3192
Sök

Vad innebär det med dubbla spolar?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
har kollat runder lite på basar osv, på många basar står det att där är dubbla spolar på. Hittade en kenwood bas som hade dubbla spolar 4Ω + 4Ω. Vad innebär detta? Att jag måste köra på 2 steg ifall jag har ett monoblock? Eller det går att koppla ihop spolarna så jag fortfarande kör i 4 ohm då jag tänkte satsa på ett Dls CA23 steg som ger 1x400 Watt RMS 4Ω. Observera att steget är ett 2 kanals steg som jag tänkt mig att brygga.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh en nybörjare.
Senast redigerat av Kornz (8 juni 2006)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

914 Inlägg
8 juni 2006
Oftast brukar steg (enligt min erfarenhet) spela bäst och stabilast i 2 ohm vilket du kan få med 4ohm dvc.SÅ ser inte varför du ska köra på 4ohm. Står så här om steget och då ska det ju vara 65w extra vid 2ohm visst thd:n blir ju lite högre men det ska inte spela någon större roll.
Power output in 4 ohm (0,1% THD) : 2 x 135 W
Power output in 2 ohm (0,2% THD) : 2 x 200 W

Däremot behövs det 2 monoblock om du köper en bas som är 2ohm dvc.
Senast redigerat av Ronnie.L (8 juni 2006)

Fartälskare
390 Inlägg
8 juni 2006
hmmm köpte en bas på JBR i borås i tisdags...var en JBL GTO 1000W med dubbla spolar men dom var nämligen seriekopplade...så jag bryggade på steget o bryggade på basen...spelar skit bra...han i affären pratade om det men det enda jag lyckades snappa upp var att det var bra med dubbla talspolar.....

Speedparts That´s why.......

10 287 Inlägg
8 juni 2006
Total Harmonisk Distorision , dvs mängden "missljud". Man kan diskutera hur låg siffran behöver vara för att man inte skall höra detta missljud men lyssnar man på höga ljudnivåer , typ 110dB och mera, så märker man normalt sett inte 5% THD. Men vid låga nivåer och rena toner så kan en tränad lyssnare - i en tyst omgivning - höra väl under 1% THD.

/Göran

Jockecalibra skrev:
en liten av hopare men vad är THD?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Tondöv
649 Inlägg
8 juni 2006
Ronnie.L skrev:

Gör det inte alls det!
Bara att seriekoppla spolarna så har du 4ohm, vilket funkar alldeles utmärkt!

21 761 Inlägg
8 juni 2006
Sharky skrev:
Total Harmonisk Distorision , dvs mängden "missljud". Man kan diskutera hur låg siffran behöver vara för att man inte skall höra detta missljud men lyssnar man på höga ljudnivåer , typ 110dB och mera, så märker man normalt sett inte 5% THD. Men vid låga nivåer och rena toner så kan en tränad lyssnare - i en tyst omgivning - höra väl under 1% THD.

/Göran

Men man hör väl distorsionen tydligare när det handlar om frekvenser över basområdet, är det inte så?
Vad jag har förstått så är örat mindre känsligt för distorsion i basfrekvenserna och det är väl anledningen till att man ibland pratar om x-max+15% som största konrörelse innan distorsion börjar uppfattas generellt. Med denna konrörelse ska det visst bli ca 3% dist.

Pratar jag i nattmössan nu kanske?

Kornz: Normalt sett brukar man koppla ihop spolarna med varandra, antingen parallellt eller i serie. På det viset kan man välja vilken impedans som passar bra i förhållande till stegets kapacitet. Viktigt är att se i manualen för steget vilken impedans det klarar av.
Senast redigerat av Drönirettab (8 juni 2006)

10 287 Inlägg
8 juni 2006
Man får skilja på Harmonisk distorision och andra arter av distorision, typ kvantiseringsdist i digitala system, IMD produkter etc.

Harmonisk distorision (övertoner) är ofta väldigt svåra att skilja från många instruments normala eller påtvingade övertoner (distad gitarr någon).

Just klippningar i bas - om man har aktivt delade system - kan vara svåra att uppfatta i tex bandpasslådor som dämpar ut övertoner.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

58 Inlägg
8 juni 2006
freddan70 skrev:
Ronnie.L skrev:

Gör det inte alls det!
Bara att seriekoppla spolarna så har du 4ohm, vilket funkar alldeles utmärkt!

Att använda 2 kanaler på ett 2 kanals steg eller 2 olika slutsteg till EN bas med dubbla talspolar är inte ett lyckat alternativ. Det resulterar inte direkt i samma sak som att lägga båda stegen/kanalerna på en bas med enkel talspole men nästan på grund av att dom är starktmagnetiskt ihopkopplade kommer det bli ungefär samma sak. Detta får inte bra följder för steget. Dom är alltså gjorda för att kunna få ner ohmantalet och kunna kombineras vilket resulterar i att man får mer kraft i en bas, bättre stabilitet i 2 st osv. Även mer THD, ja, men den som märker denna skillnad i ljud när vi pratar i den klassen på stereo jag tänker mig hör mycket bra. Man kan trixa mer med dom helt enkelt.

