3553
Sök

Hur mycket spelar det roll om en 20 år bil gått långt eller inte? Vad tycker ni är gränsen för förlångt?

102 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#1
Funderat på att köpa en lite äldre bil till sommarn. Förmodligen volvo 240, 740 eller dylikt. När man läser annonser så verkar inte alltid priset hänga ihopp med hur långt den gått. Känns som många övervärderar sin bilar och vill ha typ 12 000kr för en -88 volvo 240 som gått 35000mil.

-Om en bil är 20 år gammal spelar det stor roll om den gått 20 000mil eller 30 000mil?
-Vad tycker ni är gränsen för att en bil gått för långt?
-Hur påverkar det priset? (en som gått under 20 000 jämfört med 30 000 om skicket är liknande)

RMR-Crew
478 Inlägg
17 april 2010
#2
Priset på en volvo 240 bör bara vara högt om det är en turbo eller om den gått under 10 000.
Miltal är helt ointressant för mig, lyssna och titta på bilen, säger mer än att titta på en fjollig mätare.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 april 2010
#3
beror ju helt på hur bilen ser ut finns de som passerat 40 tusen mil och ser ut som nya än idag och inga fel på dom. och finns ju även de som gått 25 tusen mil 15 tusen mil och har så mkt mer fel ...

bättre kolla bilens skick hur den ser ut går rost osv än och stirra sig blind på miltalet


102 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#4
Så det är lungt om den gått 35000mil bara den låter bra? När du säger högtpris vad menar du då? under 10000kr? under 5000kr?
tack på förhand

herr
321 Inlägg
17 april 2010
#5
Vanligvis brukar antalet ägare vara en ganska bra indikator på hur välskött bilen är, låt säga att bilen haft 5 ägare det sista året, detta tyder ju på att det är något mysko med bilen.

Milantalet säger egentligen inte så mkt, däremot hur välskött den är, oljebyten, serviceintervaller m.m.

Provkör och lyssna, det är det viktigaste.


huh?
10 427 Inlägg
17 april 2010
#6
En jäkla skillnad på inredningen mellan en bil som gått c:a 31000 och en som gått c:a 13000,
märkte detta när jag bytte bil sist. 6 månader nyare bil med nästan 20 000 mil mindre på mätaren,
men kändes minst 10 år nyare. tongue
Senast redigerat av steifan (17 april 2010)


Svetsare
3 150 Inlägg
17 april 2010
#7
Sålde för något år sen vår gamla 740 -88 för ca 5.000kr eller nåt. Den hade gått lite över 50.000 mil, den rullar fortfarande va jag vet.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

164 Inlägg
17 april 2010
#8
Bero på vad du ska ha bilen till, ska du köra runt o burna med bilen så spelar väl inte milen så stor roll, men ska du ha den som brukis så ja, ( min uppfattning) vad har man för nytta av en fin kaross om motorn är slut? En bil som gått 30.000 mil är ju mer sliten än en som gått 15.00 mil. även styrleder o bussningar kan ju vara slitna...


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 april 2010
#9
tycker personligen att miltal på en kanon gammal bil är obetydelsefull. fast visst har den gått runt 40 - 50 så struntar nog jag i den.

Men visst. en 20 år gammal bil som gått 40000 är ju inte mer än 2000 per år. men runt 25 - 30 är väll normalt för en 20 år gammal bil.

Sen som tidigare sagt. man får bedömma själv, genom att provköra och lyssna och titta. men mellan 5 - 10,000:- för en icke turbo bil i den åldersklassen som fungerar som den ska är helt klart rimligt.

Sålde själv en 19 år gammal 740 gl som var i kanon skick, nyskattad & bes hade endast gått 22 tusen för 5,500:- och fick den såld på en gång, så det var nog lite under pris
Senast redigerat av Dark_Angel (17 april 2010)


Bärs!
3 456 Inlägg
17 april 2010
#10
En Volvo kan aldrig gått "förlångt". wink

Garaget.org peakade 2008.

102 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#11
Försöker hitta en som gått runt 20 000mil, tillverkad efter -88 som inte har för mycket rost i balkar och baljor för runt 10 000kr. Men det verkar ju som man kan gå upp i miltal lite om bilen är bra servad.
Tack så mycket för alla svar

1 339 Inlägg
17 april 2010
#12
Jag skulle inte köpa en bil som gått över 30 000 mil pga den starkt försämrade driftsäkerheten det spelar ingen roll vilken bil det är.

