2241
Sök

Hur bra funkar det att sätta i turbo i en B230F?

115 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#1
Hejsan

Har en volvo 245a med en B230F motor på gång, bilen är egentligen reggad  med turbo. Så jag undrar om det det funkar bra att sätta i en turbo i den utan att byta motor?

3 650 Inlägg
17 april 2010
#2
det funkar fint, lagom bil att börja med. Dock e ju inte F motorn nån värsting direkt


Edit: eller du kanske menar i besiktnings syfte?
Senast redigerat av Kesler (17 april 2010)


115 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#4
Det ska sitta en turbo i den egentligen. men har läst att just denna motorn har ganska svaga kolvar och stakar, stämmer det?
Senast redigerat av hoforsnisse (17 april 2010)

357 Inlägg
17 april 2010
#5
vilken årsmodell är det på motorn?


115 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#6
tror det är en 90-talare, är inte säker.

357 Inlägg
17 april 2010
#7
hoforsnisse skrev:
tror det är en 90-talare, är inte säker.

Då funkar stakar och kolvar bara du får ner kompet.


115 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#8
okey big_smile då kanske man ska köpa bilen en då smile

357 Inlägg
17 april 2010
#9
Vilken årsmodell är det på bilen då?


115 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#10
är en 90a men om reggad till 84a

Bärs!
3 456 Inlägg
17 april 2010
#11
hoforsnisse skrev:
är en 90a men om reggad till 84a

Hahahahaha, pappersfifflad mao... Lycka till på bes! tongue

Garaget.org peakade 2008.

1 758 Inlägg
17 april 2010
#12
hoforsnisse skrev:
är en 90a men om reggad till 84a

Öhh, nej...

3 650 Inlägg
17 april 2010
#13
Alltså en F motor är inget vidare att bygga på. Visst konvertera å kör typ 0,3 kg..å du ute efter drag i bilen så rekomenderar jag att köpa en turbobil..eller bygg stabil motor..men det kostar ju


258 Inlägg
17 april 2010
#14
mycket pengar får du lägga om du ska riktigt med F - motorn.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 november 2010
#15
Uppar denna tråd då jag ska turbokonvertera min 244 med b230f årsmodell 1990.
Setupen:

Turbo TD04 13C med FT wastgateklocka
940 turbogrenrör
240/740 IC
940 spridare med motstånd
940 turboboxar med dubbla chip
2,5" avgas med ombyggd 940 downpipe

Koppling blir original lamell med turbotryckplatta

Ska man byta kam eller går de med M-kammen? Kanske köpa en A-kam och sätta i?

Tror ni att de håller om man laddar runt 0,6-0,7. Komperssionsförhållandet ligger ju på 9,8:1
Kan ev få låna en bredbandslambda och kolla vart gränsen går innan de spikar


Vill inte höra något om att jag ska köpa en ft och slänga i. Har en liggandes men är till en annan bil men resten av delarna ska jag inte ha till den och använder på denna istället.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

10 287 Inlägg
4 november 2010
#16
Ta ner kompet.
Busbygge? Stoppa i tjockare eller dubbel topplockspackning.

/Göran

Boostrider skrev:
setupen....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 november 2010
#17
Tänkte göra ett riktgit budgetbygge. Skulle denna motor gå sönder så ligger de en ny i i garaget.

Men jag har tänkt och ha max 160-170hk

Känner en som kör med ca 300hk i en oöppnad f men då med eftermarknadssprut och en bra mapp...
Jag kommer ju att köra med originalsprut och chip om de behövs.

b230ET har ett kompressionsförhållande på 9,0:1 medans B230F ligger på 9,8:1
Visst de skiljer en del men inte jättemycket. Men hade man haft större spridare så hade man ju kunna kört på e80 som shell här i säffle har


Men om jag skulle kompsänka, håller kolvarna för att svarvas eller ska man ta upp någon cc i förbränningsrummen?
Dubbla packningar litar jag inte på och en tjockare är för dyr. Då blir de nästan billigare att köpa ett ft/fk block

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 april 2011
#18
Uppar denna tråden och har nu kört 350 riktigt hårda mil. Hälften med 0,5 och resten med 0,8 och chip.

Inga tendenser till spikningar och den går mycke bättre än en vanlig 940.


Rev motorn för att måla upp den och för att jag var nyfiken på hur de såg ut i cylindrarna och toppen. INTE ett märke. Rent och fint bara
Så ni som tvekar. De håller. Bara man har en motor nyare än 89

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet


Sök