Kolla dessa bilder http://www.backesljudbygg.se/teknik/dubbelspole.htm

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 juni 2006
men det ända sättet att få en bas på 2x4ohm att spela i 4ohm är ju att ha varsin kanal per spole, men även jag avråder från detta, har man 2x4ohms spolar så blir det ju antingen 2ohm eller 8ohm, hur å var har jag glömt för tillfället...

Solfilmsmontör
947 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
Så om jag parallell kopplar spolarna då måste jag landa på 2 ohm va? :S Är osäker på ohms lag o allt de här. Men är det bättre att köra i 2ohm än 4ohm? Varför i så fall? Är det pga det blir mer motstånd i kablarna eller nått liknande?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

21 761 Inlägg
9 juni 2006
När man belastar ett steg med 2 Ohm så ger det ut mer effekt än vid 4 Ohm, men det steg som du funderar på är inte gjort för att belastas med 2 Ohm vid en bryggkoppling. Det är gjort för 4 Ohm vid bryggkoppling.

Då är det bättre att satsa på CA12 istället, det monoblocket tål ner till 1 Ohms belastning och ger 400W RMS vid 2 Ohm. Då kan du koppla talspolarna parallellt och ansluta till det steget utan bekymmer för överbelastning. Det steget anses av flera vara mycket prisvärt.
Senast redigerat av Drönirettab (9 juni 2006)

914 Inlägg
9 juni 2006
Helderud skrev:
Gör det inte alls det!
Att använda 2 kanaler på ett 2 kanals steg eller 2 olika slutsteg till EN bas med dubbla talspolar är inte ett lyckat alternativ.

skulle vilja fråga varför? Står inga varningar om att det skulle vara dåligt i mina kicker manualer. Har sett flera använda mer än 1 steg på en bas.
Skasjälv skicka på 2st kicker kx2500.1 till min solox därför jag är lite nyfiken. Står att det bara gäller att man mäter så bägge stegen är likadant inställda. Annars skulle det inte vara några problem med en spole/steg.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När man belastar ett steg med 2 Ohm så ger det ut mer effekt än vid 4 Ohm, men det steg som du funderar på är inte gjort för att belastas med 2 Ohm vid en bryggkoppling. Det är gjort för 4 Ohm vid bryggkoppling.

Då är det bättre att satsa på CA12 istället, det monoblocket tål ner till 1 Ohms belastning och ger 400W RMS vid 2 Ohm. Då kan du koppla talspolarna parallellt och ansluta till det steget utan bekymmer för överbelastning. Det steget anses av flera vara mycket prisvärt.

Ja det låter lite bättre. Måste tacka för all hjälp smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 juni 2006
Ronnie.L skrev:
Helderud skrev:
Gör det inte alls det!
Att använda 2 kanaler på ett 2 kanals steg eller 2 olika slutsteg till EN bas med dubbla talspolar är inte ett lyckat alternativ.

skulle vilja fråga varför? Står inga varningar om att det skulle vara dåligt i mina kicker manualer. Har sett flera använda mer än 1 steg på en bas.
Skasjälv skicka på 2st kicker kx2500.1 till min solox därför jag är lite nyfiken. Står att det bara gäller att man mäter så bägge stegen är likadant inställda. Annars skulle det inte vara några problem med en spole/steg.

Du behöver,

splittad RCA till stegena (så de får EXAKT samma signal). Sen behöver du även matcha gainet på dem, och då MÅSTE du använda en sinuston (typ 50Hz) och en bra multimeter och mäta in det.
Men det går absolut.

Personligen hade jag dock köpt ett stort steg istället.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

914 Inlägg
9 juni 2006
jo men blir ju så grisigt mycket dyrare om man ska ha ett stort steg
tex jbl fina steg a6000 har jag förmig det heter uscha mig 80k för ung samma effekt som jag får med 2 st kx steg som kostar mig ung 20k
Senast redigerat av Ronnie.L (9 juni 2006)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 juni 2006
Ronnie.L skrev:
jo men blir ju så grisigt mycket dyrare om man ska ha ett stort steg
tex jbl fina steg a6000 har jag förmig det heter uscha mig 80k för ung samma effekt som jag får med 2 st kx steg som kostar mig ung 20k

Det finns steg som ger 4000W RMS i 1ohm, vid 14.4Volt idag och de kostar mindre än två st KX2500 tror jag.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

914 Inlägg
11 juni 2006
ok men 2 st kx steg ska ge c:a 6000rms. Men visst blir kanske säkrare och bättre med enbart ett steg. I alla fall inte lika många saker somkan skita sig smile

1 129 Inlägg
3 juli 2006
Tja, tänkte snabbt fråga hur man ska koppla basar mä 2*2ohms spolar så man får ner resistansen lite?.

Jag har kopplat lite men det var ett tag sen ja koppla med 2 spolar sist o den gången gjorde ja på nån sätt så att dom basarna spela jättebra men kommer inte ihåg om de var 2*4ohm lr så....

21 761 Inlägg
3 juli 2006
Koppla ihop dem parallellt, då blir det 1 Ohm. Plus till plus och minus till minus.
Då blir impedansen och även resistansen lägre.

Sök