Köper du däremot en bil som har gått 15 000 mil och att du sen pedantsköter den fram till 30 000 mil så tycker jag inte det är några problem med 30 000 mil men då måste man verkligen sköta den som att man tex kontinuerligt rostskyddar och har koll på vad som slits.

Sen får man givetvis kolla på hur många ägare det har funnits på den innan, min har gått 24 000 mil och jag är den andra ägaren.


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
17 april 2010
#13
När jag köpte min mercedes så tyckte jag att 35.000 mil va lite mkt. Men bilen va ju skitfin när ja kom dit, nästan inge rost (lite ytrost på 2 ställen som inte va nått att ens fundera på) och fräsh å fin i övrigt. Inderningen är inte nämnvärt sliten och inte heller nersutten, bara förarstolen som har en slitskada på yttre kanten av skålningen men de är en vanlig skada på dom med tyginredning.

Så som flera andra har sagt så är inte miltal nått att stirra på. Va å kollade på en V70 -99 som hade gått 16.500 mil och den såg ut som den hade gått 75.000 mil.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Smålänning
7 883 Inlägg
17 april 2010
#14
Jag föredrar bilar med 30k+ mil wink Har dom hållit så långt håller dom lätt samma igen om man sköter dom (och väljer rätt bil).

Finns inga gränser på hur långt en bilfår ha gått för mig.. Är det en fin bil som går bra och har precis det jag söker skiter jag om den gått 6000 eller 60 000.

Remiss skrev:
Jag skulle inte köpa en bil som gått över 30 000 mil pga den starkt försämrade driftsäkerheten det spelar ingen roll vilken bil det är.

Köper du däremot en bil som har gått 15 000 mil och att du sen pedantsköter den fram till 30 000 mil så tycker jag inte det är några problem med 30 000 mil men då måste man verkligen sköta den som att man tex kontinuerligt rostskyddar och har koll på vad som slits.

Sen får man givetvis kolla på hur många ägare det har funnits på den innan, min har gått 24 000 mil och jag är den andra ägaren.

Så om man hårddrar ditt inlägg så blir bilen opålitlig så fort mätaren passerar 30k mil?

Jag skulle våga köra till afrika med min bil om jag fick välja reservdelar för 1000 kr att ta med. Den har gått 47k mil och haft 15 ägare.
Jag skulle aldrig våga samma sak med en ny typ V70 @ 0mil, inte ens med reservdelar för 10k med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 339 Inlägg
17 april 2010
#15
twin_cam skrev:
Jag föredrar bilar med 30k+ mil wink Har dom hållit så långt håller dom lätt samma igen om man sköter dom (och väljer rätt bil).

Finns inga gränser på hur långt en bilfår ha gått för mig.. Är det en fin bil som går bra och har precis det jag söker skiter jag om den gått 6000 eller 60 000.

Remiss skrev:
Jag skulle inte köpa en bil som gått över 30 000 mil pga den starkt försämrade driftsäkerheten det spelar ingen roll vilken bil det är.

Köper du däremot en bil som har gått 15 000 mil och att du sen pedantsköter den fram till 30 000 mil så tycker jag inte det är några problem med 30 000 mil men då måste man verkligen sköta den som att man tex kontinuerligt rostskyddar och har koll på vad som slits.

Sen får man givetvis kolla på hur många ägare det har funnits på den innan, min har gått 24 000 mil och jag är den andra ägaren.

Så om man hårddrar ditt inlägg så blir bilen opålitlig så fort mätaren passerar 30k mil?

Jag skulle våga köra till afrika med min bil om jag fick välja reservdelar för 1000 kr att ta med. Den har gått 47k mil och haft 15 ägare.
Jag skulle aldrig våga samma sak med en ny typ V70 @ 0mil, inte ens med reservdelar för 10k med.

Nja asså inte nödvändigtvis opålitlig det beror ju på helt på vilken bil det är. Det jag menar är att det generellt sätt är sämre ur bla driftsäkerhetssynpunkt när man kommer över 30 000 mil cirka. Tex Bränslepump, koppling, växellåda, motor & drivlina kan börja hålla på o strula, jag säger inte att det garanterat kommer att hända eller att det inte kan hända innan 30 k mil men jag menar att chansen ökar markant när milen börjar dra iväg och står man där och letar bil så anser jag det som tryggare att köpa en bil med ett lägre miltal.
Senast redigerat av Remiss (17 april 2010)


Smålänning
7 883 Inlägg
17 april 2010
#16
Remiss skrev:
Nja asså inte nödvändigtvis opålitlig det beror ju på helt på vilken bil det är. Det jag menar är att det generellt sätt är sämre ur bla driftsäkerhetssynpunkt när man kommer över 30 000 mil cirka. Tex Bränslepump, koppling, växellåda, motor & drivlina kan börja hålla på o strula, jag säger inte att det garanterat kommer att hända eller att det inte kan hända innan 30 k mil men jag menar att chansen ökar markant när milen börjar dra iväg och står man där och letar bil så anser jag det som tryggare att köpa en bil med ett lägre miltal.

