3119
Sök

Vad innebär det med dubbla spolar?

1 129 Inlägg
3 juli 2006
Palicuse skrev:
Tja, tänkte snabbt fråga hur man ska koppla basar mä 2*2ohms spolar så man får ner resistansen lite?.

Jag har kopplat lite men det var ett tag sen ja koppla med 2 spolar sist o den gången gjorde ja på nån sätt så att dom basarna spela jättebra men kommer inte ihåg om de var 2*4ohm lr så....

Glömde att ja har ett dls ca12 steg!.

1 129 Inlägg
3 juli 2006
Drönirettab skrev:
Koppla ihop dem parallellt, då blir det 1 Ohm. Plus till plus och minus till minus.
Då blir impedansen och även resistansen lägre.

De var så ja koppla första gången men har för mig att jag koppla på ett annat sätt sist länge sen.

1 129 Inlägg
3 juli 2006
Palicuse skrev:
Drönirettab skrev:
Koppla ihop dem parallellt, då blir det 1 Ohm. Plus till plus och minus till minus.
Då blir impedansen och även resistansen lägre.

De var så ja koppla första gången men har för mig att jag koppla på ett annat sätt sist länge sen.

Jag har dragit plus till plus o minus till minus på högtalarna, o sen har ja seriekopplat genom att koppla ena plusen till ena minusen o sen dragit dom andra plus o minuskablarna til steget. Men det låter så dåligt att man lika gärna kunde ha skippat basen tycker ja.

21 761 Inlägg
3 juli 2006
Nu tar vi det från början.

Hur många basar rör det sig om, är det en bas eller två basar?

Det jag pratar om är endast en bas med dubbla 2 Ohms spolar.

För att det ska bli lägre impedans så måste spolarna kopplas ihop parallellt med varandra, dvs ena spolens plus till andra spolens plus, ena spolens minus till andra spolens minus. Sedan drar man från minus och plus på ena spolen till minus och plus på steget.
Nu har basen en sammanlagd impedans på 1 Ohm som är kopplad till ditt CA-12.

Har jag missförstått dig kanske?
Senast redigerat av Drönirettab (3 juli 2006)

1 129 Inlägg
3 juli 2006
Drönirettab skrev:

För att det ska bli lägre impedans så måste spolarna kopplas ihop parallellt med varandra, dvs ena spolens plus till andra spolens plus, ena spolens minus till andra spolens minus. Sedan drar man från minus och plus på ena spolen till minus och plus på steget.

Det är 2st basar ja har med 2*2ohms spolar

1 129 Inlägg
3 juli 2006
Palicuse skrev:
Drönirettab skrev:

Det är 2st basar ja har med 2*2ohms spolar

Jag fråga nårdik hur man skulle koppla o dom sa att DLS CA12 kan du utan vidare lasta i 1 Ohm! steget håller, lämna bra medkräm och har kontroll i 1 Ohm. Steget är faktiskt stabil i 0,5 Ohm. Jag koppla steget i 1 ohm men steget blev varmt o slog ifrån vilket jag tror beror på att det fick för stor belastning, vilket oxå kan bero på för dålig jord o för små kablar. Så ja skaffa grövre kablar, bytte jordpunkt 2 gånger samt köpte en datafläkt som skulle kyla ner steget o prova igen. Steget spelar en längre stund men blir fortfarande för varmt o slår av sig.

Jag mätte volten på steget när ja vred på d högsta vid mycke bas o då låg volten på ca 11,5 - 12,5 volt.

De ja funderar på att göra nu är att montera jordkabel direkt från batterit för att få bra jord lr skaffa ett större steg. Men just nu är det billigaste det bästa alternativet så man får se hur de blir.

21 761 Inlägg
3 juli 2006
Palicuse skrev:
Jag har dragit plus till plus o minus till minus på högtalarna

Du menar talspolarna?

1 129 Inlägg
3 juli 2006
Drönirettab skrev:
Palicuse skrev:
Jag har dragit plus till plus o minus till minus på högtalarna

Du menar talspolarna?

inkopplingarna på basarna.

