara väldigt svårt att få tillbaka pengar. jag fick en bot på 900 som jag överklagade 2 ggr men det hjälper inte. tyvärr. Men det är ju alltid värt ett försök om man orkar!

Det e VI som e HAMMARBY!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 april 2010
#12
joakim89 skrev:
skaffa störmförande torkare:)
Tyvärr hjälper det ej! Vad jag vet så får de inte röra vid din bil! Utan de viker ihop botuslingen till ett U som de sedan sticker in mellan ruta och torkarblad. Sen är ju papper ej strömförande så tyvärr där igen!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#13
Chrise skrev:
Du lär ta och beskriva situationen litet bättre, var det på en trottoar, eller på en gågata, eller i en korsning du stannade till, sen är det olika om det är ett P-bolag eller polisen som lappat?!

Är det så att du haft bilen på ett ställe där det är stoppförbud är det bara att betala och se glad ut.
Är det ett P-bolag som lappat, överklagar du med hänsyn att du skulle lasta/lossa någonting, då ska du inte betala.
Är det polisen som lappat, ska du betala och sen överklaga.

Generellt är det en tid på sju minuter som gäller för att parkeringsvakten ska kunna säkerställa om det är "kontinuerlig verksamhet vid fordonet" för att du ska kunna få en bot.

Är tiden kortare än det, och det inte är stoppförbud, ska du överklaga!

Och nej, texten ovan är inte en uppmaning till brott mot trafikstadgarna (felparkering)

kika här för mer info
nej det var inte på trottoaren, korsning, gågata osv.  helt enkelt en "vanligt gata med en vänd zone i slutet ".

här är bilden på vart jag parkerade och vart jag bor ( gick för att hämta peng+ mobil).

http://img59.imageshack.us/img59/756/parkering.png
Senast redigerat av mr_right (15 april 2010)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
15 april 2010
#14
Det står väl en anledning på boten åxo?
Det ser ut på bilden som om det är en typ av korsning, och där är det stoppförbud 10 meter före, och efter.
Senast redigerat av Chrise (15 april 2010)

"Assumption is the mother of all fuckups"

fotointresserad
2 307 Inlägg
15 april 2010
#15
Såg att de åkte runt och lappade bilar på Herrhagen i Karlstad igår också, dels satte de på bilar som stod för nära en korsning. Inget sådant du åkt på då?


Muttley
15 april 2010
#16
Är väl inget och gnälla om. Är med dagligen om bilar jag lätt hade lappat om jag hade haft rätten för det. Folk står ivägen överallt.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 april 2010
#17
tkd_rille skrev:
Är väl inget och gnälla om. Är med dagligen om bilar jag lätt hade lappat om jag hade haft rätten för det. Folk står ivägen överallt.
Vad jag har försått så gnäller han inte direkt över boten i sig utan mer över att bilen bredvid inte blivit bötfälld den oxå trots att den stått där längre.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Muttley
15 april 2010
#18
henke_99 skrev:
tkd_rille skrev:
Är väl inget och gnälla om. Är med dagligen om bilar jag lätt hade lappat om jag hade haft rätten för det. Folk står ivägen överallt.
Vad jag har försått så gnäller han inte direkt över boten i sig utan mer över att bilen bredvid inte blivit bötfälld den oxå trots att den stått där längre.
Om man sköter sitt eget brukar jag säga. Man kan alltid ringa och fråga de stod nog nr på lappen.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#19
Norde skrev:
Såg att de åkte runt och lappade bilar på Herrhagen i Karlstad igår också, dels satte de på bilar som stod för nära en korsning. Inget sådant du åkt på då?
nej det e ingen koesning

det står " förbud mot parkeringsförbud "

men det står inga skyltar där om det.  enda som finns längs ner på gatan " vänd zone, parkerings förbud" och det är typ 100 meter längre ner på gatan

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#20
henke_99 skrev:
tkd_rille skrev:
Är väl inget och gnälla om. Är med dagligen om bilar jag lätt hade lappat om jag hade haft rätten för det. Folk står ivägen överallt.
Vad jag har försått så gnäller han inte direkt över boten i sig utan mer över att bilen bredvid inte blivit bötfälld den oxå trots att den stått där längre.
ja jag gnäller om det orättvisan här.
400kr är inte värd mitt dåliga humor,  men orättvisan, oavsett hur litet det är, gör mig på dåligt humor

An eye for eye only ends up making the whole world blind.


Sök