Förstod vad du menade, och i det har du en poäng smile
Motor och transmission håller ju för det mesta bra sålänge servicen sköts...
Men ta en bil, valfri modell, som alltid servas enl. schema, alltid tankas full, bara körs långsträckor. Denna har gått 35 000 mil.
Sen en annan, samma modell, som alltid drar över på serviceintervallen, eller helt missar den ibland, gubbtankas (några liter bara när den är tom), bara körs kortsträckor med kallstarter... denna har gått 15 000 mil.
Jag vet vilken jag väljer wink

Det hänger på så mycket mer än bara mil och ålder. smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 339 Inlägg
17 april 2010
#17
twin_cam skrev:
Remiss skrev:
Nja asså inte nödvändigtvis opålitlig det beror ju på helt på vilken bil det är. Det jag menar är att det generellt sätt är sämre ur bla driftsäkerhetssynpunkt när man kommer över 30 000 mil cirka. Tex Bränslepump, koppling, växellåda, motor & drivlina kan börja hålla på o strula, jag säger inte att det garanterat kommer att hända eller att det inte kan hända innan 30 k mil men jag menar att chansen ökar markant när milen börjar dra iväg och står man där och letar bil så anser jag det som tryggare att köpa en bil med ett lägre miltal.

Förstod vad du menade, och i det har du en poäng smile
Motor och transmission håller ju för det mesta bra sålänge servicen sköts...
Men ta en bil, valfri modell, som alltid servas enl. schema, alltid tankas full, bara körs långsträckor. Denna har gått 35 000 mil.
Sen en annan, samma modell, som alltid drar över på serviceintervallen, eller helt missar den ibland, gubbtankas (några liter bara när den är tom), bara körs kortsträckor med kallstarter... denna har gått 15 000 mil.
Jag vet vilken jag väljer wink

Det hänger på så mycket mer än bara mil och ålder. smile

Visst är det så smile , men tyvär är det just det som är så svårt att veta om det är många ägare tex! Hur ska jag kunna veta om just den bilen har gubbtankats, kört korta sträckor och servats ordentligt av alla ägare? Det gäller både den som har gått 15 k och 35 k.

Mycket av detta kan jag få ut om jag ser att bilen bara har 1 eller 2 fd ägare, var bor dom? Hur bor dom? Hur verkar han/hon? Vet han/hon vad dom pratar om? Brukar den stå i garage? Har bilen 20 ägare så kan ju den nuvarande verka bra men dom 19 andra då? tongue

Åldern påverkar framförallt rostskyddet men även miltalet givetvis.

Gammal som ny bil, billig som ny jag köper bara den bilen som är pedantskött & i perfekt skick. Vad gav du för din?
Senast redigerat av Remiss (17 april 2010)


1 562 Inlägg
17 april 2010
#18
dom bilarna går långt så miltal oväsentligt om resten är okej.

Smålänning
7 883 Inlägg
18 april 2010
#19
Remiss skrev:
Gammal som ny bil, billig som ny jag köper bara den bilen som är pedantskött & i perfekt skick. Vad gav du för din?

Ja värt att ge lite extra för att få rätt bil smile Men det jag menar är att man inte ska bli rädd för milen och ägarna på en gammal bil, går den bra och funkar som den ska, är den oftast bra tror jag.

Det är ju det som är grejen med att köpa äldre bilar, att hitta rätt, och om man har en bil, har man ju tid att leta smile

Gav 1200 kr för min, har bara renoverat bromsarna i princip för 1200 till, har haft 15 ägare och har nu i skrivande stund tickat upp till 47600 mil.

Har fungerat oklanderligt i 6k mil och två år. smile Kalla det gärna tur om du vill smile Ska börja leta annat när den gått 50k wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Redneck life
357 Inlägg
20 april 2010
#20
Inte läst igenom alla svar.

men kan säga att ialla fall gäller Volvo så ska du inte vara orolig om den så har gått 40-50000mil sålänge den går rent och det inte är några missljud:) hade en 740g som hade gått hela 70.000mil, men gick hur fint som helst och inga problem med besiktiningen. så länge man sköter om och underhåller sin bil så håller den=)

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?


Sök