21 761 Inlägg
3 juli 2006
11,5-12,5V var det med motorn avslagen?

Hur fick du till 1 Ohm, använde du bara en högtalare? Annars kan det inte bli 1 Ohm.

1 129 Inlägg
4 juli 2006
Drönirettab skrev:
11,5-12,5V var det med motorn avslagen?

Hur fick du till 1 Ohm, använde du bara en högtalare? Annars kan det inte bli 1 Ohm.

När motorn va avslagen så visa d ca 11,5 - 12,5, o mä påslagen motor så visade mätaren ca 11,5 - 13,5 volt

Killen på nårdik sa att jag skulle få basarna att spela i 1ohm om ja kopplade som han sa men han kan ju ha förklarat fel men ja kan ju oxå ha missuppfattat det hela. Själv tycker ja att resistansen blev mindre när ja koppla som han sa men...

1 129 Inlägg
4 juli 2006
Killen på nårdik visade med en bild att ja skulle parallelkoppla spolarna o sen koppla in plus o minus från båda högtalarna till steget vilket inte funka så bra.

914 Inlägg
4 juli 2006
enligt kicker ska man koppla i en kombination av seri och parallel

bas 1:
Spole 1+ <--> Spole 2-
Spole 1- <--> Spole 1- på bas2
Spole 2+ <--> Spole 2+ bas 2

Bas 2:

Spole 1+ <--> Spole 2-
Spole 1- <--> slut stegs -
Spole 2+ <--> slut stegs +

*edit då ska det vara i 2 ohm du spelar och det ska låta kanon bra så om du har steg som orkar driva basarna och allt annat är rätt kopplat.
Senast redigerat av Ronnie.L (4 juli 2006)

16 Inlägg
4 juli 2006
Jag har kopplat in 2st alpine monosteg på min bas med dubbla talspolar. Det spelar grymt bra.

1 129 Inlägg
4 juli 2006
Ronnie.L skrev:

bas 1:
Spole 1+ <--> Spole 2-

Bas 2:

Spole 1+ <--> Spole 2-

*edit då ska det vara i 2 ohm du spelar och det ska låta kanon bra så om du har steg som orkar driva basarna och allt annat är rätt kopplat.

Har kopplat på detta sätt redan men tycker inte att ja får ut så mycke bas som ja vill ha, så det kanske är dags att uppgradera sig lite.

1 129 Inlägg
4 juli 2006
Palicuse skrev:
Ronnie.L skrev:

bas 1:
Spole 1+ <--> Spole 2-

Bas 2:

Spole 1+ <--> Spole 2-

Har kopplat på detta sätt redan men tycker inte att ja får ut så mycke bas som ja vill ha, så det kanske är dags att uppgradera sig lite.

Har som sagt inte råd att köpa nåt dyrt slutsteg nu så jag har kollat lite på Magnats monoblock, för dom gör bra saker för pengarna.

Hewi
571 Inlägg
4 juli 2006
Ronnie.L skrev:
Helderud skrev:
Gör det inte alls det!
Att använda 2 kanaler på ett 2 kanals steg eller 2 olika slutsteg till EN bas med dubbla talspolar är inte ett lyckat alternativ.

skulle vilja fråga varför? Står inga varningar om att det skulle vara dåligt i mina kicker manualer. Har sett flera använda mer än 1 steg på en bas.
Skasjälv skicka på 2st kicker kx2500.1 till min solox därför jag är lite nyfiken. Står att det bara gäller att man mäter så bägge stegen är likadant inställda. Annars skulle det inte vara några problem med en spole/steg.

Det är för att man dockat ihop flera monosteg troligen så dom arbetar ihop som ett steg. Detta går inte att göra med 2-kanalssteg så vitt jag vet och det står nog inte i din manual heller att det skall gå bra att koppla ett 2-kanals steg på en bas genom att anv en kanal per spole.
Senast redigerat av pwilhelm (4 juli 2006)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök